Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Mengelola Pembelajaran Berbasis ICT

Authors

  • Betty Herawati SMP Negeri 1 Prabumulih

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v1i3.1813

Keywords:

Teaching Ability, ICT, Learning.

Abstract

This study aims to describe efforts to improve teachers' ability to manage ICT-based learning. data collection tools using interviews, documentation, observation and literature review. Data analysis used descriptive qualitative analysis. Teachers are currently required to have the ability to carry out ICT-based learning. The obstacles faced by teachers in developing ICT-based learning include: the diverse conditions of students and factors of teaching experience, ability to operate learning media; the availability of school facilities is for teachers in implementing ICT-based learning. Teachers must be able to utilize information from the internet as well as teacher discussion forums as an effort to overcome problems in the preparation of a new ICT-based learning paradigm.

References

Adisya Yusup, W. (2021). Kurikulum Prototipe Diduga Sebagai Reformasi Pendidikan di Indonesia. Kompasiana.

Darmawan, D. (2015). Tehnologi Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Djamarah, S. B. (2012). Prestasi Belajar Dan Kompetensi Guru. Usaha Nasional.

Faiz, A., Parhan, M., & Ananda, R. (2022). Paradigma Baru dalam Kurikulum Prototipe. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1544–1550. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2410

Hafizatul, K. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kinemaster Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Prosiding Seminar Nasional, 43.

Hasan, I. (2014). Analisis kinerja koperasi pertanian dalam tataniaga komoditas ekspor di Kabupaten Aceh Tengah-Provinsi Aceh dalam menghadapi persaingan antar negara asean 2015. Jurnal Kebangsaan, 3(6), 12–20.

Hasanah, A. (2012). Pengembangan profesi guru. CV Mustika Setia.

Mangkunegara A P. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Remaja Rosdakarya.

Manopo, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif tipe STAD Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Ekonomi Kelas VIII SMP Negeri 5 Dumoga Kabupaten Bolaang Mongondow. Universitas Negeri Gorontalo.

Munir. (2013). Multimedia dan Konsep Aplikasi Dalam Pendidikan. Alfabeta.

Musfah, J. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah di masa pandemi. Universitas Negeri Malang, 129–133. http://conference.um.ac.id/index.php/apfip/article/view/397

Nasrulloh, I., & Ismail, A. (2018). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Berbasis Ict. Jurnal Petik, 3(1), 28. https://doi.org/10.31980/jpetik.v3i1.355

Nuswowati, M., Dina Amalina, N., Kadarwati, S., & Susilaningsih, E. (2019). Pemanfaatan aplikasi Google dalam pembelajaran kolaboratif. Rekayasa : Jurnal Penerapan Teknologi Dan Pembelajaran, 17(1), 30–34. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/rekayasa/article/view/21656

Rismawan, E. (2015). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah dan Motivasi Berprestasi Guru terhadap Kinerja Mengajar Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 12(1), 114–132.

Solihin, I. (2013). Manajemen Strategik. Erlangga.

Suripah. (2017). Mengembangkan Keterampilan Mengajar Berbasis ICT Bagi Calon Guru Abad XXI. Prosiding KMP Education Research Comference, 676–684.

Wiyani, A. N. (2013). Manajemen Kelas. Ar-Ruzz Media.

Yamin M dan Maisah. (2014). Standarisasi Kinerja Guru. Persada Press.

Downloads

Published

2023-06-07

How to Cite

Betty Herawati. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Mengelola Pembelajaran Berbasis ICT. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(3), 138–154. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i3.1813

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.