Penerapan Hipnosis Lima (5) Jari Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Di Universitas ’Aisyiyah Surakarta

Authors

  • Nur Aini Setiawan Universitas ‘Aisyiyah Surakarta
  • Ida Nur Imamah Universitas ‘Aisyiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/termometer.v1i4.2395

Keywords:

Student, Anxiety, Five Finger Hypnosis

Abstract

Background : Final year students are required to write scientific papers (theses), namely about topics in particular fields. The final Project is a mandatory requirement that students must run, during the process of preparing the final project students experience tension and anxiety faced in compiling the final project. Action to overcome anxiety is with pharmacological and non-pharmacological therapies. Five-finger hypnosis is one of the non-pharmacological therapies in the form of Self-hypnosis that can cause a relaxing effect, thereby reducing tension and anxiety. Objective : Knowing the effected of five (5) finger hypnosis on anxiety levels in final-year students at 'Aisyiyah University Surakarta. Method : Using case studies. This type of research uses a pretest-post-test design. A sample of 2 students who are compiling their final project experienced moderate to severe of anxiety levels. Measurement of anxiety levels using the HARS questionnaire. Results : The level of anxiety before being given five (5) finger hypnosis was severe and moderate anxiety and after being given five (5) finger hypnosis the anxiety level dropped to moderate and mild anxiety. Conclusion: There was a significant influence on the anxiety experienced by students of 'Aisyiyah University Surakarta before and after being given five (5) finger hypnosis therapy.

References

Aisyah. 2019. Penerapan prosedur hipnosis lima jari terhadap klien dengan ansietas dalam konteks keluarga. Karya Tulis Ilmiah, 1(1), 73. Politeknik Kesehatan Kemenkes Jakarta. Bekasi.

Alini, & Meisyalla, L. N. (2021). Latihan Hipnotis Lima Jari Untuk Menurunkan Ansietas Orang Tua Anak Usia Sekolah Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Desa Gobah. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3),1254-1260. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/3408

Ariawati, N. W. (2021). Faktor-Faktor Kesulitan Mahasiswa Menyusun Skripsi Mahadewa Indonesia Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru Tahun 2021. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia 12(2), 138–148.

Arthaeski. (2019). Pemberian Terapi Relaksasi Lima Jari Untuk Menurunkan Ansietas Pada Pasien Gagal Ginjal Kronis. 1–16. Retrieved from www.journal.uta45jakarta.ac.id

Bannepadang, C., Marna, A., & Somba, N. (2021). Pengaruh Pemberian Terapi Hipnotis 5 Jari Terhada Penurunan Tingkat Kecemasan Mahasiswa Prodi S1 Keperawatan Dalam Menyusun Skripsi Di Stikes Tana Toraja. Jurnal Ilmiah Kesehatan Promotif, 6(1), 60–73. Retrieved from https://doi.org/10.56437/jikp.v6i1.59

Damayanti, R. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi Pada Situasi Pandemi Covid 19. Medan : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Davis, M., Eshelman, E. R., & McKay, M. (2019). The relaxation and stress reduction workbook. Oakland: New Harbinger Publications

Dekawaty, A. (2021). Pengaruh Terapi Hipnotis 5 Jari Terhadap Kecemasan Mahasiswa Menghadapi Skripsi di STIKES Muhammadiyah Palembang. Open Journal Systems, 15(11), 5613–5624.

Hastuti, R. Y., & Arumsari, A. (2018). Pengaruh Terapi Hipnotis Lima Jari Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Mahasiswa Yang Sedang Menyusun Skripsi Di Stikes Muhammadiyah Klaten. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Herawati, V. D., & Putra, F. A. (2021). Pengaruh Terapi Komplementer Dengan Mendengarkan Murottal Al-Quran Mahasiswa Tingkat Akhir Yang Menyusun Skripsi Pada Situasi Pandemic Covid -19. Proceeding of The URECOL 997–1011.

Ihtiariyanti, I. (2023). Penerapan Hipnosis 5 Jari untuk Menurunkan Tingkat Ansietas pada Santri Baru. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 13(1), 77-82.

Insani, S. D., Ariani, P., & Sari, H. (2022). Edukasi Tentang Teknik Relaksasi Lima Jari Terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Pasien Pra Operasi Sectio Caesarea. Jurnal Pengabdian Masyarakat Putri Hijau, 2(2), 9–11. https://doi.org/10.36656/jpmph.v2i2.804

Jayanti, D. M. A., Nopitawati, N. M., Thrisnadewi, N. L. P., Lestari, N. K. Y., & Sudarma, I. N. (2022). Peningkatan Dukungan Kesehatan Jiwa Psikososial Covid-19 Melalui Teknik Relaksasi Lima Jari. Jurnal Empathy Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 31–41. Retrieved from https://doi.org/10.37341/jurnalempathy.v0i0.85

Kristin, Zardiya Beinamar .(2022). Gambaran Kecemasan Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan Menghadapi OSCE. Thesis, Universitas Muhammadiyah Malang. Retrieved from https://eprints.umm.ac.id/93544/

Mahfud, I., & Gumantan, A. (2020). Tingkat Kecemasan Seseorang Terhadap Pemberlakuan New Normal Dan Pengetahuan Terhadap Imunitas Tubuh. Sport Science & Education Journal, 1(2).

Marjan, Fauzi, Afrizal Sano, dan Ifdil Ifdil. 2018. “Tingkat kecemasan mahasiswa bimbingan dan konseling dalam menyusun skripsi.” JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia) 3(2):84. doi: 10.29210/02247jpgi0005.

Mawarni, D. I., & Wahyuni, E. S. (2022). Gambaran Tingkat Kecemasan Mahasiswa Sarjana Keperawatan Selama Pembelajaran Daring di Universitas ‘ Aisyiyah Surakarta. Jurnal Kesehatan Masyarakat 1(4), 334–340. Retrieved from https://doi.org/10.54259/sehatrakyat.v1i4.1123

Mawarti, I., & Yuliana. (2021). Hipnotis Lima Jari Pada Klien Ansietas. Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan, 9(3), 297–304.

Nurcita, B., & Susantiningsih, T. (2020). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh Dan Physical Distancing Pada Tingkat Kecemasan Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Pembangunan Nasional “ VETERAN ” Jakarta. Pendahuluan World Health Organization ( WHO ) menetapkan Corona virus desease 2019 atau Covid-. 3(1), 58–68.

Oktavia, N., Nurhalimah, H., Alam, I., Adi, P., & Arunita, Y. (2022). Kecemasan Remaja Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keperawatan, 5(2), 329–336.

Prasetyo, Andi .(2020). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan Dengan Kualitas Tidur Pada Mahasiswa Yang Sedang Mengerjakan Tugas Akhir Di Semarang. Skripsi. Universitas Islam Sultan Agung. Semarang

Priyono. (2021). Penerapan Hipnosis Lima Jari Terhadap Ansietas Sedang Pada Ny. F Dengan Hipertensi Karya. Universitas Muhammadiyah Magelang, 4–11.

Ramadhani, Tina and Imamah, Ida Nur (2022) Gambaran Tingkat Kecemasan Mahasiswa Ners Di Universitas ‘Aisyiyah Surakarta Dan Universitas Kusuma Husada Surakarta.. Diploma / Sarjana thesis, Universitas 'Aisyiyah Surakarta. Retrieved from http://eprints.aiska-university.ac.id/id/eprint/2035/ 30 Desember 2022.

Riskesdas (2018). Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan, Departemen Kesehatan, R.I. Jakarta : Kementrian Kesehatan RI.

Saswati, N. (2018). Pengaruh Penerapan Hipnosis Lima Jari untuk Penurunan Kecemasan pada Klien Diabetes Melitus. Jurnal Endurance, 5(1), 136. https://doi.org/10.22216/jen.v5i1.4632

Sekarina, D. P., dan Indriana, Y. 2018. Hubungan Antara Dukungan Sosial Orangtua dengan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja pada Siswa Kelas XII SMK Yudya Karya Magelang. Jurnal Empati. 7, (1), 381-386.

Simanjuntak, G. V., Pardede, J. A., Sinaga, J., & Simamora, M. (2021). Mengelola stres di masa pandemi COVID-19 dengan hipnotis lima jari. Journal of Community Engagement in Health, 4(1), 54–57

Sukmawati, A. S., Febriani, E., & Setiawan, A. A. (2018). Terapi Swedish Massage Menurunkan Tingkat Kecemasan Lansia di Balai Pelayanan Sosial Lansia. Jurnal Ners Dan Kebidanan, 5(2), 117–122.

Sutejo. (2018). Keperawatan Jiwa : Konsep dan Praktik Asuhan Keperawatan Kesehatan Jiwa : Gangguan Jiwa dan Psikososial. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Widarti, R., Mei Leni, A. S., Irma Mustika Sari, & Endah Sri Wahyuni. (2022). Hubungan Antara Kecemasan terhadap Pembelajaran Secara Daring pada Mahasiswa di Universitas Aisyiyah Surakarta. Promotif : Jurnal Kesehatan Masyarakat, 12(1), 8–13. Retrieved from https://doi.org/10.56338/pjkm.v12i1.2038

Widigda, I. R., Setyaningrum, W., Pascasarjana, J., Matematika, P., Yogyakarta, U. N., & Skripsi, M. (2018). Kecemasan Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Riau Kepulauan Dalam Menghadapi Skripsi. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 6(2), 190–199.

Wijayanti, A. E., Anisah, N., & Lesmana, T. C. (2021). Terapi Hipnotis Lima Jari pada Lansia dengan Gangguan Kecemasan. DIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 137–140. Retrieved from https://doi.org/10.47317/dmk.v3i2.353

Downloads

Published

2023-08-16

How to Cite

Nur Aini Setiawan, & Ida Nur Imamah. (2023). Penerapan Hipnosis Lima (5) Jari Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Di Universitas ’Aisyiyah Surakarta. Termometer: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan Dan Kedokteran, 1(4), 80–94. https://doi.org/10.55606/termometer.v1i4.2395