Survei Tentang Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD dalam Pembelajaran PJOK Melalui Permainan Tradisional
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i5.4420Keywords:
PJOK, Traditional Games, Interest in LearningAbstract
Physical Education, Sports and Health (PJOK) is an important subject in Elementary School (SD) which aims to improve students' physical, spiritual and social health. However, in reality, many students are less interested in learning PJOK. This is caused by several factors, such as monotonous and less interesting learning methods. This research aims to determine the effectiveness of using traditional games in increasing elementary school students' interest in learning PJOK. The research method used is literature study by examining several literary sources such as journals, scientific articles and books. The research results show that the use of traditional games in PJOK learning can increase elementary school students' interest in learning
Downloads
References
Ainley, M., Hillman, K., & Hidi, S. (2002). Gender and interest processes in response to literary texts: Situational and individual interest. Learning and Instruction, 12(4), 411-428. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00015-1
Bile, R. L., Tapo, Y. B. O., & Desi, A. K. (2021). Pengembangan model latihan kebugaran jasmani berbasis permainan tradisional sebagai aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Penjakora, 8(1), 71-80.
Habibi, M. A. (2015). Implementasi permainan tradisional dalam pembelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan terhadap peningkatan partisipasi aktif siswa kelas X SMAN 1 Kediri. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3, 560-567.
Mohammad, I., Purwaningsih, I. R., & Sumarno, A. (2022). Penerapan permainan tradisional boy-boyan untuk meningkatkan minat belajar pendidikan jasmani pada siswa SMP Negeri 2 Majalaya Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(24), 355-364.
Muhajir. (2017). Pendidikan jasmani, olahraga dan kesehatan SMP/MTs kelas VII. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128.
Nurhayati, I. (2012). Peran permainan tradisional dalam pembelajaran anak usia dini (Studi di PAUD Geger Sunten, Desa Suntenjaya). EMPOWERMENT: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 1(2), 39-48.
Ramadan, A. N., & Hasibuan, R. (2018). Pengaruh permainan boy-boyan terhadap kemampuan fisik motorik anak usia 5-6 tahun. Jurnal PAUD Teratai, 7(2), 1-8.
Septanto, M. I., & Lubay, L. H. (2015). Meningkatkan keterampilan lempar-tangkap bola kecil melalui modifikasi permainan tradisional boy-boyan pada siswa kelas V SDN Cisitu 2 Kota Bandung. JTIKOR (Jurnal Terapan Ilmu Keolahragaan), 2(2), 125-131.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Supriadie, D. (2022). Gambaran minat siswa SMP terhadap permainan olahraga tradisional Manyipet di Kecamatan Jekan Raya Kota Palangka Raya. Jurnal Keolahragaan JUARA, 2(1), 33-36.
Tapo, Y. B. O., Bile, R. L., & Nenot, A. N. (2021). Pengembangan model latihan spat-desain materi bola voli dalam pembelajaran PJOK pada jenjang SMP. Jurnal Penjakora Fakultas Olahraga dan Kesehatan, 8(1), 16-25.
Tapo, Y. B. O., Natal, Y. R., Bile, R. L., Wani, B., Nona, A., & Kolong, M. Y. (2024). Pendampingan pembelajaran PJOK interaktif melalui permainan tradisional engklek di SMP Citra Bakti. Jurnal Citra Kuliah Kerja Nyata, 2(1), 1-9.
Wang, Z., & Adesope, O. (2016). Exploring the effects of seductive details with the 4-phase model of interest. Learning and Motivation, 55, 65-77. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2015.11.004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.