Pemahaman Makna Harfiah dan Majazi dalam Bahasa Arab: Potret Kemampuan Siswa SMP Lubbul Labib
DOI:
https://doi.org/10.55606/lencana.v3i2.5015Keywords:
Arabic language, figurative meaning, junior high school students, literal meaning, meaning comprehensionAbstract
This study aims to examine the ability of students at SMP Lubbul Labib in distinguishing between literal (ḥarfī) and figurative (majāzī) meanings in Arabic. Mastery of these meanings is essential for understanding Arabic texts, especially in religious and literary contexts. The research adopts a descriptive quantitative approach, utilizing multiple-choice and essay tests as instruments to measure students' comprehension levels. The results reveal that most students still face difficulties in identifying figurative meanings, particularly when they appear in literary or religious sentence contexts that require deeper interpretation. These findings highlight the need for more contextual teaching strategies and the reinforcement of interpretative exercises in Arabic texts. The study recommends the implementation of context-based learning approaches and the integration of figurative meaning materials into classroom activities in a more intensive and sustainable manner.
Downloads
References
Bulqiyah, H., & Sofa, A. R. (2025). Strategi Meningkatkan Kompetensi Maharoh Qiroah dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Rofiu Darojah. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(2), 136–148.
Habibah, W., Sofa, A. R., Aziz, A., Bukhori, I., & Islam, M. H. (2025). Integrasi Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadits dalam Pendidikan untuk Membangun Tanggung Jawab Konservasi Alam di Madrasah Ibtidaiyah Ihyaul Islam Pakuniran. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 3(1), 36–52.
Hasanah, U., & Sofa, A. R. (2025). Peran Imam Al-Asy’ari dan Al-Maturidi Dalam Pengembangan Pemikiran Aswaja di Pendidikan Islam. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(2), 123–135.
Mariam, M., Ismet, I., & Kistiono, K. (2023). Analisis Kebutuhan Desain Pembelajaran Termodinamika Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik SMA. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6). https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2197
Maulidya, R. N., & Sofa, A. R. (2025). Pendidikan Teologi Ahlus Sunnah Wal Jamaah: Konsep, Klasifikasi, dan Implementasi dalam Kehidupan Muslim. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(2), 149–162.
Nadia, R. Y., Farid, E. K., & Sofa, A. R. (2025). Istikhdām Tathbĩq Bupin Kawasĩlah Ta’lĩmiyyah Raqmiyyah Fĩ Tadrĩs Al Lughah Al ‘Arabiyyah. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 8(1), 238–253.
Ramadhani, L., & Sofa, A. R. (2025). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Al-Qur’an di Mushollah Zubhatul Hasan: Analisis Metode dan Penerapannya. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa Dan Sastra Inggris, 3(1), 382–400.
Sakinah, N., & Sofa, A. R. (2025). Implementasi Pendekatan Holistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MA Raudlatus Syabab Sukowono Jember. In Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam (Vol. 2, Issue 2).
Sofa, A. R. (2023a). Pelatihan Menghafal Kosa Kata Dalam Bahasa Arab Pada Siswa MI Nahdatul Ulama Blado Wetan Banyuanyar Probolinggo. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 2842–2848.
Sofa, A. R. (2023b). إلحاح اللغة العربية في مناهج التعليم الابتدائي والثانوي كلغة أجنبية مفضلة في عصر المجتمع 5.0. Imtiyaz: Jurnal Pendidikan Dan Bahasa Arab, 7(1).
Sofa, A. R. (2023c). إيكاندو لتعلم اللغة العربية عند الطفولة المبكرة في عصر الرقمنة 5.0 (Icando) استخدام. لســـانـنــا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 13(2), 287–295.
Sofa, A. R. (2023d). استراتيجيات لزيادة التعلم الذاتي التنظيم لطلاب اللغة العربية في إتقان اللغة عصر الاضطراب. ’ARABIYYA: JURNAL STUDI BAHASA ARAB, 12(02), 242–261.
Sofa, A. R. (2024). Ibtikarat Fi Ta’lum Al-Lugha Al-’Arabiyya Min Khilal Al-Dhaka’Al-Istina’i: Istratijiyat Fa’ala Litahsin Itqan Al-Lugha Al-’Arabiyya Fi Al-Jami’a Al Islamiyah Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 5(4), 741–757.
Sofa, A. R. (2025). Application Of Various Interactive Assessment Models To Increase The Effectiveness Of Measuring The Arabic Learning Process And Improve Learners’ Skills. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 6(1), 20–38.
Sofa, A. R., Anam, K., Ramadhani, K., Hasan, M., Amin, M. H. S., & Helmi, M. (2025). Pengembangan Penilaian Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Turnitin, Scribo AI, dan ChatGPT di Pesantren Raudlatul Hasaniyah: Implementasi dan Strategi pada Siswa Madrasah Aliyah. Indonesian Research Journal on Education, 5(2), 775–781.
Sofa, A. R., Mundir, M., Ubaidillah, U., & others. (2024). Integrasi Pendidikan Agama Islam: Kecerdasan Spiritual dan Emosional melalui Kitab Mahfudzot untuk Menumbuhkan Akhlak. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 13(02).
Sofa, A. R., Sukandarman, S., Hidayatingsih, N., Qomariyah, N., Al Fausi, S., & Syaifullah, S. (2025). Pengembangan Penilaian Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Google Form, Goreact dan Emotion AI di SMP Negeri 2 Sumberasih Kabupaten Probolinggo. Indonesian Research Journal on Education, 5(2), 955–966.
Ulya, N. F., & Sofa, A. R. (2025). Dialek Quraisy dalam Kajian Linguistik: Peran Terhadap Perkembangan Bahasa Arab Pra-Islam. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa Dan Sastra Inggris, 3(1), 401–415.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.