Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Scramble Terhadap Membaca Permulaan Siswa Kelas II SDN Banyuajuh IV Kamal

Authors

  • Annisa Wasiaturrohmah Universitas Trunojoyo Madura
  • Tyasmiarni Citrawati Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2366

Keywords:

Effectiveness, Beginning Reading, Scramble

Abstract

The background of this research is that 5 out of 10 students have difficulty recognizing and reading letters, syllables, words, and sentences. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the scramble-type cooperative learning model for beginning reading of grade II elementary school students at SDN Banyuajuh IV Kamal to be precise. The research method used is quantitative research with experimental research types. However, this study also found that the use of the scramble type cooperative learning model also had a good effect on student activity. Data collection techniques used were interviews, questionnaires, observations and tests. This research was conducted in class II with a total of 10 students. Effectiveness is obtained from the Paired Sample T Test of 0.03 which if the Sig value is less than 0.05 then it can be said to be effective. The attractiveness of this model can be seen from the student response questionnaire. Based on the acquisition of these data, the Scramble Type Cooperative Learning learning model   is appropriate for use for Beginning Reading Learning for Grade II Students at SDN Banyuajuh IV Kamal.

References

Aris, Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.

Bungkaes, H. R., Posumah, J. H., & Kiyai, B. (2013). Hubungan efektivitas pengelolaan program raskin dengan peningkatan kesejahteraan masyarakat di Desa Mamahan Kecamatan Gemeh Kabupaten Kepualauan Talaud. Acta Diurna Komunikasi, 2(2)

Damaiyanti, R., Satrijono, H., Hutama, F. S., Ningsih, Y. F., & Alfarisi, R. (2021). Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN Patrang 01 Jember pada Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 8(2), 75-87.

Hadi, K. (2018). Pengembangan model problem based learning Berbasis kearifan lokal pada materi Keanekaragaman hayati kelas X Di kabupaten aceh selatan. Bionatural: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 4(2).

Hamiyah, N., & Jauhar, M. (2014). Strategi belajar mengajar di kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka, 294.

Hartati, T. (2013). Model Penilaian Holistik dalam Pembelajaran Mengarang Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 15(2).

Lestari, A. F., Sari, F., & Fadila, R. N. (2021). Perkembangan dan Kemampuan Berhitung Siswa SD di Dusun Margasari dengan Media Sempoa. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(62), 103-114.

Monika, L. D. EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS III SD. Jurnal Guru Kita PGSD, 7(2), 342-346.

Oktavia, Y. (2020). Pengaruh Metode Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Negeri 007 Tembilahan Hilir Kecamatan Tembilahan Kabupaten Indragiri Hilir. Asatiza, 1(2), 286-297.

Pekei, B. (2016). Konsep dan analisis efektivitas pengelolaan keuangan daerah di era otonomi. Penerbit Taushia.

Ponidi, N. A. K. D., Trisnawati, D. P., Erliza Septia Nagara, M. K., Dwi Puastuti, W. A., & Leni Anggraeni, B. H. (2021). Model pembelajaran inovatif dan efektif. Penerbit Adab.

Prabaningtias, D. A., Silitonga, H. T. M., & Mahmudah, D. (2018). Pengembangan tes diagnostik four tier menggunakan aplikasi google form pada materi fluida statis sma pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(10).

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Hyun, C. C., Wijayanti, L. M., & Putri, R. S. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi COVID-19 terhadap proses pembelajaran online di sekolah dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1-12.

Puspita, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Bahrul Ulum Surabaya. BADA'A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 138-147

Rofa’ah, R. A. (2016). Pentingnya Kompetensi Guru dalam Kegiatan Pembelajaran dalam Perspektif Islam. Yogyakarta: Deepublish.

Saefuddin, A., & Berdiati, I. (2014). Pembelajaran efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 58.

Susanto, A. (2013). Teori belajar dan pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sutrisno, S., Siregar, N., Munte, S., Banjarnahor, M., & Hasan, F. (2022). Analisis Kebutuhan Perlengkapan Perkuliahan Menggunakan Metode Peramalan Dengan Mempertimbangkan Safety Stock Di Universitas X. JOURNAL OF INDUSTRIAL AND MANUFACTURE ENGINEERING, 6(1), 103-112.

Switri, E. (2022). Teknologi dan Media Pendidikan Dalam Pembelajaran. Penerbit Qiara Media.

Syafi'i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115-123.

Synta, A. D. (2015). Peningkatan keterampilan membaca permulaan melalui media big book pada siswa kelas i sd negeri delegan 2 prambanan sleman. Skripsi. Sarjana FKIP Universitas Negeri Yogyakarta.

Yudi, W. (2017). Model Pembelajaran Make A Match Untuk Pembelajaran IPA Yang Menyenangkan. Jurnal Taman Cendekia, 1(1)

Downloads

Published

2023-08-11

How to Cite

Annisa Wasiaturrohmah, & Tyasmiarni Citrawati. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Scramble Terhadap Membaca Permulaan Siswa Kelas II SDN Banyuajuh IV Kamal. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 88–97. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2366

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.