Adaptasi Siswa Terhadap Pembelajaran Pendidikan Pancasila dalam Kurikulum Merdeka
DOI:
https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4586Keywords:
Curriculum, Independence, Adaptation, Students, LearningAbstract
The implementation of Merdeka Curriculum in learning Pancasila Education has brought major changes in the learning process at the high school level. This change requires students to adapt to a learning approach that is more focused on students (student centered learning). This study aims to analyze student adaptation in learning Pancasila Education in the Merdeka Curriculum at SMA Negeri 6 Serang City. The research method uses a descriptive qualitative approach with data collection through in-depth interviews. The results showed that the student adaptation process took place gradually, where students began to adapt to the demands of active learning which required them to be involved in building their own knowledge. In this adjustment process, students face several challenges. Despite facing various challenges, the impact of adjustment on learning outcomes shows positive progress.
Downloads
References
Adiko, R. G. (2022). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Student Centered Learing Dengan Media Daring Pada Mata Kuliah Auditing (Studi Kasus Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Potensi Utama). Accumulated Journal (Accounting and Management Research Edition), 4(1), 17. https://doi.org/10.22303/accumulated.4.1.2022.17-27
Amelia, L., Khoirunnisa, R., & Putri, S. K. (2024). Problematika Implementasi Proyek P5 di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusi, 8(2018), 1469–1475.
Azis, R. (2018). Implementasi Pengembangan Kurikulum. Inspiratif Pendidikan, 7(1), 44. https://doi.org/10.24252/ip.v7i1.4932
Baro’ah, S., Trisnawati, S. N. I., Ernawati, A., & ... (2023). Kurikulum Merdeka: Inovasi Kurikulum Di Indonesia. In Tahta Media Group. https://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/39%0Ahttps://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/download/39/40
Cholilah, M., Gratia, A., Tatuwo, P., Rosdiana, S. P., Noor, A., Pgri, U., Buana, A., Pgri, U., Buana, A., Pgri, U., Buana, A., Pgri, U., & Buana, A. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. 01(02), 57–66. https://doi.org/10.58812/spp.v1.i02
Jordi Andrea, Fitri Sakinah, Nurhizrah Gistituat, H. (2024). MERDEKA BELAJAR DALAM REVOLUSI PENDIDIKAN INDONESIA DI ERA DISRUPSI. 09.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. 2023. Latar Belakang Kurikulum Merdeka. Merdeka Mengajar: https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/en-us/articles/6824331505561-Latar-Belakang-Kurikulum-Merdeka (diunduh pada 18 Oktober 2024)
Mappeasse, M. Y. (2009). Pengaruh Cara dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Programmable Logic Controller (PLC ) Siswa Kelas III Jurusan Listrik SMK Negeri 5 Makassar. Jurnal Medtek, 1, 1–6.
Moleong, L. J. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Munawwaroh, N., Indreswari, H., & Hotifah, Y. (2022). Analisis Hubungan Manajemen Waktu dan Motivasi Belajar dengan Prokrastinasi Akademik Siswa SMA. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 7(2), 108–118. https://doi.org/10.17977/um027v7i22022p108-118
P., Parwati, Y., Putri, N., & Nugraha, Y. (2023). Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dalam Meningkatkan Civic disposition Siswa Pada Kurikulum Merdeka. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(9), 310-316. https://doi.org/10.56393/decive.v3i9.1782
Putriyanti, C. C., & Fensi, F. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di Kelas IX SMP Santa Maria Monica, Bekasi Timur. Psibernetika, 10(2), 114–122. https://doi.org/10.30813/psibernetika.v10i2.1047
Rahmawati, A., Halena, M., Rahayu, S., & Andi, P. (2022). Upaya Peningkatan Hasil Belajar PPKn Siswa Sekolah Dasar di Desa Lumbungkerep Wonosari Kabupaten Klaten Pasca Pandemi Covid-19 Tahun 2022 Pendahuluan Dunia tengah menghadapi suatu keadaan yang luar biasa terkait dengan suatu permasalahan di bidang kesehat. 4, 65–73.
Ramadhan, I. (2023). Kurikulum Merdeka : Proses Adaptasi dan Pembelajaran di Sekolah Menengah Atas. Journal of Education Research, 4(4), 1846–1853.
Rosanda, F., & Hasunah, U. (2019). Kemampuan Adaptasi Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah yang Berlatar Belakang Pendidikan Umum. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 230–246. https://journal.unipdu.ac.id/index.php/jpi/article/view/1998%0Ahttps://journal.unipdu.ac.id/index.php/jpi/article/download/1998/1063
Satriaman, K. T., Pujani, N. M., & Sarini, P. (2019). Implementasi Pendekatan Student Centered Learning Dalam Pembelajaran Ipa Dan Relevansinya Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 1(1), 12. https://doi.org/10.23887/jppsi.v1i1.21912
Setiawan, A. D., & Mamahit, H. C. (2020). Hubungan antara kemampuan mengelola waktu dan prokrastinasi akademik siswa kelas VIII SMP Kristoforus 1 Jelambar Tahun Ajaran 2018 / 2019. Sunarto dan Agung Hartono. (2008)Perkembangan Peserta Didik, Jakarta: Rineka Cipta,JURNAL PSIKO-EDUKASI Jurnal Pendidikan, Psikologi, Dan Konseling, 18(2), 121–136.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunaryo, H., Zuriah, N., & Kusniarti, T. (2017). Model adaptasi nilai kearifan lokal dalam pembelajaran sastra berkarakter. SOSIOHUMANIKA, 10(1), 107-116.
Suprayogi, Rahmawati, E., Rafi, H., & Harto, G. (2024). Problematika antara Internalisasi dan Indoktrinasi Nilai Pancasila. 9(1), 98–106.
Tuerah, R. M., & Tuerah, J. M. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Kajian Teori: Analisis Kebijakan untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 979-988. https://doi.org/10.5281/zenodo.10047903
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.