Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Konteks Pendidikan Nasional

Authors

  • Hikma Nurfadila Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Opik Taufik Kurrahman Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung
  • Dadan Rusmana Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i6.4618

Keywords:

Islamic Education, National Education, Value Integration

Abstract

The integration of Islamic education values within the context of national education is a strategic step to shape a generation with strong character and global competitiveness. Islamic education, grounded in the principles of faith, ethics, and knowledge, aligns with the goals of national education, which emphasize the development of individuals who are devout, morally upright, and virtuous. This article employs a literature review to analyze the role of Islamic education in national education, exploring implementation opportunities, challenges, and strategies to achieve effective integration. The findings reveal that Islamic education values can be implemented through character education, school culture, and learning activities that emphasize moral and spiritual development. However, challenges such as inadequate teacher competencies, limited teaching materials, and resistance to religion-based approaches remain significant barriers. Recommended strategies include teacher training, the development of relevant teaching materials, and collaboration with stakeholders to create an inclusive educational ecosystem. With these approaches, Islamic education not only becomes a part of national education but also acts as a catalyst for fostering a generation that excels both academically and ethically. The article concludes that Islamic education is a vital asset in achieving the goals of national education amidst the challenges of globalization.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, M. (2010). Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional: Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Nasional. UIN Sunan Kalijaga Press. Halaman: 25-250

Al-Abrasyi, M.A. (1994). Dasar-dasar Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang.

Al-Attas, S. M. N. (1991). Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Kerangka Pemikiran tentang Filsafat Pendidikan Islam. Pustaka Nasional. Halaman: 1-145

Anwar, M. (2004). Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional: Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Nasional. UIN Sunan Kalijaga Press. Halaman: 19-210

Arifin, Z. (2015). Konsep dan Strategi Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Darajat, H. (2002). Pendidikan Islam: Sejarah, Perkembangan, dan Arah Masa Depan. Rajawali Press. Halaman: 30-180

Daryanto, S. (2014). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Gava Media. Halaman: 10-212

Fauzan, F. (2021). Tantangan dan Peluang Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana.

Harahap, M. (2015). Islam dan Pendidikan Karakter: Perspektif Teori dan Praktik. PT. Bumi Aksara. Halaman: 20-200

Hasan, A. (2014). Pendidikan Islam: Konsep, Arah, dan Tujuan dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Graha Ilmu. Halaman: 50-230

Hasan, A. (2019). Integrasi Nilai Islam dalam Kurikulum Pendidikan Nasional. Bandung: Alfabeta.

Hidayat, A. (2011). Pendidikan Islam dalam Konteks Pembangunan Nasional. Bandung: Alfabeta. Halaman: 35-220

Hidayat, R. (2020). Peran Guru dalam Pendidikan Karakter. Malang: UIN Press.

Husein, A. (2010). Pendidikan Islam dalam Perspektif Pembentukan Karakter Bangsa. Al-Azhar Press. Halaman: 10-170

Husni, S. (2015). Pendidikan Islam di Indonesia: Konsep dan Implementasi. Kencana. Halaman: 20-180

Ibrahim, M. (2003). Pendidikan Islam: Teori dan Praktik. RajaGrafindo Persada. Halaman: 70-185

Khoiruddin, A. (2016). Pendidikan Islam dan Pengembangan Karakter Bangsa. LP3S. Halaman: 40-210

Kuntowijoyo, S. (2009). Islam, Negara, dan Demokrasi: Integrasi Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional. Mizan. Halaman: 20-210

Maksum, A. (2016). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Muhaimin, M. (2010). Pendidikan Agama Islam dalam Pendidikan Nasional. UIN Sunan Kalijaga Press. Halaman: 15-190

Mulyasa, E. (2017). Manajemen Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Remaja Rosdakarya. Halaman: 50-245

Munir, A. (2018). Pendidikan Islam untuk Membangun Karakter Bangsa. Lembaga Penerbit Fakultas Tarbiyah. Halaman: 30-205

Ngalim, S. (2006). Dasar-dasar Pendidikan Islam. RajaGrafindo Persada. Halaman: 12-145

Nurhadi, H. (2015). Reformasi Pendidikan Islam: Perspektif Nasional dan Global. Lembaga Pendidikan dan Pengembangan Ilmu Pendidikan. Halaman: 40-255

Ramli, A. (2018). Pendidikan Islam dan Nasionalisme Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 58-70.

Saefullah, E. (2019). Pendidikan Islam dalam Era Globalisasi: Peluang dan Tantangan. LKiS. Halaman: 23-200

Suyanto, M. (2010). Islam dan Pendidikan Karakter Bangsa. PT. Rineka Cipta. Halaman: 15-180

Syamsuddin, A. (2007). Pendidikan Agama Islam dalam Konteks Pendidikan Nasional. Alfabeta. Halaman: 40-175

Taufik, H. (2014). Rekonstruksi Pendidikan Islam dalam Konteks Pendidikan Nasional. Pustaka Setia. Halaman: 50-240

Tilaar, H.A.R. (2004). Multikulturalisme: Tantangan Globalisasi dalam Transformasi Pendidikan Nasional. Jakarta: Grasindo.

Ubaidillah, Z. (2012). Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Lembaga Penerbit Pendidikan.halaman: 45-220

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Zakiyah, D. (2020). Manajemen Pendidikan Berbasis Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zulkifli, M. (2007). Konsep Pendidikan Islam dalam Perspektif Pendidikan Nasional. UIN Sunan Kalijaga Press. Halaman: 30-250

Downloads

Published

2024-12-10

How to Cite

Hikma Nurfadila, Opik Taufik Kurrahman, & Dadan Rusmana. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Konteks Pendidikan Nasional. Journal of Creative Student Research, 2(6), 158–168. https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i6.4618

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.