Penanganan Kurangnya Perhatian Orang Tua pada Perilaku Anak Usia Dini

Authors

  • Yusi Desia Ananta Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4507

Keywords:

Handling, Parental Attention, Early Childhood

Abstract

The development of children's attitudes and behavior is a learning process to know about morals and ethics, as an effort to support the development of children's behavior, attention and guidance provided by parents is needed. At the age of 4-5 years, children are still starting a developmental stage that their parents must pay attention to. In this stage of development, parents play a very important role in stimulating children's development, especially in the development of children's behavior. Children need sufficient attention and affection from parents for optimal growth and development. However, parents' busy work often results in reduced time spent with their children. As a result, children receive less attention and affection that they should receive. Children who don't get enough attention from their parents are at risk of having deviant behavior such as stealing, making trouble, speaking harshly, swearing or bullying. This negative behavior arises because children feel neglected and try to get attention through these methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Umairi, M. (2023). Pengembangan interaksi dan perilaku sosial terhadap pendidikan anak usia dini di abad 21. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 1-12.

Ali Qosimi. (2003). Mengajarkan keberanian dan kejujuran pada anak. Cahaya.

Amelia, L. (2023). Pengaruh kurangnya perhatian orang tua terhadap perkembangan belajar siswa kelas 1 SD. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(2), 186-193.

Christine, C., Karnawati, K., & Nugrahenny, D. (2021). Pola asuh orang tua terhadap anak generasi alfa dalam meningkatkan keterampilan sosial. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 2(2), 235-250.

Databoks. (2020, December 18). 267 anak usia dini di Indonesia tidak tinggal bersama orang tua pada 2018. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/12/18/267-anak-usia-dini-di-indonesia-tidak-tinggal-bersama-orang-tua-pada-2018

Fitri, L. F., & Ismaniar, I. (2024). Hubungan pola asuh keluarga dengan perkembangan sosial emosional anak usia 4-5 tahun di Talang Maur Kabupaten Lima Puluh Kota. Jurnal Family Education, 4(3), 485-492.

Fitri, M. (2020). Faktor yang mempengaruhi perkembangan moral pada anak usia dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1-15.

Gunarti, W., Suryani, L., & Muis, A. (2010). Metode pengembangan perilaku dan kemampuan dasar anak usia dini. Universitas Terbuka.

Ismaniar, I., & Utoyo, S. (2020). “Mirror of effect” dalam perkembangan perilaku anak pada masa pandemi Covid-19. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(2), 147-157.

Ismaniar, I., Jamaris, J., & Wisroni, W. (2018). Pentingnya pemahaman orang tua tentang karakteristik pembelajaran AUD dalam penerapan model environmental print berbasis keluarga untuk meningkatkan kemampuan membaca awal anak. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 93-100.

Langgulung, H. (2004). Manusia dan pendidikan: Suatu analisa psikologi. Pustaka Al-Husna Baru.

Mahmudi, A., Sulianto, J., & Listyarini, I. (2020). Hubungan perhatian orang tua terhadap hasil belajar kognitif siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(1), 122-129.

Melati, P., Setiawati, S., & Solfema, S. (2018). Hubungan antara perhatian yang diberikan orang tua dengan tingkat perkembangan moral anak usia dini. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 79-92.

Mudjiona, H., et al. (n.d.). Fungsi keluarga dalam meningkatkan sumber daya manusia. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan.

Nisa, U., & Cahyo, E. D. (2023). Pengaruh perhatian orang tua terhadap perkembangan moral anak usia dini di TK Rejo Asri. Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education (IJIGAEd), 3(2).

Persepsinews. (n.d.). Multikultural pendidikan: Banyak anak usia dini yang suka berkata kotor dan berperilaku tidak sopan. https://persepsinews.com/opini/multikultural-pendidikan-banyak-anak-usia-dini-yang-suka-berkata-kotor-dan-berperilaku-tidak-sopan/

Safitri, S., & Nurhayati, N. (2018). Studi pustaka: Pengaruh perhatian orang tua terhadap prestasi belajar siswa di sekolah. Journal of Educational Review and Research, 1(2), 64-67.

Seefeldt, C., & Wasik, B. A. (2008). Early childhood education (P. Nasar, Trans.). Indeks. (Original work published 2008).

Suriati, S. (2015). Dampak kurangnya perhatian orang tua terhadap perkembangan karakter anak. Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 1(1), 129-149.

Yuliani, N. S. (2008). Konsep dasar pendidikan anak usia dini (p. 72). In P. Nasar (Trans.), Pendidikan anak usia dini (C. Seefeldt & B. A. Wasik, Eds.). Indeks.

Downloads

Published

2024-11-12

How to Cite

Yusi Desia Ananta. (2024). Penanganan Kurangnya Perhatian Orang Tua pada Perilaku Anak Usia Dini. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(1), 145–154. https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4507

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.