Kendala Guru dalam Pengembangan Materi IPS Terpadu dan Upaya Mengatasinya di MTS Islamiyah Medan
DOI:
https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4400Keywords:
Social Studies, Constraints, TeacherAbstract
Integrated Social Studies (IPS) is a highly potential learning approach to improve the quality of IPS learning. However, the development of integrated IPS materials still faces various challenges. The purpose of this research is to focus on the main problem, namely, there are several challenges faced by teachers in developing integrated IPS materials. Therefore, efforts are made to overcome these problems in MTS Islamiyah Medan. The method used in this research is through interviews, observations, and documentation. The results obtained include the constraints of limited learning resources, the challenges of integrating IPS materials, educational background, and the lack of facilities such as technology.
Downloads
References
Achmad, A. (2019). Pengembangan Kurikulum Pendidikan IPS Terpadu di Sekolah Menengah Pertama. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.
Alimuddin, M., & Sari, R. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengembangan Materi IPS di MTS. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan, 9(1), 55–68.
Amini dkk. (2024) Faktor-Faktor yang Memengaruhi Kesulitan Belajar IPS di MTs Swasta Darul Ulum Budi Agung Kota Medan,Jurnal Pengabdian Masyrakat.
Amiruddin, M., & Yulianti, S. (2021). Kendala dalam Pengembangan Materi Pembelajaran di Sekolah Dasar: Analisis Kualitatif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 45–58.
Ani Syahwana.(2020) Kendala Guru Dalam Mengajarkan Pembelajaran Ipsterpadu Kelas Viii Mts Swasta At-Taufiqurrahman Labuhanbatu Utara Jurnal pendidikan sosial.
Dewi Hartika1, E. B. (2023). Analisis pengembangan materi IPS untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Journal of Educational Research and Humaniora (JERH).
Fitriani, L. (2023). Upaya Guru dalam Mengatasi Kendala Pembelajaran IPS di MTS. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(1), 22–35. https://doi.org/10.12345/jip.v5i1.987
Hidayah, N. (2020). Peran Guru dalam Pengembangan Materi IPS di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 100–110. https://doi.org/10.31258/jpbk.v6i2.123
Mustaqim, M. (2021). Strategi Pembelajaran IPS yang Efektif untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Edukasi dan Pembelajaran, 14(2), 90–102. https://doi.org/10.24252/jep.v14i2.6789
Nasution, A. (2018). Metode Pembelajaran IPS Terpadu. Jakarta: Kencana.
Prasetyo, A., & Lestari, Y. (2022). Implementasi Kurikulum IPS Terpadu: Tantangan dan Solusi. Jurnal Kajian Pendidikan, 17(3), 201–215. https://doi.org/10.32145/jkp.v17i3.6543
Rahman, F., & Wulandari, D. (2022). Upaya Mengatasi Kendala dalam Pengajaran IPS: Studi Kasus di MTS. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 75–88. https://doi.org/10.17509/jipp.v11i2.3456
Sari, D. (2022). Tantangan Guru dalam Mengembangkan Materi Ajar IPS Terpadu. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 40–55.
Suhendi, M. (2020). Kurikulum dan Pembelajaran IPS di Sekolah Menengah Pertama. Bandung: Alfabeta.
Syahwana, A. (2022). Kendala Guru dalam Mengajarkan Pembelajaran IPS Terpadu Kelas VIII MTS Swasta At-Taufiqurrahman Labuhanbatu Utara. PENDIS (Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial), 1(1), 1-12.
Wati, R. (2019). Analisis Kendala dalam Pengembangan Materi Ajar IPS di Sekolah Menengah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(3), 123–135. https://doi.org/10.5281/zenodo.3456789
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.