Penerapan Permainan Bola Beracun pada Awal Pembelajaran Pjok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas IX di SMPN 13 Surabaya

Authors

  • Mochammad Ilmawan Amiruddin Universitas Negeri Surabaya
  • Andhega Wijaya Universitas Negeri Surabaya
  • Agus Suparno Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i5.4302

Keywords:

Increase motivation, learning, PJOK

Abstract

This research was motivated by the low learning motivation of students in class IX of SMP Negeri 13 Surabaya. The aim of this research is to obtain data and information regarding increasing students' learning motivation by implementing a small poison ball game in PJOK learning. The type of research used is classroom action research with planning, implementation, observation and reflection procedures. Classroom action research was conducted in class IX at SMP Negeri 13 Surabaya with a total of 30 students. The research was carried out over two cycles and data collection on student learning motivation was carried out through motivation questionnaires, interviews and documentation and then analyzed using descriptive quantitative percentages. The research results obtained an increase in student motivation obtained from the motivation questionnaire conducted at the end of cycles I and II by filling in the questionnaire on reflection on PJOK learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akis, M., Taufik, M. S., & others. (2021). Model pembelajaran jarak pendek pada siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani dan Olah Raga), 6(1), 114–120. https://doi.org/10.36526/kejaora.v6i1.1174

Cahya, E., Gupita., & Wibowo, T. A. (2021). Upaya meningkatkan motivasi siswa belajar olahraga lempar lembing menggunakan media lempar roket di Sekolah Dasar Negeri 1 Buay Runjung. Jurnal Olympia, 3(1).

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Universitas Indraprasta PGRI.

Junianto, T., & others. (2023). Penerapan permainan kecil terhadap motivasi siswa SD Rejomulyo. Journal of S.P.O.R.T., 7(1).

Made, I. W. P., & others. (2020). Hubungan antara motivasi belajar dengan hasil belajar PJOK pada peserta didik kelas XI akuntansi SMK Negeri 1 Bangli. Indonesian Journal of Sport & Tourism, 2(2).

Mardika, B. D. (2021). Penggunaan modifikasi permainan terhadap peningkatan motivasi belajar siswa kelas 10 pada mata pelajaran PJOK di SMK Negeri 1 Jember. Jurnal Buana Pedagogi Olahraga, 1(1).

Musiandi, T., & Taroreh, B. S. (2020). Pengembangan pembelajaran atletik melalui pendekatan permainan tradisional Sumatera Selatan. Jurnal Olympia, 2(1), 29–37. https://doi.org/10.33557/jurnalolympia.v2i1.885

Nahar, A., & Taroreh, B. (2020). Pengembangan model pembelajaran lari melalui media flash card di sekolah menengah atas. Jurnal Olympia, 2(2), 34-41. Retrieved from http://journal.binadarma.ac.id/index.php/olympia/article/view/1266

Nyoman, I. A. A. D., & others. (2021). Pengaruh model pembelajaran dan motivasi terhadap hasil belajar PJOK pada siswa SMP. Jurnal Penjakora, 8(1).

Panjaitan, K., & Fardana, N. (2023). Peningkatan motivasi belajar siswa melalui pendekatan permainan dalam pembelajaran penjas. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 7(1).

Putu, I. N. N. S. (2023). Dukungan orangtua dan lingkungan sosial terhadap motivasi belajar dan hasil belajar pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 11(1).

Sabita, A., & Christina, S. Y. H. (2024). Pengaruh penerapan modifikasi permainan softball terhadap motivasi belajar siswa dalam pembelajaran PJOK. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1).

Setyowati, D., & others. (2022). Analisa motivasi siswa berdasarkan model ARCS (Attention, Relevance, Confidence, and Satisfaction) dalam pembelajaran fisika berbasis e-learning di SMA Se-Samarinda. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika, 3(2). http://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/JLPF

Supriadi, A., Mesnan, M., Akhmad, I., Dewi, R., & Suprayitno, S. (2022). The effect of learning manipulative skills using ball thrower learning media on the ability to throw and catch the ball in elementary school students. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 10(3), 590–603. https://doi.org/10.46328/ijemst.2441

Taroreh, B. S., & Satria, M. H. (2020). Implementasi permainan CBA pada pembelajaran atletik sebagai solusi alternatif melestarikan permainan tradisional di Sumatera Selatan. Jurnal Curere, 4(1). https://doi.org/10.36764/jc.v4i1.348

Tiar, B. W., & Christina, S. Y. H. (2020). Pengaruh permainan kecil terhadap motivasi belajar siswa dalam pembelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan pada siswa kelas X SMA Negeri 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 8(3).

Verawati, I., Dewi, R., & Ritonga, D. A. (2021). Development of modification of big ball game with play approach in order to develop basic movement skills in elementary school students. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(2), 3186–3192. https://doi.org/10.33258/birci.v4i2.2051

Published

2024-09-25

How to Cite

Mochammad Ilmawan Amiruddin, Andhega Wijaya, & Agus Suparno. (2024). Penerapan Permainan Bola Beracun pada Awal Pembelajaran Pjok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas IX di SMPN 13 Surabaya. Journal of Creative Student Research, 2(5), 125–134. https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i5.4302

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.