Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di Sekolah Dasar

Authors

  • Mai Sri Lena Universitas Negeri Padang
  • Sahrun Nisa Universitas Negeri Padang
  • Ola Kurnia Putri Universitas Negeri Padang
  • Rizka Hidayatul Husna Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v1i3.1816

Keywords:

Independent Curriculum, Teacher Competence, Free Learning, Independent Teaching Platform

Abstract

The Independent Teaching Platform (PMM) is a technology platform that accommodates teachers to obtain references, inspiration and understanding of the independent curriculum. This platform also helps teachers to develop their own creativity, because the learning features on the Independent Platform provide independent training facilities with unlimited access. This study aims to analyze the use of the Independent Teaching Platform (PMM) in increasing teacher competence in elementary schools. This type of research uses descriptive qualitative research with data collection techniques through questionnaires indirectly through the Google form. The research results showed that the benefits of the Independent Platform were felt by 90.5% of teachers in West Sumatra played a role in increasing the competence of teachers in elementary schools.

References

Amiruddin, A., Siregar, M., Anggara, A., Faridah, F., Faraiddin, M., & Syafridah, N. (2023). Pelatihan Mandiri Kurikulum Merdeka Belajar dengan Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar di Satuan Pendidikan. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 4(1), 1-4.

Arnes, A., Muspardi, M., & Yusmanila, Y. (2023). Analisis Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Oleh Guru PPKn untuk Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 5(1), 60-70.

Aulia, D., Murni, I., & Desyandri, D. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar melalui Platform Merdeka Mengajar (PMM). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 800-807.

Iskandar, S., Rosmana, P., Huda, N., Irsalina, S., Nurnikmah, U., & Sukmawati, V. A. (2023). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 4882-4890.

Kemendikbudristek. (2022). Buku Saku Platform Merdeka Mengajar.

Ketaren, A., Rahman, F., Meliala, H. P., Tarigan, N., & Simanjuntak, R. (2022). Monitoring dan Evaluasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar pada Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 10340-10343.

Marisana, D., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 139-150.

Nasution, S. W. (2022). Asesment kurikulum merdeka belajar di sekolah dasar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 135-142.

Partikasari, R., Haryono, M., Imran, R. F., Pebriani, E., & Oktasari, S. (2023). Optimalisasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Dan Penguatan P5 Bagi Guru Di Korwil I Bengkulu Utara. Jurnal Dehasen Untuk Negeri, 2(1), 47-52.

Priantini, D. A. M. M. O., Suarni, N. K., & Adnyana, I. K. S. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 238-244.

Putra, D. A., Rullyanti, M., Diana, E., Bernando, J., & Tuastia, S. (2023). Pelatihan Penggunaan Platform Merdeka Mengajar Bagi Guru-Guru SD Korwil II Bengkulu Utara. Jurnal Dehasen Untuk Negeri, 2(1), 89-92.

Ramdani, M., Yulianti, S. Y., Rahmatulloh, I. T., & Suratman, S. (2022). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) pada Guru Sekolah Dasar.

Rosmana, P. S., Iskandar, S., Ayuni, F., Hafizha, F. Z., Fireli, P., & Devi, R. (2023). Kesiapan Sekolah Dalam Proses Penerapan Kurikulum Merdeka Di SD. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 3161-3172.

Sari, A. S. L., Pramesti, C., & RS, R. S. (2022). SOSIALISASI PLATFORM MERDEKA MENGAJAR SEBAGAI WADAH BELAJAR DAN BERKREASI GURU. Jurnal Penamas Adi Buana, 6(01), 63-72.

Sholihah, A., Pertiwi, D. S. K., & Setyawan, A. (2022). KURIKULUM MERDEKA SEBAGAI SOLUSI PENDIDIKAN DI MASA PANDEMI. JURNAL ELEMENTER| Scientific Journal of Elementary Education, 1(1), 28-33.

Triscova, V., Rahma, F. A., & Nurlillahi, A. A. (2023). PERSEPSI GURU SEKOLAH DASAR DALAM PEMANFAATAN PLATFORM MERDEKA MENGAJAR. Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6, 75-82.

Downloads

Published

2023-06-07

How to Cite

Mai Sri Lena, Sahrun Nisa, Ola Kurnia Putri, & Rizka Hidayatul Husna. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di Sekolah Dasar. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(3), 177–185. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i3.1816

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.