Hakikat Dan Tujuan Pendidikan Islam Dalam Persektif Hadits
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i2.3664Keywords:
education, Islam, the Quran and HadistAbstract
Islamic education can be described as a process that combines knowledge with spiritual strength to preserve individuals to become a fullest human beings against the norms of Islam with this important importance of Islamic values such as faith, worship, and good behavior by emphasizing parent roles in teaching children about God, prayer and moral behavior to form obey and obeyed human beings. The purpose of this study is to discuss the perfect policies and purposes of the Himist and the Qur'an produce individuals committed to Islam with faith, knowledge, work ethics, and noble characters in order to fulfill their role as the servant of the earth and the servant of Allah swt. This research uses a qualitative research method with library approach or library research (data library,) data collection by finding sources and mercryuctions from various sources such as books, journals, articles and existing research. The results of the study show that the purpose of Islamic education is the effort of each individual to defend their identity and help them develop their full potential for the good and perfection of this world and then based on the Qur'an and Hadist and Islamic education can be fundamental components from the education
Downloads
References
Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.
Anggraeni Aisyah. (2020). Menegaskan Manusia Sebagai Objek dan subjek Ilmu Pendidikan. Jurnal PPKn & Hukum, 15(1), 60–74.
Anggraini, J., Aisyah, N., Damayanti, A., & Hidayat, M Hadi, W. (2024). Kemuliaan Penjaga Lisan Dari Susut Pandang Hukum Islam. 2(1).
Anggraini, L. D. (2022). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Surat Al-Furqan Ayat 63 Dan Surat Al- Isra’ Ayat 27 Pada Mata Pelajaran PAI Kelas VIII. GUAU Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama, 2(7), 335–337.
Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.
Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.
Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, Muhammad Aldi, W. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).
Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.
Fitriana, D., Basri, H., & Hadiana, E. (2020). Hakikat Dasar Pendidikan Islam. 7(2), 143–150. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v7i2.1322
Hami, W. (2021). Pendidikan dan Pengajaran dalam Al-Qur’an : Analisis Semantik Toshihiko Izutsu. Madaniyah, 11(2), 151–162.
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.
Handrihadi, A. (2023). Hakikat dan Tujuan Pendidikan Islam (Perspektif Muhammad Quthb). … " Jurnal Pendidikan Nanggroe Aceh Darussalam, 3(1), 1–13.
Husaini, H. (2021). Hakikat Tujuan Pendidikan Agama Islam Dalam Berbagai Perspektif. Maret, 4(1), 114–126.
Ihsanudin, N. (2022). Pendidikan Islam dalam Perspektif Hadits; Kajian Konsep al-Tarbiyah, al-Ta’lim, al-Ta’dib dan al- Tazkiyah. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 17(2), 803.
Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129
Izzah, I. (2022). Analisis Kajian Sumber Dan Nilai-Nilai Manajemen Pendidikan Islam. MUDIR : Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 117–132.
Kurniawan, R. O., & Khairunnisa, A. R. (2021). Karakteristik dan Metodologi Tafsir Al-Mizan Al-Thabathaba’i. Jurnal Iman Dan Spiritualitas, 1(2), 146–150. https://doi.org/10.15575/jis.v1i2.11694
Mauliza, T., Mayo, A. C., Az-zahra, C., & Helwena, Tsabita, W. (2024). Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia. 2(1).
Messy, & Charles. (2022). Karakter Dalam Al-Qur PSurah Al-Isra Ayat ATafsir Al-Azhar. Innovative: Journal of Social Science Research, 472, 1–11.
Minarti, S. (2022). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta teoretis-filosofis dan aplikatif-normatif.
Mokalu, V. R., Panjaitan, J. K., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Hubungan Teori Belajar dan Teknologi Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1475–1486. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2192
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Musya’adah, U. (2018). Peran Penting Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. AULADA: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, I(2), 2656–1638.
Naldi, A., Zein, M., Stai, D., & Perdagangan, P. B. (2023). Konsep Tawakal Dalam Kajian Akhlak Tasawuf Berdasarkan Dalil Pada Al Qur’an. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(2), 320–329.
Nawawi, S. C. (2021). Rahasia Ketenangan Jiwa dalam Al-Qur’an. MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 6(1), 30–46. https://doi.org/10.24090/maghza.v6i1.4476
Nur’ Adilla Asfi, F. R., & M. Iqbal Ramadhan, Rafki Parifia, W. (2024). MASJID ASY SYAKIRIN SEBAGAI SUMBER INFORMASI DAN PUSAT KOMUNIKASI PENDIDIKAN ISLAM PADA MASYARAKAT. 7, 230–239.
Nur, A., Harahap, H., Nisyah, S. C., Ritonga, A. A., & Darlis, A. (2023). Konsep Tarbiyah , Ta ’ lim , Ta ’ dib dan Term Lainnya Dalam Al-Qur ’ an. 9(1), 9–20.
Nuraeni, F., & Lubis, M. (2022). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10(1), 137–143. https://doi.org/10.23887/paud.v10i1.46054
Ramadhani, Y. (2021). Ideologi Keagamaan, Partai Politik, dan Pendidikan Islam: Refleksi Pemikiran Hasan Al-Banna di Sekolah Islam Terpadu Ukhuwah Banjarmasin. NALAR: Jurnal Peradaban Dan Pemikiran Islam, 5(1), 78–92. https://doi.org/10.23971/njppi.v5i1.2455
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.
Rusman, A. (2020). Penulis : Asrori.
Saputra, W. (2021). Pendidikan Anak Dalam Keluarga. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–6. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v8i1.1609
Sinta, S. D., Aminah, S., Safitri, M., & Andriani, Amelia Putri, W. (2024). Sudut Pandang Islam Tentang Perjalanan dan Tujuan Hidup Manusia. 2(1).
Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.
Sulhan, A. (2015). Manajemen Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Mutu Lulusan (Studi Multikasus di MA Dakwah Islamiyah Putri Kediri Lombok Barat dan SMA Negeri 2 Mataram).
Suryani, I., Ma’tsum, H., Suharti, S., Lestari, D., & Siregar, A. (2021). Karakteristik Akhlak Islam dan Metode Pembinaan Akhlak dalam Pemikiran Al-Ghazali. Islam & Contemporary Issues, 1(1), 31–38. https://doi.org/10.57251/ici.v1i1.3
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Syarifuddin, H. (2021). Hakikat Pendidik. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 5(1), 26. https://doi.org/10.30821/ansiru.v5i1.9792
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Syukri, A., Frarera, A. N., Nurhaliza, S., Ritonga, A. A., & Darlis, A. (2023). Konsep Tarbiyah, Ta’Lim Dan Ta’Dib Dalam Dunia Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 6(1), 91–108.
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.
Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).
Wismanto, W., Marni, S., Azhari, MW, & Sukmawati, E. (2024). Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.
Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.
Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.
Wismanto Abu Hasan. (2016a). Fiqih Ibadah. In Jurnal Energi Dan Manufaktur (Vol. 9, Issue 2). Nasya Expanding Manajemen. https://doi.org/10.22219/.v2i2.4219
Wismanto Abu Hasan. (2016b). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.
Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.
Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820
Zaini, A. (2021). Konsep Pendidikan Islam Integratif Dalam Ideologi Liberalisme. Akademika, 15(1), 23–36. https://doi.org/10.30736/adk.v15i1.514
Zulfah. (2021). Metode Reward dan Punishment dalam Perspektif Islam. Iqra: Jurnal Magister Pendidikan Islam, 1(2), 67–78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.