Upaya Meningkatkan Minat Belajar Kelas V SDN Socah 1 dengan Media Pembelajaran IPA Berbasis Powtoon

Authors

  • Julia Ayu Puspita Universitas Trunojoyo Madura
  • Agung Setyawan Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i3.1812

Keywords:

Technology, Learning Interest, Powtoon Learning Media.

Abstract

Technological developments are increasing rapidly in the world of education, therefore human skills must also go hand in hand with these technological developments.  But besides that, there are also educators or teachers who have not taken advantage of the sophistication of this technology, so that it can also affect student learning interest.  So that it requires a memorable learning process that is interesting and fun which aims to increase student learning interest.  An example of an interesting and fun learning media is the powtoon learning media, which combines interesting audio, visual and animated media elements.  So that in this study the aim was to find out whether there was an influence from the use of powtoon learning media on learning interest in fifth grade students at SDN Socah 1. The type of research used by researchers was a type of qualitative research, with descriptive quantitative and descriptive qualitative data analysis methods, in this study  also used interview techniques, tests, observation, and documentation for data collection.  Then the results will show that the powtoon-based learning media has the effect of increasing students' interest in learning, especially in science subjects, because it is considered interesting and fun so that capturing material is easy to understand.

References

Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Redoks : Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(2), 8–12. https://doi.org/10.33627/re.v3i2.417.

Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1940–1945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1129

Surahman, Ritman Ishak Paudi, dan D. T. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Pokok Bahasan Makhluk Hidup Dan Proses Kehidupan Melalui Media Gambar Kontekstual Pada Siswa Kelas II SD Alkhairaat Towera. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(4), 91–107

Ariyanto, R., Kantun, S., & Sukidin, S. (2018). Penggunaan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi Dalam Sistem Perekonomian Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 122. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.7622

Prianti, N. P. D., & Rezania, V. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran IPS Berbasis Powtoon Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Jenggot Krembung Sidoarjo. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 1-12.

Arif S. Sadiman dkk. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.

Daryanto. 2016. Media Pembelajaran. Gava Media. Yogyakarta.

Besare, S. (2020). Hubungan Minat dengan Aktivitas Belajar Siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(1), 18–25. https://doi.org/10.17977/um031v7i12020p018

Moh.Ainol Yakin. (2021). Media Pembelajaran Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Siswa Kelas X. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 15(2), 108–114

Ariyanto, R., Kantun, S., Sukidin. (2018). Penggunaan Media Powtoon untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi Kelas VIIID SMP Nurul Islam Jember Semester Genap Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi. 12(1): 122-7. Tersedia di http://repository.unej.ac.id/handle/ 123456789/86678 (diunduh 11 Januari 2019).

Makarius, E. E. (2017). Edutaiment: Using Technology to Enhance the Management Learner Experience. Management Teaching Review, 2(1): 17- 25. Tersedia di https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/23798116680 600.

Riswalkam, R., & Hafiz, A. (2020). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN POWTOON DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SENI RUPA SISWA KELAS VIII-3 SMP PGRI 4 PADANG. Serupa The Journal of Art Education, 9(4), 386-393.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta. Fajar, Arni. 2002. Portofolio dalam Pelajaran IPS. Bandung: PT. Remaja Karya.

Downloads

Published

2023-06-07

How to Cite

Julia Ayu Puspita, & Agung Setyawan. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Kelas V SDN Socah 1 dengan Media Pembelajaran IPA Berbasis Powtoon. Journal of Creative Student Research, 1(3), 417–421. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i3.1812

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.