Hadits-Hadits Tentang Metode Pendidikan

Authors

  • Wan Enalya Universitas Muhammadiyah Riau
  • Zahara Tul Husni Universitas Muhammadiyah Riau
  • Windi Alya Ramadhani Universitas Muhammadiyah Riau
  • Raju Pratama Marronis Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i2.3665

Keywords:

Hadith, Methods, Education

Abstract

Success in transmitting spiritual values ​​(faith and devotion to God Almighty) to students is related to the elements of the education system, especially the way educators convey God's message. The aim of this research is to find out various types of educational methods that can be used according to Hadith. This article will present the hadiths of the Prophet SAW regarding the educational methods implemented by the Prophet. This research uses a qualitative method, a literature approach. Emphasis is placed on qualitative research using a variety of methods, including interpretive and naturalistic approaches to research subjects. This article will present hadiths about the educational methods implemented by the Prophet. The result achieved is that we can find out various kinds of educational methods from the Prophet Muhammad, as well as the story of him teaching educational methods to his friends. Hadiths related to educational activities carried out by the Prophet include: kindness/compassion method, deductive method, parable method, allegorical method, method of providing comparison facilities, method, questioning method, iterative method, demonstration method, experimental method, solution method problems, methodology for giving praise/pleasure.

References

Ahmad, S. N. M., & Ismail, I. (2024). Peran vital filsafat pendidikan dalam mewujudkan pembelajaran abad 21. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(3), 352–358.

Arsyad, J. (2023). Relevansi Metode Pendidikan Islam Dalam Kitab Hadis Al- Arba ’ in An - Nawawī Dengan Metode Pendidikan Masa Kini. 4, 155–164.

Aryanti, S., Iyakrus, I., & Azhar, S. (2022). Minat Belajar Mahasiswa Dalam Mengikuti Perkuliahan Didaktik Metodik Pembelajaran Sepak Takraw. Bravo’s : Jurnal Program Studi Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan, 10(2), 124. https://doi.org/10.32682/bravos.v10i2.2505

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Ayu, C., Sari, W., Hafsyah, N., Fazela, K., & Nayla, P. (2024). Pemahaman Pentingnya Tauhid dalam Kehidupan Umat Islam. 293–305.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, Muhammad Aldi, W. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).

Efrida, R., Hidayat, H., Annisha, I. S., & Faradillah, N. M. (2024). Korelasi Dimensi Kesyirikan dengan Privatisasi Agama. 267–273.

Ekonomi, D. A. N. M., Husaini, Q. M., Fauzi, A. A., & Agustini, D. F. (2024). JURNAL PENDIDIKAN ISLAM Mengembangkan Motorik Halus Anak Berkebutuhan Khusus Melalui Kegiatan Meronce Di Paud Inklusi Family Club Cianjur. 2(1).

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024). Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan. 2(1).

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Ibnu, M., & Fauzi, F. (2024). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan Perspektif Ayat-Ayat Al- Qur ’ an dan efektivitas manajemen pendidikan , tetapi juga dapat memberikan pemahaman yang lebih. Ibnu, Muhammad Fauzi, Faruk, 2(1), 293–303.

Ilmiah, J., & Pendidikan, W. (2024). Metode Pendidikan Islam Menurut Al-Qur’an. Ilmiah, Jurnal Pendidikan, Wahana, 10(3), 165–174.

Journal, E., Lesmana, R., Anindya, A., Rahmawati, E., & Fujianti, N. (2024). Permata : Jurnal Pendidikan Agama Islam Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Interaktif pada Materi Asmaul Husna di Kelas V Sekolah Dasar. 5(2), 14–28.

Maya, R. (2017). Pemikiran Pendidikan Muhammad Quthb Tentang Metode Keteladanan. Jurnal Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 6(11), 16.

Metro, I., Sari, F., & Metro, I. (2021). METODE PENDIDIKAN ANAK USIA DINI PERSPEKTIF HADIS. 2(1).

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Qur, T. A.-. (n.d.). Penguatan Moderasi Islam.

Rahmah, A., Zahara, F., & Bunda, I. P. (2024). Metode Pendidikan Islam Perspektif Islam pendekatan integratif , yaitu mengintegrasikan ajaran agama dengan ilmu pengetahuan dan yang tepat , diharapkan pendidikan Islam dapat memberikan kontribusi positif bagi individu ,. Rahmah, Annisa Zahara, Fatimah Bunda, Ika Permata, 2(2), 212–220.

Rika, Aprilia, N., & Salamah. (2024). Multidisciplinary Science Prinsip-Prinsip Pendidikan Karakter Dalam. Nusantara Journal of Multidisciplinary Science, 1(6), 404–415.

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Sawitri, A. Y., Simatupang, P. M., & Wismanto, W. (2022). Pelaksaan Kuliah Kerja Nyata Di Desa Empat Balai, Kecamatan Kuok Kabupaten Kampar. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1395–1400. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i3.7735

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.

Sufiyana, Y. (2021). PENDIDIKAN KETELADANAN DALAM ISLAM. 1(1), 35–41.

Suhandi, S. (2022). Hadits Tentang Metode Pendidikan dan Karakteristiknya. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 7(1), 80–91. https://doi.org/10.37216/tarbawi.v7i1.512

Suharjo, Erwin, Safri, E., & Rehani. (2023). Metode Pendidikan Perspektif Hadis. Arus Jurnal Psikologi Dan Pendidikan (AJPP), 2(2), 88.

Susilawaty, S., Kristiawan, M., & Sasongko, R. N. (2022). A Study of Health Education: Knowledge and Mothers’ Attitudes Towards Pulmonary Tuberculosis Treatment Seeking Behavior in Bengkulu City. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(03), 789. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.2620

Syariah, K. B., & Ilmu, G. (2020). KONSEP PENDIDIKAN IBNU KHALDUN DAN RELEVANSINYA TERHADAP PENDIDIKAN DI ERA MODERN. Syariah, Kelembagaan Bank Ilmu, Graha, 9(september 2016), 1–6.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Wijaya, A., & Hayati, R. M. (2024). Pembelajaran Aswaja Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik MA Ma ’ arif Roudlotut Tholibin Kota Metro dan di katakan agama yang kaffah ( menyeluruh ). Akan tetapi berbeda-beda dalam. 13, 72–90.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto Abu Hasan. (2016). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Downloads

Published

2024-04-23

How to Cite

Wan Enalya, Zahara Tul Husni, Windi Alya Ramadhani, Raju Pratama Marronis, & Wismanto Wismanto. (2024). Hadits-Hadits Tentang Metode Pendidikan. Journal of Creative Student Research, 2(2), 42–55. https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i2.3665

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.