Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Kelas V UPTD SDN Tanjungbumi 3

Authors

  • Siti Nurrohmah Universitas Trunojoyo Madura
  • Isna Ida Mardiyana Universtas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2379

Keywords:

Approach, realistic mathematics education, numeracy literacy skills

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of a realistic mathematics education (RME) approach on students' numeracy literacy skills. This study used the One-Group Pretest-Posttest Design. The sample used in this study used a saturated sampling technique with a total sample of 31 students. Collecting research data using observation, tests, and documentation. The results of this study indicate that the realistic mathematics education (RME) approach has an effect on the numeracy literacy abilities of grade 5 Elementary School of Tanjungbumi 3 Bangkalan Regency. Based on the calculation of the hypothesis test with the paired sample t-test obtained t_test > t_table of 20.769 then  is accepted and is rejected and a significance value of 0.000 <0.05 then  is rejected and is accepted, which means that there is a significant influence on the use of the approach realistic mathematics education (RME) on numeracy literacy skills. The implementation of learning is carried out with very good criteria with an average of 86.5.

References

Akhirudin, dkk. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Gowa: CV Cahaya Bintang Cemerlang.

Awami, F., Yuhana., & Nindiasari, H. (2022). Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi dengan Model Problem Based Learning (PBL) Ditinjau dari Self Confidence Siswa SMK. Mendidik: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 8(2), 231-243.

Fahrurrozi & Hamdi, S. (2017). Metode Pembelajaran Matematika. Lombok Timur: Universitas Hamzanwadi Press.

Han et al. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta Timur: Kemendikbud.

Haryanti, W., dkk. (2021). Pengaruh Media Dua Dimensi Terhadap Pemahaman Konsep Matematika. Journal of Elementary School (JOES), 4(2), 160-165.

Herpratiwi. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Media Akademi.

Indraswati, D., & Wardani, K. S. K. (2022). Keefektifan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Dasar Siswa Kelas V SD. Elementarys: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 1-14.

Irmawati, F., & Ilmah, N. K. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi pada Siswa Kelas 5 SDN Saptorenggo 3 Kabupaten Malang. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 4917-4921.

Irmawati, F., & Ilmah, N. K. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi pada Siswa Kelas 5 SDN Saptorenggo 3 Kabupaten Malang. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 4917-4921

Jupri, A. (2017). Pendidikan Matematika Realistik: Sejarah, Teori, dan Implementasinya. Bunga Rampai Kajian Pendidikan Dasar: Umum, Matematika, Bahasa Sosial, dan Sains, 85-89.

Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69-88.

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9-15.

Rohim, D. C., Rahmawati, S., & Ganestri, I. D. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Varidika, 33(1), 54-62.

Saraseila, F., Karjiyati, V., & Agusdianita, N. (2020). Pengaruh model pendidikan matematika realistik terhadap kemampuan literasi matematika siswa kelas V sekolah dasar gugus XIV kota bengkulu. Jurnal matematika-umb. edu , 7 (2) 1-9.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Sukardi. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Sunarti, dkk. (2021). Praktik Baik Pembelajaran Terbaik. Jombang: Delta Pustaka.

Susriyanti, Yeni, F., & Yulasmi. (2022). Implementasi dan Aplikasi Literasi Numerasi di SDN 20 Labuhan Tarok, Bungus Teluk Kabung, Padang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 1(3), 1-6.

Yustinaningrum, B. (2021). Deskripsi Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Menggunakan Polya Ditinjau Dari Gender. Jurnal Sinektik, 4(2), 129-141.

Downloads

Published

2023-08-13

How to Cite

Siti Nurrohmah, & Isna Ida Mardiyana. (2023). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Kelas V UPTD SDN Tanjungbumi 3 . Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 225–233. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2379

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.