Analisis Pelaksanaan Pembelajaran IPA Kelas V SD N 1 Bebalang

Authors

  • Ni Kadek Sinta Ulandari ITP Markandeya Bali
  • Ni Wayan Sri Darmayanti ITP Markandeya Bali
  • I Ketut Dedi Agung Susanto Putra ITP Markandeya Bali

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3707

Keywords:

Analysis, Interest to learn, Science Learning

Abstract

This research aims to find out how grade 5 students implement science learning at SD N 1 Bebalang. The subjects in this research were 18 people who were class V students. The instruments used were interviews, observation sheets and documentation. The question to be answered in this research is: How is science learning implemented in class 5 of SD N 1 Bebalang?" To answer this question then This research uses a type of qualitative research using methods qualitative descriptive. Meanwhile, in analyzing the data, researchers used quantitative descriptive analysis techniques. Implementation of Class V Science Learning at SD N 1 Bebalang on pedagogical indicators can be categorized as very good, namely before learning the teacher makes a lesson plan, prepares teaching materials and learning media according to the subject being taught. Apart from that, at the stage of implementing science learning currently teachers use learning methods which varies greatly. At the end of science learning, teachers usually provide evaluations in the form of assignments and test questions to measure students' development and understanding of science learning.

References

Aminuriyah, Siti, Markhamah, & Sutama. (2022). Pembelajaran Berdifferensiasi: Meningkatkan Kreatifitas Peserta Didik. Jurnal Mitra Swara Ganesha, 9(2), 89–100.

Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan Antara Minat Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Pada Siswa SD. Journal of Education Technology, 1(4), 231. https://doi.org/10.23887/jet.v1i4.12859

Azizah, N., Zmaroni, M., & Ginanjar, R. R. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Dalam Pemahaman Konsep Pembelajaran IPA Kelas IV Di MI Hidayaturrohman Kecamatan Teluknaga Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 1707–1715.

Binti, N. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar IPA Pada Masa Pandemi Melalui Penerapan Praktikum Sederhana Di Kelas &C MTs N 4 Klaten. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 2(3), 1–23.

Darmayanti, N. W. S., Saputri, N. K. T., & Prabayanthi, G. A. A. D. (2022). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran IPA Kelas V Di SD N 1 Cempaga. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 4(2), 20–30. https://doi.org/10.59789/rarepustaka.v4i2.127

Dores, A., Zagir, Z., & Jiran, O. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di SD Negeri 04 Bati Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 3, 40–42.

F.N., L. R., & Suhendar, S. (2020). Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas VII SMP Pada Materi Ekosistem. 6, 519–525.

Fadhli, M. (2017). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Muhammad. Tadbir, 1(02), 216–240.

Fatimah, S., & Anjali, L. (2023). Pendampingan Pembelajaran IPA Melalui Action Research Method. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 1052–1059.

Fauziyah Naviyati, Dan, & Sudibyo, E. (2022). Analisis Keterampilan Proses Sains Pada Buku Sekolah Elektronik IPA SMP Kelas VII, VIII, Dan IX. PENSA E-JURNAL: PENDIDIKAN SAINS, 10(1), 26–32.

Febriyanti, D., Sjaifuddin, S., & Biru, L. T. (2021). Analisis Proses Pembelajaran IPA Terpadu Dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013 Di SMP Kecamatan Sumur. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 218–225. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.218-225

Festiawan, R. (2020). Belajar Dan Pendekatan Pembelajaran.

Haryanti, S., & Suwerda, B. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Praktik Pada Mata Kuliah Keselamatan Dan Kesehatan Kerja. Jurnal Pendidikan, 10(1), 79–88. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v10i1.806

Juniartina, N. K. M. Y. N. M. P. P., Rona, T. S., & Jusar, I. R. (2023). Pengembangan Modul IPA Terpadu Berbasis Problem Based Learning Dengan Tema Jajanan. 6(April), 55–66.

Khadijah, K., & Gusman, M. (2020). Pola Kerja Sama Guru Dan Orangtua Mengelola Bermain Aud Selama Masa Pandemi Covid-19. Kumara Cendekia, 8(2), 154. https://doi.org/10.20961/kc.v8i2.41871

Maesarani, R. S., & Hamzah. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA SD Berbasis Brain Based Learning (BBL). Handbook of Research on Science Education, 1(1), 1–1330. https://doi.org/10.4324/9780203824696

Muhammedi. (2016). Perubahan Kurikulum Di Indonesia: Studi Kritis Tentang Upaya Menemukan Kurikulum Pendidikan Islam Yang Ideal, 49–70.

Mukti, F. D. (2019). Peningkatan Kretivotas Matematika Materi Kubus Melalui Pendekatan Konstektual Di Kelas V Sekolah Dasar. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. 2(1), 129–145.

Munir. (2021). Pendidikan Adalah Proses Pengubahan Sikap. Upttikp.

Oktaviani, L. (2018). Analisis Kesesuaian Buku Siswa IPA Terpadu Kelas VIII Semester I Dengan Kurikulum 2013.

Ramin, R. (2020). Sekolah Dan Pendidikan Karakter Islami (Sebuah Analisis Konseptual). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 7(2). https://doi.org/10.17509/t.v7i2.29724

Sari, E. W. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Di SD Negeri 37.

Sherly, E. D., & Sihombing, B. H. (2020). Merdeka Belajar Di Era Pendidikan 4.0. Merdeka Belajar: Kajian Literatur, 184–187.

Sochibin, A. D., Dwijananti, P. M., & Marwoto, P. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terpimpin Untuk Peningkatan P.

Published

2024-05-24

How to Cite

Ni Kadek Sinta Ulandari, Ni Wayan Sri Darmayanti, & I Ketut Dedi Agung Susanto Putra. (2024). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran IPA Kelas V SD N 1 Bebalang. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 117–126. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3707

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.