Meningkatkan Kepercayaan Diri Dengan Mengimplementasikan Konseling Kelompok Teknik Asertif Pada Siswa Kelas XI-2 SMK Negeri 1 Dolok Merawan

Authors

  • Hendra Wagner Lumban Tobing SMK Negeri 1 Dolok Merawan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i1.3560

Keywords:

Group Counseling, Assertive Techniques, Confidence

Abstract

This research aims to increase students' self-confidence by implementing assertive technical group counseling for class XI-2 students at SMK Negeri 1 Dolok Merawan. The method used in this research is counseling guidance action research (PTBK). The subjects in this research were 10 students in class XI-2 of SMK Negeri 1 Dolok Merawan who had high, medium and low self-confidence so that group dynamics occurred within them. The research was carried out in 2 cycles consisting of 3 meetings in cycle I and 2 meetings in cycle II. The data collection techniques used were questionnaire instruments and observation sheets. The data analysis technique used is quantitative descriptive analysis and qualitative descriptive analysis. The results of the research showed that there was an increase in students' self-confidence through assertive technique group counseling, this can be seen from the results of the results of the self-confidence scores of students in class post action cycle II. This shows that assertive technical group counseling services can increase the self-confidence of class XI-2 students at SMK Negeri 1 Dolok Merawan for the 2022/2023 academic year.

References

Afiatin, T., & Martaniah, S. M. (1998). Peningkatan Kepercayaan Diri Remaja Melalui Konseling kelompok. jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi. (6)

Amin, A. (2018). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Penyesuaian Diri Pada Remaja. Jurnal Psikologi. 5(2), h. 79-85

Astuti, F. (2020). Efektivitas Teknik Assertive Training Dalam Konseling Kelompok Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Dalam Belajar Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 5 Dumai (Skripsi). Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru

Barbara, A. (2004). Confidence. Jakarta: Gramedia

Fadli, I., Bakhtiar, M. I., & Salmiati. (2019). Implementasi Asertif Training Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 1(1), h. 35-40. DOI: 1031960

Fatiyati, D. A. (2017). Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Tunanetra Di MAN 2 Sleman (Skripsi). Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

Geldard, K., & Geldard, D. (2011). Konseling Remaja (h. 12). Yogyakarta: Pustaka Belajar

Ghufron, M. N., & Risnawati, R. (2011). Teori-Teori Psikologi (h. 35-36). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Gunarso, S. (2004). Konseling dan Psikologis (h. 206). Jakarta: PT. BPK Gunung Mulia

Hakim, T. (2015). Mengatasi Tidak Percaya Diri (h. 4). Jakarta: Bumi Aksara Hartuti, M. (2016). Penggunaan Layanan Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Percaya Diri Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 28 Bandar Lampung (Skripsi). Bandar Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

Kristanti, F. (2007). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bumijawa Kabupaten Tegal Tahun Pelajaran 2006/2007 (Skripsi). Semarang: Universitas Negeri Semarang

Lase, J. (2005). Motivasi Berprestasi Kecerdasan Emosional, Percaya Diri Kinerja (h. 112). Jakarta: Pascasarjana UKI

Lie, A. (2003). Cara Menumbuhkan Percaya Diri Anak (h. 4). Jakarta: Elex Media Komputindo

Lukman, S. M., & Nirwana, H. (2020). The Relationship Between Physical Self-Concept and Student Self-Confidence. Jurnal Neo Konseling. 2(1). DOI: 10.24036

Marlina, L., Fatimah, S., & Siddik, R. R. (2022). Profil Siswa Yang Mempunyai Kepercayaan Diri Rendah Di SMA Negeri 4 Cimahi. Jurnal Bimbingan dan Konseling. 5(2). DOI: 10.22460

Nana, S., & Ibrahim. (2009). Penelitian dan Penelitian Pendidikan (h. 4). Bandung: Sinar Baru Algensindo

Pengga, L. S. D. (2020). Konseling kelompok Strategi Asertif Training Efektif Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa SMP Dapena 1 Surabaya. Jurnal Bimbingan dan Konseling. 4(2), h. 272-277. DOI: 10.2653

Pujo suwarno, S. (1993). Berbagai Pendekatan Dalam Konseling (h. 82 – 83). Yogyakarta: Menara Mars Offset

Rais, M. R. (2022). Kepercayaan Diri (Self-Confidence)dan Perkembangannya Pada Remaja. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 12(1). DOI: 10.30829

Ramadhan, AN. P., Fauzi, T., & Zhila. (2022). Pengaruh Teknik Assertive Training Terhadap Rasa Percaya Diri Siswa. Jurnal Bulletin Of Counseling and Psychotherapy. 4(3), h. 475

Santrock, J. W. (2003). Adolescence: Perkembangan Remaja (edisi keenam) (h. 26). Jakarta: Erlangga

Sari, R. P. (2016). Upaya Peningkatan Percaya Diri Siswa Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Menggunakan Metode Experiental Learning Pada Siswa SMP (Penelitian Tindakan dan Bimbingan Konseling Pada Siswa Kelas VIII

Sujatmiati, R. (2019). Peningkatan Kepercayaan Diri Melalui Latihan Asertif Pada Siswa Kelas X Bisnis Daring dan Pemasaran (BDP) 1 Di SMK Negeri 1 Panji Situbondo. Jurnal Ilmiah Pro Guru. 5(2)

Suwito. ( 2022). Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Latihan Asertif Pada Siswa Kelas VIII A Semester Ganjil SMP Negeri 2 Comal Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Riset Pendidikan Indonesia. 2(4), h. 550-562

Widiawati, M. (2022). Upaya Meningkatan Kepercayaan Diri Dengan Latihan Asertif Pada Siswa Kelas X IPS 2 SMA Negeri 3 Cikarang Utara Tahun Pelajaran 2018-2019. Jurnal UNISA Edu. 5(5)

Downloads

Published

2024-02-29

How to Cite

Hendra Wagner Lumban Tobing. (2024). Meningkatkan Kepercayaan Diri Dengan Mengimplementasikan Konseling Kelompok Teknik Asertif Pada Siswa Kelas XI-2 SMK Negeri 1 Dolok Merawan. Journal of Creative Student Research, 2(1), 354–364. https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i1.3560

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.