Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Konteks Pendidikan Nasional
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i6.4618Keywords:
Islamic Education, National Education, Value IntegrationAbstract
The integration of Islamic education values within the context of national education is a strategic step to shape a generation with strong character and global competitiveness. Islamic education, grounded in the principles of faith, ethics, and knowledge, aligns with the goals of national education, which emphasize the development of individuals who are devout, morally upright, and virtuous. This article employs a literature review to analyze the role of Islamic education in national education, exploring implementation opportunities, challenges, and strategies to achieve effective integration. The findings reveal that Islamic education values can be implemented through character education, school culture, and learning activities that emphasize moral and spiritual development. However, challenges such as inadequate teacher competencies, limited teaching materials, and resistance to religion-based approaches remain significant barriers. Recommended strategies include teacher training, the development of relevant teaching materials, and collaboration with stakeholders to create an inclusive educational ecosystem. With these approaches, Islamic education not only becomes a part of national education but also acts as a catalyst for fostering a generation that excels both academically and ethically. The article concludes that Islamic education is a vital asset in achieving the goals of national education amidst the challenges of globalization.
Downloads
References
Abdurrahman, M. (2010). Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional: Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Nasional. UIN Sunan Kalijaga Press. Halaman: 25-250
Al-Abrasyi, M.A. (1994). Dasar-dasar Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang.
Al-Attas, S. M. N. (1991). Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Kerangka Pemikiran tentang Filsafat Pendidikan Islam. Pustaka Nasional. Halaman: 1-145
Anwar, M. (2004). Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional: Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Nasional. UIN Sunan Kalijaga Press. Halaman: 19-210
Arifin, Z. (2015). Konsep dan Strategi Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Darajat, H. (2002). Pendidikan Islam: Sejarah, Perkembangan, dan Arah Masa Depan. Rajawali Press. Halaman: 30-180
Daryanto, S. (2014). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Gava Media. Halaman: 10-212
Fauzan, F. (2021). Tantangan dan Peluang Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana.
Harahap, M. (2015). Islam dan Pendidikan Karakter: Perspektif Teori dan Praktik. PT. Bumi Aksara. Halaman: 20-200
Hasan, A. (2014). Pendidikan Islam: Konsep, Arah, dan Tujuan dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Graha Ilmu. Halaman: 50-230
Hasan, A. (2019). Integrasi Nilai Islam dalam Kurikulum Pendidikan Nasional. Bandung: Alfabeta.
Hidayat, A. (2011). Pendidikan Islam dalam Konteks Pembangunan Nasional. Bandung: Alfabeta. Halaman: 35-220
Hidayat, R. (2020). Peran Guru dalam Pendidikan Karakter. Malang: UIN Press.
Husein, A. (2010). Pendidikan Islam dalam Perspektif Pembentukan Karakter Bangsa. Al-Azhar Press. Halaman: 10-170
Husni, S. (2015). Pendidikan Islam di Indonesia: Konsep dan Implementasi. Kencana. Halaman: 20-180
Ibrahim, M. (2003). Pendidikan Islam: Teori dan Praktik. RajaGrafindo Persada. Halaman: 70-185
Khoiruddin, A. (2016). Pendidikan Islam dan Pengembangan Karakter Bangsa. LP3S. Halaman: 40-210
Kuntowijoyo, S. (2009). Islam, Negara, dan Demokrasi: Integrasi Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional. Mizan. Halaman: 20-210
Maksum, A. (2016). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Muhaimin, M. (2010). Pendidikan Agama Islam dalam Pendidikan Nasional. UIN Sunan Kalijaga Press. Halaman: 15-190
Mulyasa, E. (2017). Manajemen Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Remaja Rosdakarya. Halaman: 50-245
Munir, A. (2018). Pendidikan Islam untuk Membangun Karakter Bangsa. Lembaga Penerbit Fakultas Tarbiyah. Halaman: 30-205
Ngalim, S. (2006). Dasar-dasar Pendidikan Islam. RajaGrafindo Persada. Halaman: 12-145
Nurhadi, H. (2015). Reformasi Pendidikan Islam: Perspektif Nasional dan Global. Lembaga Pendidikan dan Pengembangan Ilmu Pendidikan. Halaman: 40-255
Ramli, A. (2018). Pendidikan Islam dan Nasionalisme Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 58-70.
Saefullah, E. (2019). Pendidikan Islam dalam Era Globalisasi: Peluang dan Tantangan. LKiS. Halaman: 23-200
Suyanto, M. (2010). Islam dan Pendidikan Karakter Bangsa. PT. Rineka Cipta. Halaman: 15-180
Syamsuddin, A. (2007). Pendidikan Agama Islam dalam Konteks Pendidikan Nasional. Alfabeta. Halaman: 40-175
Taufik, H. (2014). Rekonstruksi Pendidikan Islam dalam Konteks Pendidikan Nasional. Pustaka Setia. Halaman: 50-240
Tilaar, H.A.R. (2004). Multikulturalisme: Tantangan Globalisasi dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.
Ubaidillah, Z. (2012). Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Lembaga Penerbit Pendidikan.halaman: 45-220
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Zakiyah, D. (2020). Manajemen Pendidikan Berbasis Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zulkifli, M. (2007). Konsep Pendidikan Islam dalam Perspektif Pendidikan Nasional. UIN Sunan Kalijaga Press. Halaman: 30-250
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.