Pengaruh Motivasi Belajar, Lingkungan Belajar dan Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi SMA Negeri 1 Lumbang Kabupaten Probolinggo
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v3i1.4699Keywords:
Learning achievement, Learning motivation, Learning environmentAbstract
Knowing how learning motivation and the learning environment influence student learning achievement in economics classes at SMA Negeri 1 Lumbang, Probolinggo Regency is the aim of this research. This research used a proportional random sampling strategy, a quantitative correlational descriptive causality approach, and a sample size of 58 respondents. Questionnaires or Google Forms as well as recording and observing report cards are the methods used to collect data. Multiple linear regression analysis is the method used. The research findings mostly show that the desire to learn and learning achievement are influenced positively and significantly by the two independent variables (t value 2.846 > t table 2.00404, significant value t = 0.006 < 0.05). Apart from that, there is a fairly large relationship between learning achievement and the learning environment (t value 3.031 > t table 2.00404, significant value t = 0.004 < 0.05). Learning achievement is significantly influenced by these two independent factors at once (calculated F value 56.133 > 3.16 with a significance value of 0.000 < 0.05). Furthermore, the coefficient of determination test for the R square value was 0.671 or 67.1%, which shows that these two factors influence learning achievement, while the remaining 32.9% is influenced by other factors.
Downloads
References
Abdullah. (2017). Pengaruh persepsi siswa tentang kompetensi pedagogik guru dan lingkungan sekolah terhadap prestasi belajar siswa. Jakarta.
Aini, P. N., & Taman, A. (2012). Pengaruh kemandirian belajar dan lingkungan belajar siswa terhadap prestasi belajar akuntansi siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Sewon Bantul tahun ajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10, 54.
Andriawati, E., Mashudi, & Utomo, B. B. (2013). Pengaruh kompetensi pedagogik guru terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi di SMA. Jurnal Pendidikan.
Darmawati, J. (2013). Pengaruh motivasi belajar dan gaya belajar terhadap prestasi belajar ekonomi siswa SMA negeri di kota Tuban. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 1(1), 79-90.
Ghazali, I. (2018). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS edisi sembilan. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hartono, B. (2018). Hubungan antara kompetensi pedagogik guru dan motivasi belajar dengan hasil belajar mata pelajaran rimpun IPS siswa jurusan IPS kelas XI SMAN 8 Mataram. Dalam B. Hartono.
Mulya, G., & Lengkana, A. S. (2020). Pengaruh kepercayaan diri, motivasi belajar terhadap prestasi belajar pendidikan jasmani. Jurnal Pendidikan Kepelatihan Olahraga, 12.
Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh interaksi sosial keluarga, motivasi belajar, dan kemandirian belajar terhadap prestasi belajar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(4), 441-451.
Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E., Suharsono, N., & Ekonomi, J. P. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1), 1-10.
Pratama, H. J., & Ghofur, M. A. (2021). Pengaruh motivasi belajar dan lingkungan belajar terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa saat pembelajaran daring. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1575.
Rahmawati, R. R. (2013). Hubungan fasilitas belajar dan lingkungan belajar dengan prestasi belajar mata pelajaran sosiologi. Surakarta.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Uno, H. B. (2017). Teori motivasi dan pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Wahyuningsih, R. (2021). Prestasi belajar siswa: Kompetensi pedagogik guru dan motivasi belajar siswa. Jurnal Paedagogy, 8(2), 117-124.
Widyaningtyas, A. (2012). Peran lingkungan belajar dan kesiapan belajar terhadap prestasi belajar fisika siswa kelas X Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Pati. Dalam A. Widyaningtyas, Perpustakaan.uns.ac.id (hal. 1-3). Surakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.