Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Mempertahankan Identitas Nasional Dan Hak Asasi Manusia Di Era Globalisasi

Authors

  • Wardah Nuranisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Aprizia Perenial Asla Wahyudi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Maulia Depriya Kembara Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3776

Keywords:

National identity, globalization, human rights

Abstract

A balanced and sustainable understanding of national identity, human rights, and globalization is key to shaping an inclusive and just society in an era of global dynamics. This article aims to explore the role of Pancasila education in maintaining national identity and human rights in the era of globalization. This article examines the science with qualitative methods with in-depth-interview data collection techniques by analyzing literature and policies related to Pancasila education and its impact on national identity and human rights. The results show that Pancasila education provides a strong foundation for the community in understanding national values and human rights, as well as forming an attitude that is inclusive and appreciates diversity in the era of globalization. This article is important to strengthen the understanding of the urgency of Pancasila education as the main fortress in maintaining national identity and human rights amid the complex challenges of globalization.

 

References

Ajie Rafi Nur Hakim, Nur Afifah April Yani, Yulia Hana Nurlatifah, & Maulia Depriya Kembara. (2023). Pentingnya Penggunaan Bahasa Indonesia di Lingkungan Kampus sebagai Identitas Nasional terhadap Persatuan. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 232–242. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i2.797

Antonsich, Marco. 2009. National Identities In The Age Of Globalisation: The Case Of Western Europe, National Identities, 11:3, 281-299, DOI: 10.1080/14608940903081085

Asriadi, M. (2023). Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Identitas Nasional. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 28133-28138.

Astuti, Y. D. (2023). Profil pelajar pancasila sebagai upaya mewujudkan identitas nasional era revolusi industri 4.0. Jurnal Pendidikan West Science, 1(02), 133-141.

Aulia, L. R., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Mengenal Indentitas Nasional Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa untuk Menghadapi Tantangan di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8549-8557.

Delita, D., Nurfitriyani, D., Samiyah, J. M., Amalina, R., Salshabila, Z. N., & Agustian, R. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila pada Mahasiswa PGSD di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12004-12010.

Dewantara, J. A., & Nurgiansah, T. H. (2021). Building Tolerance Attitudes Of PPKN Students Through Multicultural Education Courses. Jurnal Etika Demokrasi, 6(1), 103–115.

Dewi, K. S., & Najicha, F. U. (2024). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Strategi Mempertahankan Identitas Nasional Era Globalisasi. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(1), 33-38.

Fadhilah, E. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Hak Asasi Manusia dalam Ideologi Pancasila. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7811-7818.

Fahmi, R., Sundawa, D., & Ramdhani, H. (2022). Integrasi Nilai-Nilai Budaya Dan Karakter Bangsa Dalam Kurikulum Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 218-231.

Galuh Fazry Yanuar, Maulia Depriya Kembara, Rodihati Rodihati, & Sabrina Alfarissy Nur Hakim. (2023). Pengetahuan Pelajar Tentang Nilai-Nilai Pancasila Untuk Mempertahankan Ideologi Negara. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(1), 55–69. https://doi.org/10.59581/jpkf-widyakarya.v1i2.379

Gross, M. E., Zedelius, C. M., & Schooler, J. W. (2020). Cultivating an understanding of curiosity as a seed for creativity. In Current Opinion in Behavioral Sciences (Vol. 35, pp. 77–82).

Hatta Utwun Billah, Maharani Ariya Yunita, Muhammad Ananda Pratama, & Maulia Depriya Kembara. (2023). Kesadaran Berpancasila Dalam Mempertahankan Identitas Nasional. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 113-121. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i2.1373

Kementrian, P. d. (2020, Juni 13). Dikti Kemdikbud. Dipetik 06 13, 2023, dari Dikti Kemdikbud: https://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2020/10/RENSTRAKEMENDIKBUD-full-version.pdf

Lexy. J. Moleong. 2000. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Posdayakarya

Lisdiana, F. M., Sudrajat, I., & Kiran, M. Z. (2023). Identitas Nasional Dalam Bingkai Negara Indonesia. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5).

Maulani, Amin. 2012. Transformasi Learning dalam Pendidikan Multikultural Keberagamaan. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, Vol. 1, No.1 Juni 2012, 29-44

Nafi'ah, S. A. (2020). Memperkuat Identitas Bangsa Melalui Pendidikan Multikultural: Konsep–Prinsip-Implementasi. Guepedia.

Nida Nur Azizah Putri, Kesya Adelia Avianika, & Maulia Depriya Kembara. (2023). Peran Pancasila Sebagai Upaya Membangun Etika Anak Berkebutuhan Khusus Di Masyarakat. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(2), 89–96. https://doi.org/10.59581/jpkf-widyakarya.v1i2.389

Sallamah, D., & Dewi, D. A. (2023). Peran dan Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Berkehidupan di Era Globalisasi. Antropocene: Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 3(1), 9-14.

Santana, K Septiawan. 2007. Menulis Ilmiah: Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Setiawan, I., Cempaka, F. G., & Reksoprodjo, Y. (2024). Pancasila Sebagai Landasan Gen Z dalam Mempertahankan Nilai Persatuan Pada Era Globalisasi. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 9(1), 54-65.

Sihombing, R. A., & Lukitoyo, P. S. (2021). Peranan Penting Pancasila Dan Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 49-59.

Sofha, G. F., Nabila, I., Yusriyyah, M. Z., & Annisa, N. (2023). PERAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN TERHADAP PEMBANGUNAN KARAKTER BANGSA. Advances In Social Humanities Research, 1(4), 408-420.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Tang, X., & Salmela-Aro, K. (2021). The prospective role of epistemic curiosity in national standardized test performance. Learning and Individual Differences, 88. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.102008

Tirza, J., & Cendana, W. (2022). Peranan Pancasila Sebagai Pembentuk Karakter Generasi Muda Indonesia Dalam Menghadapi Arus Globalisasi. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 6(2), 23-32.

Zaharani, S. M. Hak Asasi Manusia dan Peran Masyarakat Indonesia pada Sila Kedua Pancasila dalam Menghadapi Era Globalisasi.

Published

2024-05-29

How to Cite

Wardah Nuranisa, Aprizia Perenial Asla Wahyudi, & Maulia Depriya Kembara. (2024). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Mempertahankan Identitas Nasional Dan Hak Asasi Manusia Di Era Globalisasi. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 229–237. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3776

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)