Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Metode Debat Plus pada Pembelajaran Bahasa Inggris

Authors

  • Ahmad Hasanudin SMA Negeri 3 Kota Tangerang Selatan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jupensi.v1i2.1835

Keywords:

learning English, plus debate methods, speaking skills

Abstract

Speaking skill is a language skill that needs to be mastered well in learning English. However, high school students still have difficulty conveying ideas, thoughts, questions and so on in English by using a variety of spoken language properly and correctly. The purpose of this research is to improve speaking skills in learning English using the Debate Plus method. The research method used is a class action research method in two cycles. The subjects of this study were students of class XI IPA SMA Negeri 3 Kota Tangerang Selatan with a total of 19 students consisting of 13 male students and 6 female students. Acquisition of student scores in pre-cycle was 43%, in cycle I was 64%, and in cycle II was 78%. The increase in the value of this test covers all aspects that are used as criteria, including aspects of understanding the problem, fluency in pronunciation, fluency in speaking, accuracy of sentence structure, accuracy of intonation, and accuracy of expression in speaking.

References

Agistiawati, E., & Asbari, M. (2020). Pengaruh Persepsi Siswa atas Lingkungan Belajar dan Penguasaan Kosa Kata Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Siswa Sekolah Menengah Atas Swasta Balaraja. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 513-523. https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/516

Handayani, S. (2016). Pentingnya kemampuan berbahasa Inggris sebagai dalam menyongsong ASEAN Community 2015. Jurnal Profesi Pendidik, 3(1), 102-106.

Haryadi, R. N. (2020). Pengaruh Kebiasaan Membaca terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris SMA Negeri 99 Jakarta. Jurnal Manajemen Bisnis dan Keuangan, 1(2), 14-30.

Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran menerapkan inovasi pembelajaran di kelas-kelas inspiratif. CV Kekata Group.

Melasarianti, L. (2018). Peningkatan keterampilan berbicara melalui metode debat plus pada mata kuliah berbicara. Jurnal Lingua Idea, 9(1), 23-28. http://jos.unsoed.ac.id/index.php/jli/article/view/578

Pratiwi, I. A. E. (2012). Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Metode Debat Plus dalam Proses Pembelajaran Bahasa Inggris pada Siswa Kelas I SMA Pariwisata Kertha Wisata Denpasar. Denpasar. Universitas Udayana.

Rohimat, S., Susilo, D., & Iswarni, I. (2021). Webinar mengemas hasil penelitian menjadi artikel jurnal ilmiah untuk guru kimia. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 64-74. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v3i1.1292

Rostiati, M. T. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Peserta Didik Tentang Berbicara Di Kelas Xi MIPA 4 SMA Negeri 7 Kota Bogor. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1). https://doi.org/10.32832/tek.pend.v7i1.1002

Widodo, T., & Kadarwati, S. (2013). Higher order thinking berbasis pemecahan masalah untuk meningkatkan hasil belajar berorientasi pembentukan karakter siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(1). http://dx.doi.org/10.21831/cp.v5i1.1269

Downloads

Published

2021-08-04

How to Cite

Ahmad Hasanudin. (2021). Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Metode Debat Plus pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 1(2), 19–22. https://doi.org/10.55606/jupensi.v1i2.1835

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.