Kesadaran Siswa Mengimplementasikan Kedisiplinan di MAN 2 Bukittinggi

Authors

  • Luthvita Crishanti Sausan Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Fadilla Yusri Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Hendri Efendi MAN 2 Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i1.3381

Keywords:

Application of discipline, MAN 2 Bukittinggi, Student

Abstract

In implementing student discipline at MAN 2 Bukittinggi, it is related to the condition of disciplinary attitudes among MAN 2 Bukittinggi students, knowing the process and character of student discipline, which focuses on organizing activities and models of daily routine habits obtained through the guidance process carried out. out so that it can describe the discipline of MAN students. 2 Bukittinggi, good at discipline, discipline in obeying the rules that apply at school. Although there are still many who do not obey the existing regulations that apply at school. Through the application of student discipline, it is useful in establishing school regulations and familiarizing students with school regulations. Evaluations that can be carried out by schools look at the extent of success in implementing statutory regulations and the obstacles experienced, including the lack of awareness of students in implementing the discipline that applies at school. From this, student awareness greatly influences the rules and regulations of the MAN 2 Bukittinggi school.

References

Adha, M.M&Eska.P.(2020). Pendidikan Krakter: Aktivitas Sukarelawan Muda Era Modern Bekerja Secara Darling dan Luring di Lokasi Cultural Event.Vol 07,No.2:PP 96-102

Adha, M.M&Ridwan.S..(2018).Inovasi Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Berbasis LingkunganSosial dan Budaya

Ali, A., Wahidin, U., & Maulida, A. (2022). Upaya Guru Akidah Akhlak Dalam Mengatasi Kenakalan Siswa Madrsah Aliyah Swasta. Cendikia Muda Islam: Jurnal Ilmiah, 2(2), 371-384.

Amrini, D. (2019). Peran Wali Kelas Dalam Membina Kedisiplinan Siswa Kelas IVdi SDN 46 Banda Aceh. Banda Aceh: STKIP Bina Bangsa Getsempena.

Andina, dkk. 2022. Peran Guru Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Pembelajaran Peserta didik di MAS Raudatu Akmal. Jurnal Pendidikan dan Konseling.

Fauzi, A., & Herlina, I. (2019). Kompetensi Kepribadian Guru dan Disiplin Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak. al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 1-25

Jazilaurrahman, dkk. Peran Guru Dalam Membentuk Sikap Disiplin Belajar Siswa di Madrasah Ibtidayah Badrul Maula. Jurnal Tarbiyah Islamiyah.

Jeumpa, N. (2020). Strategi guru dalam meningkatkan disiplin belajar aqidah akhlak siswa. Serambi Tarbawi, 8(1), 99-112.

Jurumiah, A. H., & Saruji, H. (2020). Sekolah Sebagai Instrumen Kontruksi Sosial di Masyarakat. Jurnal UM Parepare, 7(2), 1– 9.

Kusumayanti, N. P., Khairunnisa, & Jiwandono, I. S. (2021). Analisis Strategi Guru dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas IV SDN 16 Cakranegara. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21(1), 103–118

Lubis,Rahmat Rifai.(2020). Historisitas dan Dinamika Pendidikan Karakter di Indonesia

Mispani, M., & Jannah, S. R. (2021). The Influence of Discipline and Performance of Teachers’ Akidah Akhlak on Student Achievement in Madrasah Aliyah. Bulletin of Pedagogical Research, 1(1), 46-53

Moleong, L. J. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya

Mustoip, S., Japar, M., & Zulela, M. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: CV. Jakad Publishing.

Nahrowi, F., Maulida, A., & Ginanjar, M. H. (2018). Upaya Meningkatkan Kedisplinan Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Melalui Kegiatan Tadarus Al-Qur’an di SDN Kotabatu 08 Tahun Ajaran 2017-2018 Kecamatan Ciomas Bogor. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(1B), 192-207

Novianti, V., & Hunainah, H. (2020). Hubungan Kedisiplinan dan Pemahaman Ayat-Ayat Al-Qur’an dengan Akhlak Siswa. Qathrunâ, 7(1), 1-18

Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 38–49

Radiusman, Erfan, M., Sutisna, D., Syazali, M., & Sobri, M. (2020). Pendampingan Pendidikan Karakter Mahasiswa HMPS PGSD Universitas Mataram dalam Kegiatan Kemah Bakti Masyarakat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 339–345.

Rido, A., & Kudus, H. H. A. (2020). Analisis Manajemen Pembelajaran dan Kedisiplinan Belajar dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik. Tarbiyatu wa Ta'lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 14-34

Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Rosita,D&S.D.U.(2022).Pendidikan Karakter Nilai Disiplin Dan Tanggung Jawab Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. e-ISSN: 2579-4442

Sudarto, S. (2019). Implementasi Metode Targhib dan TarhibAkidah Akhlak Peserta Didik MtsKarangroto WaspadaPengembangan Pendidikan), 2(2), 36- 54.

Sugiarto. (2019). Faktor Kedisiplinan Belajar pada Siswa Kelas X SMK Larenda Brebes. Semarang : Jurnal Mimbar Ilmu. Vol 24 No 2, Pp 232-238

Widodo, Hendro.(2018). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan PendidikanKarakter Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Sleman.Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an 13.2 (2018)

Yasin, M. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin, Tanggung Jawab, dan Rasa Hormat di MIN 5 Bandar Lampung. Islam Negeri Raden Intan Lampung

Downloads

Published

2024-01-11

How to Cite

Luthvita Crishanti Sausan, Fadilla Yusri, & Hendri Efendi. (2024). Kesadaran Siswa Mengimplementasikan Kedisiplinan di MAN 2 Bukittinggi . Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(1), 108–114. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i1.3381

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.