Pengaruh Metode Pembelajaran SAS (Struktural Analitik Sintetik ) Terhadap Kemampuan Baca Tulis Permulaan Siswa Kelas II SD YPK Inamo Kabupaten Sorong

Authors

  • Astri Nadia Iriyani Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong
  • Muhammad Faizin Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong
  • Desti Rahayu Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i2.3622

Keywords:

SAS Method, Beginning Literacy

Abstract

This research aims to determine the effect of the SAS (Synthetic- Structural Analytical) Learning Method on the literacy skills of the second graders of SD YPK Inamo, Sorong Regency. This research is research Pre- Experimentby Design One Group Pretest and Posttest. The population in this study were all second graders in SD YPK Inamo, Sorong Regency, with a sample of second graders, totaling 12 students. The data collection instruments used in this study were observation and tests Performance. The data analysis technique consists of four stages, namely the stages of validity testing, reliability testing, normality testing, and hypothesis testing. The results of the instrument validity test were obtained with an average of 83.75. The results of the reliability test of the instrument items obtained the data Pretest of 0.823 and Posttest 0.683. From the analysis test, the normality test is obtained Shapiro-wilk from the pretest data 0.839 > 0.05 and posttest 0.187 > 0.05, then normal data is obtained from these data. From the analysis of hypothesis testing, it is obtained a sig value (2 tailed) of 0.000 <0.005, then H1 accepted and H0 was rejected, which means that the SAS learning method had an effect on the initial literacy skills of second graders at SD YPK Inamo, Sorong Regency.

References

Arikunto A, S. R. Al, Marlina, D., & Had, F. R. (2022). Pengaruh Metode SAS Terhadap Keterampilan Membaca Siswa SD. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3.

Adib Jion Satriyo. (2023a). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Melalui Metode SAS Siswa Kelas 1 SDN Galengdowo 2 Wonosalam. Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 23.

Adib Jion Satriyo. (2023b). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Melalui Metode SAS Siswa Kelas 1 SDN Galengdowo 2 Wonosalam. : : Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3.

Afifatus Silfiyah F, Syamsul Ghufron, Muslimin Ibrahim, P. M. (2021). Pengaruh Penerapan Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa di Sekolah Dasa. Jurnal Basecedu, 5.

Afifatus Silfiyah F, S. G., Ibrahim, M., & Mariati, P. (2021). Pengaruh Penerapan Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5.

Andi Quraisy. (2020). Normalitas Data Menggunakan Uji Kolmogorov-Smirnov dan Saphiro-Wilk. Journal of Healt, Education, Economics, Science, and Technology, 3, 7–11.

Arikunto. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta. Broto. (2017). Metode Sas (Struktural Analitik Sintetik) Dalam Pembelajaran. Bulan

Bintang.

Dewi Kusuma, N. M. (2022). Penerapan Metode SAS (Struktur Analitik Sintetik) Pada Pembelajaran Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SD. Aswaja, 3.

Helwah, D. M., Arisati, K., & Mufidah, N. Z. (2023). Metode SAS Sebagai Solusi Guru Dalam Meningkatkan Membaca di Kelas Pemula Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 1–9.

HusnulKhotimah, Hary Soedarto Harjono, H. (2019). Penggunaan Metode SAS(Struktural Analitik Sintetik)Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan. Jurnal Pendidikan Tematik DIKNAS, 4(2), 13–27.

Ida Nuryanah et al. (2016). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Dalam Melengkapi Cerita Rumpang Menggunakan Media Gambar dan Papan Bergaris. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 762.

Kurnia Asti Madasari F dan Mimi Mulyani. (2016). Keefektifan Metode Eja Dan Metode SAS Berdasarkan Minat Belajar Dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2).

Lisnawati, L., & Muthmainah, M. (2018). Efektivitas Metode Sas (Struktur Analitik Sintetik) Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Bagi Anak Lambat Belajar (Slow Learner) Di Sdn Demangan. Jurnal Psikologi Integratif, 6(1), 81. https://doi.org/10.14421/jpsi.v6i1.1468

Marlina. (2014). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Metode SAS Siswa Kelas I SDN Ambunu Kecamatan Bungku Barat Kabupaten Morowali. Jurnal Kreatif Online, 2(1), 15–27.

Megia Erida. (2021). Uji Validitas Dan Uji Reliabilitas Instrumen Motivasi Pengidap HIV/AIDS. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 1.

Muthmainah, & Lisnawati. (2018). Uji Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Psikologi Integratif, 6, 81–100.

Ni Nyoman Sri Utamiasih. (2020). Penerapan Metode SAS Berbantuan Kartu Huruf Berwarna Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD NEGERI 8 ABABI. Jurnal Pendidikan Dasar, 5.

Ningsih, D. F., Burhan, M. A., & Subhan, M. (2021). Pengaruh Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) Terhadap Kemampuan Menulis Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas 1 SDN 195/VIII Wirotho Agung. Jurnal Ikatan Alumni Pgsd Unars, 10.

Siti Anisatun Nafi’ah. (2018). Model-model Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Yogyakarta:A-Ruzz Media.

Suriani, Sahrudin, B., & Efendi. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SDN Ginunggung Melalui Media Kartu Huruf Kec. Galang. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(10), 64.

Downloads

Published

2024-03-25

How to Cite

Astri Nadia Iriyani, Muhammad Faizin, & Desti Rahayu. (2024). Pengaruh Metode Pembelajaran SAS (Struktural Analitik Sintetik ) Terhadap Kemampuan Baca Tulis Permulaan Siswa Kelas II SD YPK Inamo Kabupaten Sorong. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(2), 140–151. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i2.3622

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.