Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMPN 1 Tamansari dan Solusinya melalui Pendekatan Differentiated Instruction

Authors

  • Lisa Ervina Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4539

Keywords:

Difficulty, Learning, Mathematics, SMP

Abstract

This study aims to analyze the learning difficulties in mathematics among 7th-grade students at SMPN 1 Tamansari and propose solutions through the Differentiated Instruction approach. A descriptive research method with a qualitative approach was employed to identify the factors contributing to students' learning difficulties. Data were collected through interviews, observations, and document analysis, then analyzed using data reduction, data presentation, and conclusion drawing techniques. The findings indicate that mathematics learning difficulties are influenced by weak conceptual understanding, low learning motivation, and a lack of varied teaching strategies. The implementation of Differentiated Instruction has been proven to improve students' learning outcomes by tailoring teaching methods to individual needs. This study recommends teacher training to enhance competence in applying Differentiated Instruction and developing innovative learning media to support successful mathematics instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer.

Dewi, L., Kusuma, P., & Wardana, H. (2022). Implementasi soal kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 134–142.

Fauzi, A., Putri, M., & Santoso, T. (2024). Pendekatan STEM untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Teknologi, 12(1), 45–53.

Fitriana, R., Hartono, Y., & Aisyah, N. (2022). Pengaruh motivasi intrinsik terhadap hasil belajar matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 8(1), 78–85.

Hadi, M., Rahman, A., & Syahputra, F. (2023). Visualisasi dalam pemecahan masalah matematika: Studi kasus di SMP. Jurnal Penelitian dan Inovasi Pendidikan, 15(3), 213–225.

Handayani, T., Susanto, R., & Nurul, D. (2023). Pembelajaran berbasis proyek dalam matematika: Meningkatkan kolaborasi siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Terapan, 9(2), 123–131.

Hidayat, S., Puspita, N., & Wijaya, A. (2021). Pengaruh kecemasan matematika terhadap prestasi siswa SMP. Jurnal Psikologi Pendidikan, 7(4), 201–210.

Iskandar, R., Dewi, S., & Pratama, H. (2023). Differentiated instruction dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 11(1), 89–98.

Nugroho, A., Hartati, E., & Wahyuni, L. (2023). Strategi pembelajaran variatif untuk meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(3), 65–72.

Permana, D., Susilo, T., & Rahmawati, F. (2022). Aplikasi GeoGebra sebagai alat bantu pembelajaran geometri di SMP. Jurnal Teknologi Pendidikan Matematika, 8(2), 102–115.

Polya, G. (1957). How to solve it: A new aspect of mathematical method (2nd ed.). Princeton University Press.

Putri, A., Kurniawati, S., & Pradana, R. (2023). Lingkungan belajar kondusif dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Sekolah Menengah, 9(2), 87–96.

Rahayu, T., Lestari, M., & Suryani, D. (2022). Efektivitas differentiated instruction dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa. Jurnal Matematika dan Sains Terapan, 12(3), 54–62.

Rahmawati, S., Syahrial, M., & Ramadhan, L. (2024). Pengaruh flipped classroom terhadap pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Modern, 13(1), 76–88.

Rini, Y., Andriana, N., & Yusman, I. (2024). Strategi pengajaran berbasis kebutuhan siswa dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 10(1), 34–45.

Rizky, F., Handayani, R., & Putra, W. (2024). Teknologi dalam pembelajaran matematika: Studi kasus penggunaan aplikasi interaktif. Jurnal Pendidikan Digital, 15(1), 98–110.

Santoso, J., Hidayat, N., & Maulana, R. (2023). Metode pengajaran variatif untuk meningkatkan prestasi siswa dalam matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 9(4), 212–225.

Suryani, M., Permana, F., & Anwar, S. (2023). Problem-based learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 10(3), 145–158.

Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms (2nd ed.). ASCD.

Wibowo, A., Purnomo, E., & Aisyah, L. (2023). Diagram dan tabel sebagai alat bantu dalam pembelajaran matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan Matematika, 10(3), 111–123.

Wulandari, S., Rahmadani, T., & Satria, P. (2022). Tantangan dalam pembelajaran matematika berbasis konsep abstrak. Jurnal Pendidikan Matematika Terapan, 8(1), 45–57.

Downloads

Published

2024-11-26

How to Cite

Lisa Ervina. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMPN 1 Tamansari dan Solusinya melalui Pendekatan Differentiated Instruction . Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(1), 169–180. https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4539

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.