Pengaruh Model Pembelajaran Visual Auditori Kinestetik (VAK) terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik pada Materi Mitigasi Bencana di Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Jakarta

Authors

  • Shafa Anis Salsabila Universitas Negeri Jakarta
  • Ilham Badaruddin Mataburu Universitas Negeri Jakarta
  • Lia Kusumawati Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i2.3586

Keywords:

Visual Auditory Kinesthetic Learning Model, Disaster Management, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the cognitive learning outcome of the visual, auditory, kinesthetic learning model on eleventh-grade social studies students' in disaster mitigation material at SMA Negeri 1 Jakarta during 2022/2023 academic year. Using a quasi-experimental method with a pretest & posttest control group design, the sample population selected through cluster random sampling, comprises 33 students in control group and 35 students in experimental group. The research instrument consists of 20 items multiple-choice test. The results shows that students learning with the visual, auditory, kinesthetic approach improved significantly, from 57.28 to 77—an increase of 19.71. Meanwhile, those with a cooperative learning method saw a smaller increase, from 57.12 to 64.55—an increase of 7.42. The Independent Sample t Test produced a Sig.(2-tailed) value of 0.001, rejecting null hypothesis and accepting alternative hypothesis. In conclusion, implementing Visual, Auditory, Kinesthetic model positively impacts students' learning outcomes in disaster mitigation material.

References

Alfin, J. (2014). Analisis Karakteristik Siswa pada Tingkat Sekolah Dasar. Prosiding Halaqoh Nasional & Seminar Internasional Pendidikan Islam.

Aprianti, H. (2014). Pengaruh Penggunaan model pembelajaran Visual Auditori Kinestetik terhadap Hasil belajar kognitif Kognitif Peserta didik Mata Pelajaran IPS Peserta didik Kelas VIII SMP Negeri 2 Pringsewu Tahun Pelajaran 2013/2014. [S1 Thesis, Universitas Lampung].

Ardhina, D., & Mukminan, M. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Geografi Berbentuk Majalah Elektronik Dengan Materi Hidrosfer Untuk Peserta didik SMA Kelas X. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 14(1). https://doi.org/10.21831/socia.v14i1.19667

Arends, R. (2010). Learning to Teach. McGraw-Hill.

Committee of College and University Examiners. (1956). Taxonomy of Educational Objective. (B. S. Bloom, Ed.). David M-Kay Company, Inc.

Cuevas, J. (2017). Visual and auditory learning: Differentiating instruction via sensory modality and its effects on memory. Nova Science Publishers.

Dariyani, N., Marlina, L., Sriyanti, I., Sudirman, S., & Meilinda, M. (2022). Learning Style Analysis for Differentiated New Paradigm Learning in Public Senior High School 1 Semendawai Suku III East Oku. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 6(3), 246–256. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i3.25704

Dimyati & Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. PT Rineka Cipta.

Harahap, Z. H., Sugiharto, & Syarifah. (2021). The Effects of Visual and Auditory Learning Styles on Students’ Learning Outcomes in Historical Social Studies. International Journal of Research and Review, 8(1), 72–76. https://doi.org/10.52403/ijrr.20210109

Kurniati, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Visual Auditori Kinestetik Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Hasil belajar kognitif Peserta didik Kelas V SDN 107 Seluma. [S1 Thesis, Institut Agama Islam Negeri Bengkulu].

Kusadi, N. M. R. (2022). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Model Vak Dengan Multimoda Untuk Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Peserta didik. Majalah Ilmiah Universitas Tabanan, 19(1), 55–60.

Asiah, A. N. (2018). Perbandingan Hasil belajar kognitif Menggunakan Model Pembelajaran VAK (Visualization, Auditory, Kinestetic) Berbantu Software Wingeom Dan Alat Peraga Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Peserta didik Kelas IX MTS Raudhatusysyubban Sungai Lulut Kabupaten Banjar Tahun Pelajaran 2017/2018. [S1 Thesis, UIN Antasari Banjarmasin].

Nurellah, A., Panjaitan, R.L., & Maulana. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Visual,Auditorial, Dan Kinestetik Untuk Meningkatkan hasil belajar kognitif Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 431–440.

Purnamawati, N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Vak (Visual, Auditori, Kinestetik) Untuk Meningkatkan Hasil belajar kognitif Peserta didik Kelas V Sekolah Dasar. [S1 thesis, Universitas Pendidikan Indonesia].

Salsabila, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran VAK Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Kelas III SD IT At-Taufiq Al-Islamy Tasikmalaya. [S1 thesis, UIN Syarifhidayatullah Jakarta].

Shinta, F. D. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran VAK (Visualization, Auditory, Kinestetic) Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Peserta didik pada Materi Himpunan Kelas Vii Smp Negeri 3 Kedungwaru Tahun Ajaran 2015/2016. [S1 Thesis, UIN SATU Tulungagung].

Sudjana, N. (2010). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algensindo.

Suryadin, Merta, I. W., & Kusmiyati. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Visual Auditorrial Kinestetik (VAK) Terhadap Motivasi dan Hasil belajar kognitif IPA Biologi Peserta didik Kelas VII SMP Negeri 3 Gunungsari Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pijar Mipa, 12(1):19-24. https://doi.org/10.29303/jpm.v12i1.330

Syah, M. (2003). Psikologi Belajar. Jakarta. Grafindo Persada.

Syofyan, R., & Siwi, M. K. (2018). The Impact of Visual, Auditory, and Kinesthetic Learning Styles on Economics Education Teaching. 57(Piceeba), 642–649. https://doi.org/10.2991/piceeba-18.2018.1

Downloads

Published

2024-03-12

How to Cite

Shafa Anis Salsabila, Ilham Badaruddin Mataburu, & Lia Kusumawati. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Visual Auditori Kinestetik (VAK) terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik pada Materi Mitigasi Bencana di Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Jakarta. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(2), 111–119. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i2.3586

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.