Persepsi Siswa Terhadap Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Di Kelas XI MIPA SMA Pembangunan Laboratorium UNP

Authors

  • Melinda Ariska FBS Universitas Negeri Padang
  • Asra Ilal Khairi FBS Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i5.2524

Keywords:

Perceptions, Students, Crafts and Entrepreneurship Subjects

Abstract

This study aims to find out and describe how students' perceptions of craft and entrepreneurship subjects in class XI MIPA SMA Laboratory Development UNP. This study took 11 (eleven) respondents consisting of representatives of class XI MIPA students. This research method uses a type of qualitative descriptive research. The data collection method uses observation, interview and documentation techniques. The interview technique is conducted unstructured using interview guidelines. Based on the results of the overall research, it was concluded that students' perceptions of craft and entrepreneurship subjects in class XI MIPA were said to be lacking in the teaching techniques used by teachers so, many students felt less interested in craft and entrepreneurship subjects in class XI MIPA SMA UNP Laboratory Development.

References

Abdul Halim dan M. Hanafi. 2012. Analisis Laporan Keuangan. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Agus, Suprijono. 2015. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Basrowi dan Suwandi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Bratanata, S. A. 1991. Ilmu Pendidikan. Jakarta:Rineka Cipta.

Denofita, Pitria. 2015. Persepsi Siswa Laki-laki Terhadap Pembelajaran Seni Tari di SMP negeri 11 Padang. Skripsi. Padang: Universitas Negeri Padang.

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineke Cipta.

Harmaini. 2012. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Tentang Profesionalitas Guru Mengajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada SMK Se-Kota Bangkiang. Bangkiang: Jurnal Bahasa.

Hasan, M. Iqbal. 2002. Pokok-pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kemendikbud. 2014. Panduan Teknis Pembelajaran dan Penilaian. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. 1999.

Lowendfeld, Viktor dan Lambert, Brittain. 2002. Creative and Mental Growth. New York. United States of America.

Marliani, R. 2010. Psikologi Umum. Bandung: CV Pustaka Setia.

Miles, M.B. & Huberman, M. 1992. Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.

Moleong, Lexy. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mushadi, Toha dkk. 2007. Pembelajaran di SD. Diakses dari laman web pada tanggal 28 Februari 2023 Pukul 17.00 WIB dari: http//masguruonline.wordpress.com/2013/05/20/karakteristikumumpembelajarandisekolahdasar/.

Nurhayati, dkk. 2014. Penerapan Metode Demostrasi Berbantu Media Animasi Software Phet Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Materi Listrik Dinamis Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan Fisika FPMIPA dan Teknologi IKIP PGRI Pontianak.

Rakhmat, Jalaluddin. 2011. Psikologi Komunikasi. Bandung: Rosdakarya.

Rudi Suliana. Cepi Riyana. 2008. Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugihartono, dkk, 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Pers.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sutikno, Sobry. 2007. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama.

Sutikno, Sobry. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Lombok: Holistica.

Walgito, Bimo. 2010. Penghantar Psikologi Umum. Yogyakarta: CV Andi offset.

Downloads

Published

2023-09-09

How to Cite

Melinda Ariska, & Asra Ilal Khairi. (2023). Persepsi Siswa Terhadap Mata Pelajaran Prakarya Dan Kewirausahaan Di Kelas XI MIPA SMA Pembangunan Laboratorium UNP. Journal of Creative Student Research, 1(5), 89–100. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i5.2524

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.