Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/lencana.v3i2.5021Keywords:
Elementary School, Learning Motivation, Teaching StyleAbstract
This study aims to specifically examine aspects of the learning process in elementary schools, which have an important role in building the academic foundation and character of students. The teacher's teaching style, which includes the way of delivering material, interaction, and strategies for creating a learning environment, is one of the determining factors for successful learning. The literature review method was used to analyze national literature, with the results showing a significant influence of the teacher's teaching style on elementary school students' learning motivation. Interactive and adaptive teaching styles have proven effective in increasing learning interest.
Downloads
References
Arsana, I. K. S. (2020). Pengaruh keterampilan mengajar guru dan fasilitas belajar terhadap motivasi belajar siswa. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 6(2), 269–282. https://doi.org/10.31571/sosial.v6i2.1294
Cahya, L. (2020). Pengaruh gaya mengajar guru terhadap motivasi belajar siswa kelas 3 SDN Ngebruk 01 Kecamatan Poncokusumo Kabupaten Malang. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4, 461–471.
Fitri, Y. R., & Ain, S. Q. (2022). Pengaruh reward dan punishment terhadap motivasi belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(1), 291–308. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v4i1.1337
Indriati, S., Afriza, E. F., & Widyaningrum, B. (n.d.). [Judul artikel tidak lengkap]. [Nama Jurnal Tidak Lengkap], 4(2), 341–347.
Kasi, R. (2022). Pembelajaran aktif: Mendorong partisipasi siswa. Jurnal Pembelajaran, 1(1), 1–12.
Khumaidah, S., & Misbah. (2020). Pengaruh motivasi, kebiasaan belajar, sarana belajar, dan gaya mengajar guru pada prestasi hasil belajar siswa MA Manbail Futuh Jenu tahun pelajaran 2017/2018. Jurnal Oportunitis Unirow Tuban, 01(01), 42–49.
Maulana Sidik, F., Mardiliansyah, R., & Rio, S. (2024). Pengaruh gaya mengajar guru terhadap motivasi belajar dan prestasi siswa di SD Muhammadiyah 1 Cisalak. Jurnal Pendidikan Universal, 1, 280–288.
Oktiana, et al. (2015). Pengaruh variasi mengajar terhadap motivasi belajar siswa kelas XI pada mata pelajaran ekonomi SMA PGRI 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(7), 1–10.
Prasiska, R. (2020). [Judul artikel tidak lengkap]. [Informasi publikasi tidak tersedia], 21.
Ramaberto, N., & Alia Sari, F. (2023). Pengaruh gaya mengajar guru terhadap motivasi belajar siswa mata pelajaran IPS Terpadu di SMP Negeri 1 Teluk Kuantan. Journal of Education Research, 4(4), 2408–2419.
Sinaga, D. Y. (2025). Pengaruh gaya mengajar guru terhadap motivasi belajar matematika siswa kelas III SD Negeri 091538 Hutabayu Raja. [Nama jurnal tidak disebut], 4, 9058–9070.
Subakti, H., & Prasetya, K. H. (2020). Pengaruh pemberian reward and punishment terhadap motivasi belajar Bahasa Indonesia siswa kelas tinggi di sekolah dasar. Jurnal Basataka (JBT), 3(2), 106–117. http://jurnal.pbsi.uniba-bpn.ac.id/index.php/BASATAKA/article/view/93
Suhadi, A., & Purwaningsih, R. (2024). Pembelajaran berbasis teknologi aplikasi digital hasil belajar Bahasa Indonesia menunjukkan bahwa hasil belajar dan minat belajar yang diperoleh siswa masih rendah. [Nama jurnal tidak lengkap], 5(1), 113–126.
Taber, K. S. (2023). Educational psychology. In Contemporary Trends and Issues in Science Education (Vol. 56, pp. 193–207). https://doi.org/10.1007/978-3-031-24259-5_14
Ummah, M. S. (2019). Pengaruh gaya mengajar guru terhadap motivasi belajar matematika murid SDN 166 Turucinne Kabupaten Bone. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.