Peran Pendidikan Dalam Membangun Kemanusiaan Yang Beradab

Authors

  • Muthi’ah Lathifah Universitas Negeri Medan
  • Yakobus Ndona Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3764

Keywords:

Role, Role of Education, Civilized Humanity

Abstract

This study aims to understand the role of education in fostering a civilized humanity. The research method used is a descriptive qualitative method with a literature review approach. Education plays a crucial role in building a civilized humanity. The main goal of education is not only to transfer knowledge but also to develop character, moral values, and ethics that support harmonious coexistence. In this context, education functions as an agent of social change that can shape individuals who are responsible, tolerant, and respectful of differences. This article analyzes how education can contribute to building a civilized society by reinforcing human values such as justice, equality, and mutual respect. The analysis results show that effective and inclusive education can serve as the main foundation in efforts to build a civilized and sustainable humanity.

References

Abdul Hafizh Azizi Batubara, ,. (2022). PENGERTIAN ONTOLOGI DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. Journal of Social Research, 240-247.

Abdul Halik. (2020). ILMU PENDIDIKAN ISLAM: PERSPEKTIF ONTOLOGI, EPISTEMOLOGI, AKSIOLOGI. 10-24.

Bahrum, SE, M.Ak, Akt. (2013). ONTOLOGI, EPISTEMOLOGI DAN AKSIOLOGI. Sulesana, 36-45.

Dewi Rokhmah . (2021). ILMU DALAM TINJAUAN FILSAFAT: ONTOLOGI, EPISTEMOLOGI, DAN AKSIOLOGI. Jurnal Studi Keislaman, 173-186.

Dr. Pupu Saeful Rahmat, M.Pd. (2016). PERAN PENDIDIKAN DALAM MEMBENTUK GENERASI BERKARAKTER PANCASILA. Pedagogi Jurnal Penelitian Pendidikan, 1-15.

Esther Christiana. (2013). PENDIDIKAN YANG MEMANUSIAKAN MANUSIA. HUMANIORA, 398-410.

Inanna. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 27-33.

Mahfud . (2018). MENGENAL ONTOLOGI, EPISTEMOLOGI, AKSIOLOGI DALAM PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Studi Keislaman, 83-96.

Revi Amelia Putri Nur, ,. ,. (2023). Peran Pendidikan Pancasila dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia: Tinjauan dan Implikasi. ADVANCES in Social Humanities Research, 501-510.

Silvia Oktaviana Lestari,, H. (2022). Peran pendidikan Pancasila dalam pembentukan karakter. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 25-32.

Tilsep Jasnain, B. R. (2022). KAJIAN ONTOLOGI, EPISTEMOLOGI DAN AKSIOLOGI DALAM PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA. Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 44-56.

Usmaulidar, Y. F. (2024). Kajian Ontology, Epistimologi, dan Aksiologi Serta Perannya Dalam Pendidikan Dasar. Journal Of Social Science Research, 1485-1494.

Novi Andriani,, S. (n.d.). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI KETUHANAN DAN KEMANUSIAAN DALAM UPAYA MENINGKATKAN KARAKTER TOLERANSI BAGI PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR NEGERI 1 RIM. 27-33.

Published

2024-05-28

How to Cite

Muthi’ah Lathifah, & Yakobus Ndona. (2024). Peran Pendidikan Dalam Membangun Kemanusiaan Yang Beradab. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 184–193. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3764

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.