Pengaruh Kurikulum Merdeka Dalam Penggunaan Canva Sebagai Media Pembelajaran di MAN 1 Kulon Progo

Authors

  • Rosyada Ayu Fatimah Universitas Ahmad Dahlan
  • Olvy Mailandari Universitas Ahmad Dahlan
  • Jany Fitria Khoirunnisa Universitas Ahmad Dahlan
  • Wahyu Lestari Universitas Ahmad Dahlan
  • Fuad Dirahman Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i1.3044

Keywords:

Learning media, Canva, independent curriculum learning

Abstract

Canva is a medium that can help teachers convey material so that it is easily understood by students. Canva is an application that can be developed in the process of creating learning media. The aim of this research is to improve the quality of teachers by developing learning media that is in accordance with the independent learning curriculum program. In this independent learning curriculum teachers are required to be able to adapt to technology, however there are still many teachers who have not mastered various technological features. One of them is the Canva application because not all of its features are free, offline access is not available, the hyper-contect learning module can only be done with two applications and of course the Canva application's internet signal can be affected. The results of this research are that educators or teachers are expected to be able to develop more interesting learning media, because this really helps clarify the material that will be conveyed to students in implementing the independent learning curriculum. It is hoped that this research can make a contribution to education activists, especially teachers and students, by utilizing Canva as a media solution to facilitate the implementation of the independent curriculum.

References

Adi, Marsudi Suwarna. 2020. Membuat Desain Cantik Dengan Mudah & Cepat Menggunakan Canva. Marsudi Suwarna Adi.

Adnan, Mohammad. 2017. “Urgensi Penerapan Metode Paikem Bagi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman 3(1):133–50.

Aminah, Ihda Alam Niswatun, and Mohammad Ahyan Yusuf Sya’bani. 2023. “Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi 6(2):293–303.

Asiah, Nur. 2021. “Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka (Studi Pada Fakultas Ilmu Sosial Dan Hukum Universitas Negeri Makassar).”

Bali, MMEI, and Hilya Banati Hajriyah. 2020. “Modernisasi Pendidikan Agama Islam Di Era Revolusi Industri 4.0.” MOMENTUM: Jurnal Sosial Dan Keagamaan 9(1):42–62.

Gunawan, Imam. 2013. Metode Penelitian Kualitatif: Teori Dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Hafni, N. D., S. Nurjanah, and D. Alviya. 2022. “Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Inovasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka Di Mi Nu Hidayatun Najah.” STRATEGI: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Rakyat xx(xx):16.

Harahap, Amin, Teguh Setiawan Wibowo, Joni Wilson Sitopu, and M. O. H. Solehuddin. 2022. “PENGGUNAAN DAN MANFAAT APLIKASI CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DITINGKAT MADRASAH TSANAWIYAH THE USE AND BENEFITS OF THE CANVA APPLICATION AS A LEARNING MEDIUM AT THE TSANAWIYAH MADRASAH LEVEL.” 8(1):76.

Hijrah, Lailatul, Muhammad Fikry Arransyah, Khanaya Putri, Novia Arija, and Rini Kurniawati Putri. 2021. “Pelatihan Penggunaan Canva Bagi Siswa Di Samarinda.” PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat) 3(1):98. doi: 10.30872/plakat.v3i1.5849.

Lestari, Sudarsri. 2018. “Peran Teknologi Dalam Pendidikan Di Era Globalisasi.” EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2(2):94–100.

Masfufah, Ria Ayu, Lailatul Khomsin Muyasyaroh, Devita Maharani, Trenady Dheo Saputra, Fredyansyah Astrianto, and Dian Permatasari Kusuma Dayu. 2022. “Media Pembelajaran Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Pembelajaran Kurikulum Merdeka.” Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar 2 (SENSASEDA) 2 2(November):347–52.

Moleong, Lexy J. 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Oktaviani, Vina, Rafiuddin Syam, Achmad Idris As-salam, Alyaa Fauziah, and Davin Fauzan Ibnu Alaudin. 2022. “PENGGUNAAN CANVA SEBAGAI INFOGRAFIS BAGI GURU-GURU DI SMK YAPINUH WILAYAH DESA PANTAI SEDERHANA KECAMATAN MUARA GEMBONG KABUPATEN BEKASI.” Pp. SNPPM2022P-83 in Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol. 3.

Pelangi, Garris. 2020. “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA.” Jurnal Sasindo Unpam 8(2):86.

Purba, Yusnita Adelina. 2022. “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di Smpn 1 Na Ix-x Aek Kota Batu.” Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika 6(2):1325–34.

Rahmaniah, Neli, Arita Marini, and Agus Nilmada Azmi. 2021. “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Inovasi Pembelajaran Mahasiswa Pgmi Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran Di Era Kurikulum Merdeka.” JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education) 6(1):133. doi: 10.32934/jmie.v6i1.463.

Resmini, Setya, Intan Satriani, and M. Rafi. 2021. “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris.” Abdimas Siliwangi 4(2):337.

Saehan, Andi, Sudi Suryadi, and Tatang Hidayat Pohan. 2023. “Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Promosi Produk UMKM.” Jurnal Pengabdian Masyarakat Gemilang (JPMG) 3(2):44–48.

Saraswati, Riyantika, and Cintaning Mega Setiastuti. 2023. “PEMANFAATAN APLIKASI CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN TEKS BIOGRAFI KELAS X SMA N 5 SURAKARTA.” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia. Vol. 1.

Satori, Djam’an, and Aan Komariah. 2013. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). edited by Sutopo. Bandung: Alfabeta.

UMAM, M. O. H. KHAIRUL. 2023. Mahir Menggunakan Canva Bagi Pemula. Penerbit P4I.

Wahyuni. 2013. “Wahyuni,Pengembangan Koleksi Jurnal Studi Kasus Di Perpustakaan UIN Sunan Kalijaga.” UIN Sunan Kalijaga.

Wahyuni, Tri, Darsinah Darsinah, and Wafroturrahmah Wafroturrahmah. 2023. “Inovasi Pembelajaran Dalam Kurikulum Merdeka Dimensi Kreatif.” Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo 4(1):79–86.

Widayanti, Lilis, Adriani Kala’lembang, Widya Adhariyanty Rahayu, Suastika Yulia Riska, and Yudistira Arya Sapoetra. 2021. “Edukasi Pembuatan Desain Grafis Menarik Menggunakan Aplikasi Canva.” Jurnal Pengabdian Masyarakat 2(2):92. doi: 10.32815/jpm.v2i2.813.

Wulandari, Tri, and Adam Mudinillah. 2022. “Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA Sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD.” Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah 2(1):102–18.

Downloads

Published

2023-12-05

How to Cite

Rosyada Ayu Fatimah, Olvy Mailandari, Jany Fitria Khoirunnisa, Wahyu Lestari, & Fuad Dirahman. (2023). Pengaruh Kurikulum Merdeka Dalam Penggunaan Canva Sebagai Media Pembelajaran di MAN 1 Kulon Progo. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(1), 92–102. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i1.3044

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.