Analisis Tulisan Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas V Melalui Model Pembelajaran Multiliterasi

Authors

  • Nisa Hamidah Univaersitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya
  • Dian Indihadi Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya
  • Erwin Rahayu Saputra Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2372

Keywords:

Explanatory Text, Multiliteracy Learning Model

Abstract

This study aims to describe the results of the activity of analyzing written explanatory texts through the implementation of a multiliteracy learning model for fifth grade students at SDN 3 Banjarwangi. The analysis reviewed is in terms of aspects of writing explanatory text skills. As for the skills of writing explanatory texts, there are three aspects that are the focus of analysis, namely content aspects, text structure aspects, and linguistic aspects. In this study, the method used is descriptive analysis method. The research data source is in the form of explanatory text of fifth grade students as a result of the implementation of the multiliteracy learning model. Data collection techniques in this study were carried out through test techniques (assignments) and documentation. The data analysis technique was carried out through three stages, namely the verification, tabulation, and assessment stages. Based on the research findings of 15 students, it was shown that the students’ writing explanatory texts obtained results in categories ranging from pretty good, good, and very good.

 

References

Abidin, Y. (2018). Pembelajaran Multiliterasi (2nd ed.). PT Refika Aditama.

Aljatila, L. O. R. (2015). Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan

Deskriptif Melalui Model Kooperatif Tipe Round Table Pada Siswa Kelas X-1 SMAN 1 Kulisusu Barat. Jurnal Humanika, 3(15).

Ambarsari, R. Y., Santoso, A. B., Asfuri, N. B., & Nurjihat, I. (2023). Analisis Kemampuan Menulis Teks Narasi Kelas III SD Negeri Ngarum 3 Kecamatan Ngrampal Kabupaten Sragen. Jurnal Fundadiknas (Fundamental Pendidikan Dasar), 6(1), 50-59. http://10.12928/fundadikdas.v6i1.7287

Bogdan, R., Devault, M., & Taylor, S. J. (2015). Introduction To Qualitative

Research Methods: A Guidebook And Resource. Wiley.

Dafit, F. (2017). Keefektifan Kemampuan Menulis Kreatif Siswa SD Dengan

Model Pembelajaran Multiliterasi. Geram (Gerakan Aktif Menulis), 5(1), 49-57

Gunawan, P. (2017). Penerapan Strategi Aktivitas Menulis Terbimbing (Samt)

Untuk Meningakatan Keterampilan Menulis Teks Pengumuman Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Rambah Rokan Hulu. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 1(2), 223-233.

Hafidhoh, N., & Rifa'i, M. R. (2021). Karakteristik Penilaian Pembelajaran Pada

Kurikulum 2013 Di MI. Awwaliyah : Jurnal Pgmi, 4(1).

Hendrawan, D. N., & Indihadi, D. (2019). Implementasi proses menulis pada keterampilan menulis teks deskripsi tokoh cerita fiksi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 47-57.

Hulwah, B., & Ahmad, M. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Menulis Permulaan pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7360-7367. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3519

Karitas, D., & Fransiska. (2019). Buku Guru SD/MI Kelas V Tema 6 : Panas dan Perpindahannya. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S.M. Analisis Model-Model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1),1-27.

Liana. (2019). Analisis Struktur dan Kaidah Kebahasaan Teks Eksplanasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Lawe Sigala-Gala Tahun Pembelajaran 2020/2021. Bina Gogik, 8(2), 62-74.

Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021, Agustus). Analisis Pentingnya Keterampilan Berbahasa pada Siswa Kelas IV di SDN Gondrong 2. EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 243-252.

Morocco, C. C., Aguilar, C. M., & Bershad, C. J. (2008). Supported Literacy For

Adolescents: Transforming Teaching And Content Learning For The 21st Century. Wiley.

Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke--21. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 3(2), 216-231. https://doi.org/10.31851/jmksp.v3i2.1862

Priyanti, B. E. (2019). Ringkasan Materi Dan Soal Bahasa Indonesia Kelas 7.

Bhuana Ilmu Populer.

Sauhenda, A. F., Riwu, L., & Tembang, Y. (2019). Pengembangan Perangkat Asesmen Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dan Cerita Pendek Serta Implementasi dalam Kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 395-407. https://doi.org/10.23887/jipp.v2i3.15547

Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media

Publishing.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan: (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D). Alfabeta.

Suprianto, E. (2020). Impementasi Media Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi. TRAPSILA: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 22-32. http://dx.doi.org/10.30742/tpd.v1i02.810

Downloads

Published

2023-08-12

How to Cite

Nisa Hamidah, Dian Indihadi, & Erwin Rahayu Saputra. (2023). Analisis Tulisan Teks Eksplanasi Peserta Didik Kelas V Melalui Model Pembelajaran Multiliterasi. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 137–146. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2372

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.