Analisis Kalimat Teks Anekdot pada Buku Bahasa Indonesia Kelas X Kurikulum Merdeka

Authors

  • Laras Safitri Universitas Negeri Semarang
  • Winna Widyadhana Universitas Negeri Semarang
  • Asifah Salsadila Universitas Negeri Semarang
  • Mei Ismiyanti Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Ramadhan Kusuma Yuda IKIP PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i2.1876

Keywords:

anecdotal text, sentence, method, direct sentence, standard sentence

Abstract

Syntax is a branch of linguistics that studies phrases, clauses, and sentences. In this article, the focus is more on discussing the analysis of sentences in a text, in which the sentence itself is part of the syntax, namely syntactic units composed of basic constituents, usually in the form of clauses, supplemented by conjunctions when needed, and accompanied by final intonation. This article’s text is anecdotal from the Class X Indonesian Language Book of the Merdeka Curriculum. The anecdotal texts in the book are then analyzed for sentences to know whether direct or indirect sentences and sentences are standard. Analyzing a sentence certainly uses a method or method used. The method itself uses a qualitative descriptive method. The qualitative descriptive method is used to make a detailed description of a particular object which is carried out systematically, factually, and accurately. The results of this study found effective sentences, ineffective sentences, declarative sentences, interrogative sentences, and imperative sentences. Based on the results of the analysis found five anecdotal texts. This research can be used as a source of learning, for example in learning about types of sentences. In addition, it can be used to measure literacy levels. As well as b improving language competence, it can also shape students' character conceptually and in the form of humor, which has become a part of life today.

References

Adha, Isna Dia’ul, Mahsun, dan Johan Mahyudi. 2021. “Kemampuan Memproduksi Teks Anekdot Siswa Kelas X Sma di Kota Mataram.” LINGUA : Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya 18(1): 162–73.

Azizah, Iis Nur, dan Deden Sutrisna. 2021. “Penggunaan Bahasa Indonesia Non-Baku pada Video Anekdot dalam Ptatfrom Tiktok.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 3(3)(https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/issue/view/6): 387–96.

Chaer, Abdul. 2007. Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. 2015. Sintaksis Bahasa Indonesia: pendekatan proses. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. 2018. Sintaksis Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dahlan, Saidat. 2003. Sintaksis. Pekanbaru: Basic Education Project (BEP).

Danandjaja, James. 1997. Folklor Indonesia Ilmu Gosip, Dongeng, dan Lain-lain. Jakarta: PT Pustaka Utama Grafiti.

Desliana, Muhammad Idham, dan Bukhari. 2019. “Kemampuan Menggunakan Kosa Kata Baku dalam Kalimat Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Karya Budi Banda Aceh.” Jurnal Ilmiah Mahasiswa: Elementary Education Research.

Fatimah, Nuraini. 2013. “Teks Anekdot Sebagai Sarana Pengembangan Kompetensi Bahasa dan Karakter Siswa.” Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra: 215–38.

Firmansyah, Fery, dan Dida Firmansyah. 2018. “Penenrapan Metode Demokrasi Berbasis Media Cerita Lucu Bergambar dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot pada Siswa.” Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 1(4): 585–90.

Hendarto, Priyo. 1990. Filsafat Humor. Jakarta: Karya Megah.

Isodarus, Praptomo Baryadi. 2021. “Kalimat Langsung dan Tidak Langsung dalam Wacana Berita Tertulis Berbahasa Indonesia.” Widyaparwa 49(2): 173–83.

Kesuma, Tri Mastoyo Jati. 2000. “Struktur Peran Kalimat Tunggal Ber-P Berpengisi Verba Berafiks Meng-i dalam Bahasa Indonesia.” 12(1).

Kosasi. 2017. Ketatabahasaan dan Kesusastraan. Bandung: CV. Yrama Widya.

Kosasih, E. 2014. Jenis-jenis Teks Analisis Fungsi, Struktur, dan Kaidah serta Langkah Penulisannya. Bandung: Yrama Widya.

Milles, Matthew B., dan A. Michael Huberman. 1992. Analisis data kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia.

Putri, Dziza Firdiani, dan Asep Purwo Yudi Utomo. 2021. “Analisis Klausa pada Opini ‘Setelah Bencana, Lalu Apa?’ oleh Iqbal Adjidaryono yang Dimuat Detik.com 29 September 2020.” WIDYA ACCARYA: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra 12(1).

Ramlan, Muhammad. 1981. Ilmu bahasa Indonesia: sintaksis. UP Karyono.

Setiawati, Sulis. 2016. “Penggunaan Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) dalam Pembelajaran Kosakata Baku dan Tidak Baku pada Siswa Kelas IV SD.” Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia 2(1).

Suryani, Bunga. 2016. “Klausa Verbal dalam Cerpen Uchibbuka Kai-Mai Karya Lina Kilani: (Analisis Sintaksis).” Jurnal CMES 9(1): 40–54.

Verhaar, J. W. M. 1978. Pengantar Linguistik Umun.

Wachidah, Siti. 2004. Pembelajaran Teks Anekdot. Jakarta: Depertemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pendidikan Lanjut Pertama.

Wijayanto, Asul. 2019. Kitab Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Percetakan Galangpress.

Downloads

Published

2023-04-29

How to Cite

Laras Safitri, Winna Widyadhana, Asifah Salsadila, Mei Ismiyanti, Asep Purwo Yudi Utomo, & Ramadhan Kusuma Yuda. (2023). Analisis Kalimat Teks Anekdot pada Buku Bahasa Indonesia Kelas X Kurikulum Merdeka. Journal of Creative Student Research, 1(2), 396–414. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i2.1876

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.