Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran PJOK Melalui Permainan Hijau Hitam
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i5.4338Keywords:
The motivation to learn Physical Education, Sports, and Health (PJOK) through the Green-Black Game.Abstract
The aim of this research is to determine the increase in student learning motivation in PJOK (Physical Education, Sports, and Health) through the Green-Black game. The method used in this research is the classroom action research (CAR) method. The research was divided into two cycles. From the data obtained in cycle 1, the average student learning motivation was 43.9%, and in cycle 2, it increased to 74.72%, showing an average increase of 30.82%. Thus, there was a significant increase in student learning motivation. This data also serves as evidence of the success of using the Green-Black game to improve student learning motivation in PJOK lessons..
Downloads
References
Adliroh, A. (n.d.). Upaya meningkatkan hasil belajar lari sprint melalui permainan hitam-hijau pada siswa kelas V SD Negeri 02 Gedanganak Ungaran Timur. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 1–6.
Ali, M. I. (2023). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa melalui ice breaking dalam pembelajaran PJOK. Global Journal Sport Science, 1(2), 368–374.
Arisandi, Y., & Neldi, H. (2023). Pelaksanaan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan di sekolah dasar. Jurnal JPDO, 6(1), 53–58.
Astutik, S., & Bektiarso, S. (2021). Pelatihan penelitian tindakan kelas (PTK) bagi guru SMAN Panarukan Situbondo. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 54–62.
Beauty, T. R. C., Nurhasan, N., & Tuasikal, A. R. S. (2020). Pengaruh model pembelajaran permainan sirkuit terhadap peningkatan kebugaran jasmani dan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(2).
Dinata, K., Lasmawan, I. W., & Suharta, I. G. P. (2023). Analisis implementasi kurikulum merdeka dalam capaian kompetensi pembelajaran PJOK melalui model CIPP (literature review). Jurnal Porkes, 6(2).
Fauzan, M. G., Rahmat, A., & Carsiwan, C. (2024). Pembelajaran media audio visual dalam pendidikan jasmani: Systematic literature review. Bravo’s: Jurnal Program Studi Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan, 12(2), 148–158.
Fernanda, M. H. D. A., Arsil, A., Syamsuar, S., & Sari, D. N. (2023). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar PJOK siswa SMP Negeri 1 Bukitinggi. Jurnal JPDO, 6(5), 178–184.
Hermawan, R. F., Susianti, E., & Rahayu, E. T. (2022). Pengaruh media pembelajaran audio visual dalam permainan bola voli terhadap minat belajar siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(10), 80–88.
Kapti, J., & Winarno, M. E. (2022). Hubungan kebugaran jasmani dan motivasi belajar terhadap hasil belajar penjas SMP: Literature review. Sport Science and Health, 4(3), 258–267.
Mudzakir, D. O. (2020). Pengaruh permainan olahraga tradisional terhadap motivasi belajar dalam pembelajaran penjas di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 10(1), 44–49.
Rozi, M. F., Putra, J., Suwirman, S., & Arsil, A. (2023). Motivasi siswa dalam pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan (PJOK). Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 21(1), 143–153.
Santoso, A. D. R. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis TikTok mata pelajaran PJOK materi semester ganjil pada siswa kelas XI SMA Negeri 1 Lawang. Jurnal Master Penjas & Olahraga, 4(2), 335–344.
Sholeh, S. I. (2020). Upaya peningkatan hasil belajar lari jarak pendek dengan pendekatan bermain permainan hitam hijau untuk siswa kelas V SD Negeri 1 Kaleng Kecamatan Puring Kabupaten Kebumen. Jurnal Pendidikan, 1–19.
Souisa, M., & Huliselan, A. (2020). Motivasi belajar siswa SMP Negeri 13 Ambon. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 8(1), 73–80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.