Upaya Meningkatkan Kebugaran Jasmani Melalui Pendekatan Permainan Tradisional Kelas X-3 SMA Negeri 1 Gedangan Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i5.4301Keywords:
Physical Fitness, Bentengan Game, Gobak Sodor GameAbstract
This study examines the low interest of class X-3 students at SMAN 1 Sidoarjo in physical fitness activities. The aim is to evaluate the effectiveness of traditional game-based learning methods in improving students' physical fitness. The research uses an action approach with stages of planning, implementation, observation, and reflection. The sample consists of 36 students from class X-3 SMAN 1 Sidoarjo who were observed during the pre-cycle, cycle 1, and cycle 2. Data was collected through observation, interviews, and documentation, then analyzed qualitatively and quantitatively using percentages. Research findings indicate an improvement in student learning outcomes after the implementation of traditional game-based learning methods in cycles I and II. This suggests that the approach is effective in increasing the level of physical fitness and student participation in physical education activities.
Downloads
References
Ade Rosmawati, A., & Akrom. (2019). Pengembangan gobag sodor dalam pembelajaran penjas. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 11(2), 157.
Affandi, A., Simanjuntak, V., & Kaswari, K. (2014). Survei tingkat kebugaran jasmani dengan menggunakan tes kebugaran jasmani Indonesia pada siswa sekolah dasar (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).
Bachtiar, W. B. (2018). Upaya meningkatkan kesegaran jasmani melalui pendekatan bermain dalam pembelajaran pendidikan jasmani kelas X SMA Negeri 1 Cianjur. Jurnal Maenpo, 8(1), 37-53.
Darmawan, M., & Indra Bayu, W. (2022). Profil tingkat kebugaran jasmani peserta didik kelas VIII. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 21(2), 149-153.
Destriana, D., Elrosa, D., & Syamsuramel, S. (2022). Kebugaran jasmani dan hasil belajar siswa. Jambura Health and Sport Journal, 4(2), 69-77.
Firmansyah, T., Wahyudi, A. N., & Septianingrum, K. (2024). Upaya meningkatkan kebugaran jasmani melalui permainan gobak sodor pada siswa MTs. Tamilis Synex: Multidimensional Collaboration, 2(01), 222-232.
Herdiyana, A., & Prakoso, G. P. W. (2016). Pembelajaran pendidikan jasmani yang mengacu pada pembiasaan sikap fair play dan kepercayaan pada peserta didik. Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 12(1).
Indonesia, P. R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Pemerintah Republik Indonesia.
Istiardi, B. Y. W. (2021). Survei tingkat kebugaran jasmani pada siswa putra SMP Negeri 7 Muaro Jambi. Jurnal Cerdas Sifa Pendidikan, 10(1), 52-57.
Kuswari, M. (2016). Penilaian status kebugaran anak sekolah dasar Duri Kepa 11 Jakarta Barat. Jurnal Abdimas, 3(1), 68-72.
Nugroho, M. S., Kuntjoro, B. F. T., & Erdiana, E. P. (2024). Meningkatkan kebugaran jasmani melalui permainan lari estafet siswa kelas VI di SDN Tanah Kali Kedinding V-579. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 4(2).
Rosdiana, A., Mistar, J., & Akbari, M. (2021). Profil tingkat kebugaran jasmani atlet bola voli putri klub Tabina Kota Langsa. Jurnal Olahraga Rekreasi Samudra, 4(1), 16-25.
Setiyawati, N., Milianti, M., Septiani, U. R., & Titin, T. (2023). Analisis pengembangan rancangan pembelajaran dengan pendekatan UBD. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 4(3), 170-174.
Subandrio, W., & Kartiko, D. C. (2021). Survey keterlaksanaan kurikulum merdeka belajar pada pembelajaran pendidikan jasmani di SMA Negeri 1 Purwoasri. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 9(2), 177-182.
Suryadi, D. (2022). Analisis kebugaran jasmani siswa: Studi komparatif antara ekstrakurikuler bola basket dan futsal. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 3(2), 100-110.
Wantona, D., Ifwandi, I., & Amir, N. (2016). Evaluasi tingkat kebugaran jasmani petani kopi di Kecamatan Bandar Kabupaten Bener Meriah tahun 2015. Pendidikan Jasmani, Kesehatan dan Rekreasi, 2(4).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.