Penerapan Media Animasi Dalam Pembelajaran PAK Terhadap Minat Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Lintongnihuta Tahun Pembelajaran 2023/2024

Authors

  • Imma Suryani Berutu Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Risden Anakampun Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Andar G. Pasaribu Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i5.2707

Keywords:

Animation Media, Student Learning Interests

Abstract

The aim of this research is to determine the effect of applying animation media in PAK learning on the learning interest of class VII students at SMP Negeri 3 Lintongnihuta for the 2023/2024 academic year. The research method used is a quantitative research method and a pre-experimental design research type in the form of a One Shot Case Study. The population is all class VII students of SMP Negeri 3 Lintongnihuta for the 2023/2024 academic year, totaling 168 people and a research sample of 32 people was determined using the nonprobability sampling technique, namely Purposive Sample. Data was collected using a positive closed questionnaire with 36 items, namely 15 items for variable ) Test analysis requirements: a) positive relationship test obtained by rxy = 0.555 > rtabel rtabel(=0,05,n=32)= 0.349. b) Testing a significant relationship obtained tcount = 3.653 > > ttabel(=0,05,dk=n-2=30)= 2.042. 2) Influence test: a) Regression equation test, obtained regression equation. b) Regression coefficient of determination test (r2) = 30.8%. 3) Test the hypothesis using the F test to obtain Fcount > Ftabel= Ftabel= (=0,05,dk numerator k=14,dk denominaror =n-2=32-2=30) namely 13.34 > 2.01. Thus, Ha, that is, there is an influence of animation media in PAK learning on the learning interest of class VII students at SMP Negeri 3 Lintongnihuta for the 2023/2024 academic year is accepted and H0 is rejected.

References

Arsyad Azhar. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RAJAGRAFINDO PERSADA.

Ardi, Noper. (2021). Teknik Multimedia dan Animasi. Padang: UNP Press.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Bahri Djamarah, Syaiful dan Aswan Zain. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.

Bahri Syaiful Djamarah. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Boehlke, Robert R. (2016). Sejarah Perkembangan Pikiran & Praktek Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia

Djoko, Yan Pietono (2015). Anakku Bisa Briliant: Sukses Belajar Menuju Briliant. Jakarta: Bumi Aksara.

Dwi Surjono, Herman. (2017). Multimedia pembelajaran aktif . Yogyakarta: UNY Press.

Haezarni, Eben Telambanua. (2022). Pengembangan Model WICDIE dalam pembelajaran Paduan Suara. Jakarta Selatan: Publika Indonesia Utama.

Huda, Asrul dkk. (2020). Media Animasi Digital Berbasis Host. Yogyakarta: UNY Press.

Farid Ahmadi & Hamidulloh ibda. (2018). Media Literasi Sekolah. Jakarta, CV Pilar Nusantara.

Fakhri, Ahmad Hutauruk Dkk, Media Pembelajaran dan TIK. Yayasan Kita Menulis.

Febriantika Febby, Noer Fisibillah. (2021). Pengembangan Video Animasi Sebagai Upaya Peningkatan Minat Belajar Siswa Materi Perpajakan di Sekolah Menengah Atas. Menyimpulkan bahwa penggunaan Media Animasi sangat berpengaruh terhadap minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan.

Gunawan Andar Pasaribu, Pengaruh penggunaan Media Grafis terhadap Minat belajar Pendidikan Agama Kristen siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Tarutung Tahun 2018, Jurnal Christian Humaniora.

H.Djaali. (2018). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Izzan Ahmad, dkk. (2012). Membangun Guru Berkarakter. Bandung: Humaniora.

Jahja, Yudrik. (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Kashea Aliv. (2022). Pengaruh Penerapan Metode Role Playing Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VIII Pada Pelajaran Bahasa Indonesia di SMP Wijaya Putra (Jurnal Mitra Pendidikan).

Lilik Paulus Kristianto. (2008). Prinsip & Praktik Pendidikan Agama Kristen, Yogyakarta: IKAPI.

Muhammad Nazmi. (2017). Penerapan Media Animasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta didik pada Mata Pelajaran Geografi di SMA PGII 2 Bandung. Bandung: Jurnal Pendidikan Indonesia.

Muhammad Nazmi. (2017). “Penerapan Media Animasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta didik pada Mata Pelajaran Geografi di SMA PGII 2 Bandung”. Bandung: jurnal Pendidikan Geografi.

Munan Yudhi. (2008). Media Pembelajaran.Cipayung: Gaung Persada GP Press.

Mudia Alti, Rahmi dkk. (2022). Media Pembelajaran. Padang: Get Press.

Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar.. Dalam Journal On Teacher Education

Risnanosanti dkk. (2022) Pengembangan Minat & Bakat Belajar Siswa. Malang: CV. Literansi Nusantara Abadi.

Numahara Daniel. (2009). Pembimbing PAK. Bandung: Jurnal Info Media

Nainggolan, John M. (2011). Pendidikan Berbasis Nilai-nilai Kristiani. Bandung: Bina Media Informasi

Rudi, Susilana dan Cepi. (2007). Media Pembelajaran. Badung: CV Wacana Prima.

Rahmi, Imelda, Nurmalina dan Fauziddin. (2020). Penerapan Role Playing untuk Meningkatkan

Siregar, Epi Supriyani. (2023) Pembelajaran Inkuiri Berbasis Multimedia. Medan, UMSU Press.

Surbakti, Hani Dkk. (2022). Teori Pembelajaran.Yayasan Kita Menulis

Sundayana Rostina. (2016). Media pembelajaran dan alat Peraga dalam pembelajaran Matematika. Alfabeta.

Suhariono, Agus. (2020). Pemanfaaatan Media dan audio Visual dalam Penyampaian firman Tuhan. Dalam Jurnal teologi dan pendidikan Agama Kristen.

Slameto. (2010). Belajar & Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sulasmi Emilda, (2021). Strategi Peningkatan Daya Minat Belajar Siswa. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Sugiyono, (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D Bandung: Alfabeta CV.

Sakdiah, Halimatus, (2022). Video Animasi sebagai Media Pembelajaran Virtual dimasa Covid 19. Tangerang: Media Sains Indonesia.

Taufani. (2008). Menginstal Minat Baca Siswa. Bandung: PT Globalindo Universal Multikreasi.

Yesy Oktalia, dkk. (2017). "Pengaruh minat dan motivasi pada penerapan model discoveri berbantuan media animasi terhadap hasil belajar fisika di SMA Negeri 4 Kota Bengkulu". Bengkulu: jurnal pembelajaran fisika.

Wibowo, Teguh. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Magnum Pusaka

Safitri, Nurlinda, Fitri Anjaswuri, and Derista Lidya Carolina. (2020). Model Cooperative Script Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Vol. 03, No.2

Shilphy. (2020). Model-Model Pembelajaran. Sleman: CV Budi Utama.

Shoimin. (2022). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ruzz Media.

Sudjana. (2016). Metode Statistika. Bandung: Tarsito Bandung.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.

Sumiati, (2018). Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.

Sukardi, (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Syaiful, (2010). Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Uno Hamzah dan Nurdin Mohamad. (2019). Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Warsono, (2020). Pembelajaran Aktif Teori Dan Asesmen. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2023-10-12

How to Cite

Imma Suryani Berutu, Risden Anakampun, & Andar G. Pasaribu. (2023). Penerapan Media Animasi Dalam Pembelajaran PAK Terhadap Minat Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Lintongnihuta Tahun Pembelajaran 2023/2024. Journal of Creative Student Research, 1(5), 230–240. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i5.2707

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.