Analisis Peluang Wirausaha Mahasiswa di Tengah Perkembangan Ekonomi Era Digital
DOI:
https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i3.3843Keywords:
Opportunities, Digital Era, EntrepreneurshipAbstract
This study aims to analyze entrepreneurial opportunities owned by university students amid economic development in the digital era. This research uses a qualitative approach with a case study method. The data collection techniques used include literature study and in-depth interviews. Data analysis was carried out using interactive data analysis, namely through the process of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that in opening entrepreneurial opportunities, students take advantage of technology in the digital era to find ideas, make products, and promote their entrepreneurs so that they can be reached by many consumers. The development of this digital economy affects student entrepreneurship opportunities, where increasingly sophisticated technology is one of the main supporting factors, although fierce competition is a significant challenge. These entrepreneurial opportunities can also be analyzed using Pierre Bourdieu's capital theory and arena concept.
Downloads
References
Aini, N., Nurul Amanah, D. M., & Putri, N. K. (2023). Pengembangan Kewirausahaan Digital di Indonesia. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 14(2), 243-253. https://doi.org/10.32670/coopetition.v14i2.3264
Alhempi, R. R., Anggraini, N., & Ulfah, M. (2020). Pengaruh Program Motivasi Kewirausahaan Dalam Membentuk Jiwa Kewirausahaan Ibu Rumah Tangga. Jurnal Apresiasi Ekonomi, 8(1), 135-141. http://dx.doi.org/10.31846/jae.v8i1.277
Baraka. (2024, March 30). Kewirausahaan Digital: Peluang dan Tantangan bagi Mahasiswa di Era Teknologi. baraka. Retrieved May 31, 2024, from https://baraka.uma.ac.id/peluang-kewirausahaan-digital-untuk-mahasiswa/
Chusumastuti, D. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Media Online Terhadap Minat Berwirausaha pada Mahasiswa (Studi Kasus di Sekolah Tinggi Multi Media “MMTC” Yogyakarta). Jurnal Riset Inspirasi Manajemen dan Kewirausahaan, 4(2), 77-85. http://dx.doi.org/10.35130/jrimk.v4i2.86
Field, John. Modal Sosial. Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2003.
Haryatmoko. 2003. Menyingkap Kepalsuan Budaya Penguasa. Dalam Basis No. 11-12, Th.52, November-Desember 2003, hal. 4-22.
Kaharudin, E., & Vernando, A. N. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha (Studi Kasus Mahasiswa Akademi Entrepreneurship Terang Bangsa Semarang). Integritas Jurnal Manajemen Profesional (IJMPRO), 1(2), 131-144. http://dx.doi.org/10.35908/ijmpro.v1i2.20
Kasmir. (2007). Kewirausahaan. PT. Raja Grafindo Persada.
Madrianah, V. (2020). Analisis Pendidikan Kewirausahaan, Ekspektasi Pendapatan dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa IBK Nitro Makassar. PARADOKS: Jurnal Ilmu Ekonomi, 3(1), 181-188. https://doi.org/10.57178/paradoks.v3i1.582
Maryati, W., & Masriani, I. (2019). Peluang Bisnis di Era Digital Bagi Generasi Muda dalam Berwirausaha: Strategi Menguatkan Perekonomian. Jurnal Mebis: Manajemen dan Bisnis, 4(2), 125-130. https://DOI.org/10.3305/mebis.v4i2.62
Nafisah, S., & Siti Rohaya, M. T. (2022). Digital Entrepreneurship: Tantangan dan Peluang Wirausaha Kreatif Bagi Perpustakaan. Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Nuryana, I., Sakitri, W., Handayani, B. D., Haryono, A., & Siwi, M. K. (2021). Determinan Kesiapan Berwirausaha Mahasiswa: Sebagai Aktor dalam Meningkatkan Ekonomi Kerakyatan. Ecogen, 4(4), 568-580. http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v4i4.12434
Oktarina, H., Agung, E. A., & Aswad, S. H. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha (Studi Kasus Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi STKIP Pembangunan Indonesia). JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 2(2), 1. http://dx.doi.org/10.26858/jekpend.v2i2.9736
P, D. F., & Permana, E. (2023). Strategi Pengembangan Kewirausahaan Mahasiswa di Kota Depok. Edikasi, 2(1), 191-200. https://doi.org/10.53276/dedikasi.v2i1.36
Purwanti, E. (2013). Pengaruh Karakteristik Wirausaha, Modal Usaha, Strategi Pemasaran terhadap Perkembangan UMKM di Desa Dayaan dan Kalilondo Salatiga. Among Makarti, 5(1). http://dx.doi.org/10.52353/ama.v5i1.65
Putri, L. P., & Christiana, I. (2021, March). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Mahasiswa Berwirausaha di Masa Pandemi Covid. In Scenario (Seminar of Social Sciences Engineering and Humaniora) (pp. 211-215). http://dx.doi.org/10.24036/jrp.v5i3.13803
Sari, S. Y., Mardhotila, R. R., Pebrianti, A. D., Hapsari, A. N., Khasanah, A. N., Della Shalinda, F., & Pangesti, W. Y. (2023). Analisis Peluang Usaha Berbasis Online pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi UNNES. Jurnal Potensial, 2(1), 91-98.
Septiawati, S. (2017). Pengaruh Dukungan Sosial dan Kepribadian Ekstraversi terhadap Minat Berwirausaha pada Mahasiswa. Ecopsy, 4(2), 77-84. http://dx.doi.org/10.20527/ecopsy.v4i2.3848
Sipakoly, S. (2019). Upaya Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Politeknik Negeri Ambon dalam Perspektif Motivasi David MCclelland. JURNAL EKONOMI, SOSIAL & HUMANIORA, 1(05), 1-7.
Zulkifli, Sugiarto, I., Napu, F., Rukmana, A. Y., & Hastuti, P. (2023). Kesuksesan Wirausaha di Era Digital dari Perspektif Orientasi Kewirausahaan (Study Literature). Sanskara Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(02), 81–96. https://doi.org/10.58812/sek.v1i02.87
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Creative Student Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.