Upaya Meningkatkan Keterampilan Passing Kaki dalam Melalui Model Kooperatif Jigsaw dalam Pembelajaran Sepak Bola
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i5.4357Keywords:
inside foot, passing ability, soccer, jigsaw techniqueAbstract
This study aims to investigate how to plan the learning process, the performance of teachers in its implementation, the improvement of students' basic passing skills in soccer, and student activity through the jigsaw technique. The research was conducted with fifth-grade students at SDN 1 Airlangga Surabaya. This is a classroom action research. Research instruments included observation sheets for lesson planning, teacher performance, student activity, learning outcome tests, field notes, and student interviews. The planning of learning showed improvement, with initial data at 52%, cycle I at 63%, cycle II at 78%, and cycle III at 100%, categorized as good. Teacher performance improved from an initial 47.22% to 69.58% in cycle I, 87.9% in cycle II, and 97.23% in cycle III, categorized as good. Student activity increased from an initial 12.8% (5 students) to 41% (16 students) in cycle I, 74.4% (29 students) in cycle II, and 97.4% (38 students) in cycle III, categorized as good. In learning outcomes, the initial data showed 17.9% (7 students), cycle I had 38.5% (15 students), cycle II increased to 76.9% (30 students), and cycle III reached nearly all students at 94.9% (37 students) achieving the passing standard. Thus, the jigsaw technique can enhance soccer passing learning for students.
Downloads
References
Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran.
Azidman, L. (2017). Profil kondisi fisik pemain sepak bola SMA Negeri 1 Kaur. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 1(1).
Dasem, A. A., Laka, B. M., & Amelia, N. (2018). Peranan guru dalam proses pembelajaran Bahasa Indonesia di SD Inpres Komboi Kabupaten Biak Numfor.
Fitri Ginting, R., Hamidah, N., Syahir, M., & Darul Arafah, S. T. A. I. (2024). Cendikia pendidikan: Pengenalan metode penelitian pendidikan melalui konsep dasar tindakan kelas. 3(8), 36–44.
Fitria, H., Kristiawan, M., Rahmat, N., Yani, J. A., Gotong Royong, L., Palembang, K., Selatan, S., Supratman, W., Limun, K., Hulu, M., & PGRI Palembang Jl Jend Ahmad Yani, U. (2019). Upaya meningkatkan kompetensi guru melalui pelatihan penelitian tindakan kelas. Abdimas Unwahas, 4(1).
Hafid, S. (2015). Peningkatan keterampilan berbicara melalui model pembelajaran kooperatif tipe STAD siswa kelas XI SMA Negeri 5 Makassar.
Hartanto, Y. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournaments untuk meningkatkan keterampilan teknik passing kaki bagian dalam permainan sepak bola pada siswa kelas X teknik informatika SMK Negeri 8 Bengkulu Utara. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 1(2).
Ibrahim, M., Ferawati, Rahman, A., & Cakrawijaya, M. H. (2022). Upaya meningkatkan hasil belajar passing dalam permainan sepakbola melalui model pembelajaran passing bervariasi terhadap siswa kelas X MIA Madrasah Aliyah Nurul Ilmi Barukku. Kumpulan Artikel Pendidikan Anak Bangsa, 2(1), 84–91. https://doi.org/10.37289/kapasa.v2i1.116
Lubis, N. A., & Harahap, H. (2016). Pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Jurnal As-Salam, 1(1).
Pohan, N. L. (2023). Pengembangan media puzzle menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw pada pembelajaran IPA siswa kelas IV SDN 060934 Kwala Bekala Medan Johor T.P. 2022/2023.
Rahmad, H. (2016). Pengaruh penerapan daya tahan kardivaskuler (VO2 Max) dalam permainan sepakbola PS Bina Utama. Curricula, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.22216/jcc.v2i2.1009
Rauf, A. (2019). Survei minat siswa dalam mengikuti pembelajaran.
Ritonga, L. (2018). Pengaruh penggunaan model pembelajaran jigsaw terhadap hasil belajar ekonomi pada materi penawaran di kelas X SMA Negeri 1 Padangbolak Julu. Program Studi Pendidikan Ekonomi.
Rustanto, H. (2017). Upaya meningkatkan keterampilan passing sepakbola dengan kaki bagian dalam menggunakan metode bermain.
Slavin, R. (2008). Cooperative learning: Teori, riset dan praktik. Nusa Media.
Sudarsinah. (2021). Pentingnya pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan.
Utama, A. M. B. (2011). Pembentukan karakter anak melalui aktivitas bermain dalam pendidikan jasmani. JPJI, 8(1).
Widodo, S., & Cahyo, D. (2019). Paradigma baru PJOK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.