Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Menggunakan Permainan Pada Materi Bola Tangan Kelas VII E di SMPN 1 Waru Tahun Pelajaran 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i5.4321Keywords:
Motivation, Sports Games, LearnersAbstract
This Classroom Action Research (CAR) is a form of reflective research by teachers to improve the learning motivation of students under their responsibility. This classroom action research involves 2 cycles, the first cycle uses several stages, including planning, implementation, observation, and reflection. The next second cycle is expected to increase learning motivation from the previous cycle. The results of the study showed that cycle I received an assessment percentage of 88%, while cycle II experienced an increase of 92%, and both cycles received very good criteria. Although the criteria got the same results, the average percentage showed an increase in student motivation, indicating that there was a change for the better after handball game learning was carried out in cycle II.
Downloads
References
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian tindakan kelas edisi revisi.
Asmi, A., Neldi, H., & Khairuddin. (2018). Meningkatkan minat belajar siswa dalam pembelajaran PJOK melalui metode bermain. Jurnal Menssana, 3(1), 33–44. https://media.neliti.com/media/publications/292995-meningkatkan-minat-belajar-siswa-dalam-p-d1a06d21.pdf
Azizah, A. (2021). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475
Bangun, S. Y. (2016). Peran pendidikan jasmani dan olahraga pada lembaga pendidikan di Indonesia. Publikasi Pendidikan, 6(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v6i3.2270
Bile, R. L., & Suharharjana, S. (2019). Efektivitas penggunaan model latihan kebugaran “BBC Exercise” untuk pemeliharaan kebugaran jasmani mahasiswa. SPORTIVE: Journal of Physical Education, Sport and Recreation, 3(1), 30. https://doi.org/10.26858/sportive.v3i1.16857
Firmansyah, H. (2011). Hubungan motivasi berprestasi siswa dengan hasil belajar pendidikan jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 6(1), 30–33.
Indrawani, I. (2019). Meningkatkan hasil belajar PJOK dengan keterampilan permainan sepakbola menggunakan metode pembelajaran demonstrasi pada siswa kelas VI A SDN 003 Pulau Kopung Sentajo Kecamatan Sentajo Raya. JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(3), 587–594. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7191
Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di Indonesia abad 21. JARTIKA Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 422–438. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i2.268
Nurhayati, H., Robandi, B., & Mulyasari, E. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 1–12.
Rahayu, R., Subroto, T., & Budiman, D. (2020). Implementasi model pembelajaran pada olahraga permainan bolatangan. Physical Activity Journal, 1(2), 107. https://doi.org/10.20884/1.paju.2020.1.2.2172
Riduwan. (2019). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. CV Alfabeta.
Saleh, M. S., & Malinta, S. S. (2020). Survei minat belajar siswa dalam mengikuti pembelajaran pendidikan jasmani di SMPN 30 Makassar. Kinestetik, 4(1), 55–62. https://doi.org/10.33369/jk.v4i1.10347
Sari, A., Heryanto Nur Muhammad, & Yusuf Santriyono. (2023). Implementasi media pembelajaran spinner games dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran PJOK materi kebugaran jasmani. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 3(2), 163–170. https://doi.org/10.55081/jumper.v3i2.991
Sugiyano. (2019). Metode penelitian pendidikan: Kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D dan penelitian pendidikan. CV Alfabeta.
Sukarini, N. N. (2020). Meningkatkan hasil belajar pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan (PJOK) materi permainan bola basket melalui penerapan model pembelajaran problem based learning. Journal of Education Action Research, 4(3), 371–377.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.