Pemanfaatan Teknologi Untuk Implementasi Pendidikan Pancasila Dalam Penguatan Nilai Di Era Digital

Authors

  • Ikrom Bahari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Zihan Adin Fisabilillah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Anindya Nurshadrina Ramadhani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Deswita Diandra Universitas Pendidikan Indonesia
  • Jasmine Nur Syamsina Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sabilillah Hadian Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yayang Furi Furnamasari Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3772

Keywords:

Digital technology, Pancasila education, character education

Abstract

In the digital era, technological developments have changed the paradigm of education and teaching, including the implementation of Pancasila values. This article explores the role of technology in strengthening Pancasila values ​​in the digital era. Through the literature study method, this research collects and analyzes various literature sources relevant to this theme. The results show that the use of technology, especially in character education, can increase the accessibility, effectiveness and relevance of Pancasila values. Digital learning media allows students to learn independently and collaboratively, and facilitates the delivery of Pancasila values ​​more easily and interestingly. However, challenges also arise, including problems in implementing norms and ethics, as well as the negative impacts of technology use. Therefore, an effective strategy is needed to utilize technology wisely to strengthen the values ​​of Pancasila in the digital era.

 

References

Alhudawi, U. (2023). Filsafat Pancasila Dalam Perkembangan Teknologi. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 9(1), 26-32.

Anjani, C. K. (2016). Peningkatan Prestasi Belajar Pkn Melalui Video Pada Kelas Iv Sd Negeri Sleman 5. Basic Education, 5(23), 2-188.

Arum, W. S. A., Fahri, M., Amelia, N., & Watini, S. (2023). Implementasi Perkembangan Ilmu dan Teknologi Dalam Pendidikan Karakter Pancasila. Technomedia Journal, 8(1 Special Issues), 18-29. https://doi.org/10.33050/tmj.v8i1SP.2008

Astari, N. P. J., & Sudarsana, I. K. (2021). Teknologi Sebagai Bahan Peningkatan Kesadaran Ber-Pancasila Generasi Muda. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 4(3), 919-937. https://doi.org/10.37329/metta.v1i4.2878

Aulia, T., & Dewi, D. A. (2022). Aktualisasi Nilai Pancasila Di Era Globalisasi: Tinjauan Aktualisasi Pancasila Dalam Penggunaan Teknologi Di Kalangan Generasi Muda. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(2), 363-370. https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.54791

Darimi, I. (2017). Teknologi informasi dan komunikasi sebagai media pembelajaran pendidikan agama islam efektif. Jurnal pendidikan teknologi informasi, 1(2), 111-121. http://dx.doi.org/10.22373/cs.v1i2.2030

Juwandi, R. (2020). Penguatan pendidikan pancasila dan kewarganegaraan berbasis pembelajaran daring di era digital 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 3, No. 1, pp. 448-451).

Kartini, A., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pendidikan Pancasila dalam Menumbuhkan Rasa Nasionalisme Generasi Muda di Era Digital. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(2), 405-418. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.136

Mudjiyanto, B., & Dunan, A. (2021). Teknologi Digital Sarana Menanamkan Nilai-Nilai Pancasila. Promedia (Public Relation Dan Media Komunikasi), 7(1). https://doi.org/10.52447/promedia.v7i1.4570

Nugraha, I., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Penguatan Karakter Pancasila di Kalangan Pelajar. Definisi: Jurnal Agama dan Sosial Humaniora, 1(3), 158-169.

http://dx.doi.org/10.1557/djash.v1i3.21632

Nuraini, A. A., Putri, N. N., & Kharissa, R. S. (2023). Integrasi teknologi dan dalam pendidikan pancasila dan pada era multikulturalisme. ADVANCES in Social Humanities Research, 1(5), 526-531. https://doi.org/10.46799/adv.v1i5.60

Prasetyo, Y. A. (2018). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Pada SMK Negeri 1 Selo. In Prosiding Seminar Nasional PPKn (pp. 1-13).

Rahmadhani, D. D., Putri, I. C., Putri, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Salah Satu Pemanfaatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4904-4912.

https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1574

Wulandari, Z. R., Azzahra, N., Wulandari, P., & Santoso, G. (2023). Memperkuat Jiwa Kewarganegaraan di Era Digital dengan Pendidikan Kewarganegaraan yang Komprehensif. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 415-424. https://doi.org/10.9000/jpt.v2i2.354

Published

2024-05-29

How to Cite

Ikrom Bahari, Zihan Adin Fisabilillah, Anindya Nurshadrina Ramadhani, Deswita Diandra, Jasmine Nur Syamsina, Sabilillah Hadian, & Yayang Furi Furnamasari. (2024). Pemanfaatan Teknologi Untuk Implementasi Pendidikan Pancasila Dalam Penguatan Nilai Di Era Digital. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 209–215. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3772

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.