Analisis Klausa dalam Teks Rekon pada Buku “Bahasa Indonesia Tingkat Lanjut Kelas XI SMA Kurikulum Merdeka”

Authors

  • Ahmad Idham Kholid Universitas Negeri Semarang
  • Diva Fajria Rahma Universitas Negeri Semarang
  • Cahyani Ismi Azizah Universitas Negeri Semarang
  • Sherly Anida Fahrina Putri Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Dyah Prabaningrum Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i2.1873

Keywords:

Clauses, news texts, syntax, Indonesian, independent curriculum

Abstract

This research discusses the analysis of clauses in recon texts contained in Indonesian language school textbooks. This study was made to provide knowledge to the reader about the categories of clauses and their examples in sentences in the text. The data for this study are in the form of three recon texts, which contain the types of clauses found in the Advanced Indonesian Language Book for Class XI SMA Merdeka Curriculum. The technique employed in this study is a qualitative descriptive method where the data collected takes the form of words rather than numbers. The analysis technique used is syntactic and also uses note-taking techniques in data collection. Based on the research conducted, twenty-seven clauses were obtained according to the category of phrases or words that occupy the function of the predicate. The clause consists of 26 verb clauses, eight noun clauses, one numeral clause, and two prepositional clauses. A verb clause is a clause whose predicate elements are categorized as verbs. Noun clauses are clauses whose predicate elements are categorized as nouns. Numeralia clauses are clauses whose predicate elements are in the category of numerals. Based on these consequences, it can be formulated that the function of the results of this study is to facilitate the readers' understanding of clause analysis because it provides a detailed explanation accompanied by examples of phrases or words in each sentence that contains the type of clause.

References

Aditia, R., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis klausa yang menduduki fungsi predikat pada berita “Pertumbuhan Ekonomi Kuartal IV Diprediksi Masih Minus, Daya Beli Masyarakat Kian Buruk.”12(1), 1–6.

A.D, F. (2016). Klasifikasi dan analisis klausa bahasa Culambatu. 12(2), 187–204. https://ojs.badanbahasa.kemdikbud.go.id/jurnal/Berdasarkan kategori kata atau frasa yang menduduki fungsi,subjek dan predikat objek dan pelengkap dan Keterangan.

Aisyiah Syiam Octavianti, Fika Uswatun, Sefiyan Eza Nur Hidayat, & Asep Purwo Yudi Utomo. (2022). Analisis penggunaan frasa verba pada surat kabar suara merdeka yang berjudul ”Kurikulum Ruh Pembelajaran Tingkat Paling Dasar hingga Bangku Kuliah”. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 2(1), 77–85.

https://doi.org/10.55606/jupensi.v2i1.190

Amalia, R., Hamsa, A., & Saleh, M. (2022). Analisis penggunaan klausa dalam rubrik opini pada surat kabar harian Tribun Timur Makassar. BISAI : Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 1, 28–39.

Anggraeni, D. (2016). Verba Pull dalam Novel “PS I Love You” Karya Cecelia Ahern dan Terjemahannya : Kajian Sintaksis dan Semantis. 2, 45–65.

Arimbawa, I. K. S. (2020). Membangun kerukunan melalui konsep esoterisme dalam teks tutur Jatiswara (studi filsafat perennial). Sanjiwani: Jurnal Filsafat, 10(2), 177. https://doi.org/10.25078/sjf.v10i2.1520

Baehaqie, I. (2023). Sintaksis Bahasa Indonesia: Kajian Struktural, Tagmemik, dan Tradisional. Cipta Prima Nusantara.

Bungin, B. (2007). Metodologi penelitian kualitatif. Raja Grafindo Persada.

Chaer, A. (2009). Sintaksis bahasa Indonesia (pendekatan proses). PT. Rineka Cipta Jakarta.

Chidni, N. F., Ni, R., & Utomo, A. P. (2022). Jurnal pendidikan dan sastra Inggris analisis penggunaan klausa pada cerpen “ Cinta Tak Ada Mati ” karya Eka Kurniawan. 2(1).

Darwin, D. (2019). Struktur Klausa Independen Bahasa Dondo. Bahasa Dan Sastra, 2(2), 25–38. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/BDS/article/view/12283

Dewantara, A. A. N. B. J., Sutama, I. M., & Wisudariani, N. M. R. (2019). Pembelajaran bahasa Indonesia berbasis teks di SMA Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 9(2), 275–286.

https://doi.org/10.23887/jjpbs.v9i2.20462

Emzir. (2016). Metodologi penelitian kualitatif : Analisis data. Rajawali pers.

Enggarwati, A., Purwo, A., & Utomo, Y. (2021). Fungsi, peran, dan kategori sintaksis bahasa Indonesia dalam kalimat berita dan kalimat seruan pada naskah pidato Bung Karno 17 Agustus 1945 Armita. 4(1), 37–54.

https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2209

Fadli, F. (2020). Media Kreatif Walisongo Dalam Menyemai Sikap Toleransi Antar Umat Beragama Di Jawa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 287–302.

https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i2.5062

Hanifah, R., Santoso, A., & Susanto, G. (2020). Kesalahan Klausa dalam Karangan Mahasiswa BIPA Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(4), 447.

https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i4.13344

Huda, M. S. (2021). Frasa dan Klausa Pembangun dalam Novel Dia adalah Dilanku Tahun 1991 Karya Pidi Baiq. LOA: Jurnal Ketatabahasaan dan Kesusastraan, 16(1), 15. https://doi.org/10.26499/loa.v16i1.2658

Kartika, R., Siambaton, M. Z., & Yani, R. (2022). Kelayakan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbantuan aplikasi quizziz terhadap respon siswa di era pandemi pada materi teks anekdot kelas X SMA Al-Ulum Medan. Kode : Jurnal Bahasa, 11(2), 22–31.

https://doi.org/10.24114/kjb.v11i2.35943

Kusumaningtyas, N., Januarista, S. C., & Ferdiansyah, N. A. (2022). Analisis klausa pada cerita pendek “ Mata yang Enak Dipandang .”

Marista, D., Utomo, P., & Trianto, A. (2021). Analisis teks rekon (recount) di surat kabar. 5(2), 227–234.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Ngurah, G., & Susandhika, M. (2016). “Indonesia Lawyers Club” di TV One. Linguistika , 23(44), 20–37.

Nurhayati, D. (2019). Struktur klausa bahasa Jawa di Desa Tolisu Kecamatan Toili Kabupaten Banggai. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 4(3), 70–78.

http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/BDS/article/view/12226/9483

Pinem, J. B. (2021). Analisis kemampuan siswa menentukan 5W+ 1H dalam teks berita kelas V SD Negeri 064020 Medan sunggal tahun pelajaran 2020/2021. Convention Center Di Kota Tegal, 4(80), 4.

Putri, D. F., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis klausa pada artikel opini “Setelah Bencana Lalu Apa?” oleh Iqbal Ajidaryono yang dimuat Detik.com 29 September 2020. 12(1), 1–6.

Pradestania Kitra, U. S. (2022). Analisis sintaksis: fungsi, kategori dan peran pada karangan siswa kelas v sd dan xi sma. 4, 606–614.

Rahmah, P., & Maman. (2021). Bahasa Indonesia Tingkat Lanjut: Cakap Berbahasa dan Bersastra Indonesia untuk SMA Kelas XI (K. Muhammad (ed.)). Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. https://buku.kemendikbud.go.id

Salsabila, T. (2020). Kemampuan Berbahasa Anak Usia 6 Tahun dalam Bercerita (Aspek Sintaksis). SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3, 25–32. https://doi.org/https://doi.org/10.29408/sbs.v3i1.1810

Sidu, L. O. (2012). Sintaksis bahasa Indonesia (1st ed.). Unhalu Press.

Sufanti, M., Pengkajian, M., Pascasarjana, B., & Surakarta, M. (2013). Pembelajaran bahasa Indonesia berbasis teks : Belajar dari Ohio. April, 36–55.

Tarigan, H. G. (2009). Pengajaran sintaksis. In Angkasa. Angkasa.

Venika, T., Aryanti, P. T., Iklan, B., & Kabar, S. (2021). Analisis klausa bahasa iklan dalam surat kabar. 4, 47–56.

Wedayanthi, Suandi, & Artawan. (2014). Efektivitas Pemakaian Bahasa Indonesia Dalam Karya Tulis Sehubungan Dengan Perolehan Skor Sesi Menulis Uji Kemahiran Berbahasa Indonesia (Ukbi) Pada Guru. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1), 1–10.

Widarsih, O., Yulistio, D., & Trianto, A. (2021). Analisis tipe teks rekon (struktur dan Aspek Kebahasaan) pada teks berita media center kota Bengkulu terbitan bulan Desember 2019. 1(3), 44–49

Downloads

Published

2023-04-29

How to Cite

Ahmad Idham Kholid, Diva Fajria Rahma, Cahyani Ismi Azizah, Sherly Anida Fahrina Putri, Asep Purwo Yudi Utomo, & Dyah Prabaningrum. (2023). Analisis Klausa dalam Teks Rekon pada Buku “Bahasa Indonesia Tingkat Lanjut Kelas XI SMA Kurikulum Merdeka”. Journal of Creative Student Research, 1(2), 352–377. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i2.1873

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.