Kendala Guru dalam Pengembangan Materi IPS Terpadu dan Upaya Mengatasinya di MTS Islamiyah Medan

Authors

  • Widya Khairunisa Universitas Negeri Medan
  • Clarissa Oktoferin Sinaga Universitas Negeri Medan
  • Elsy Nila Sari Situmeang Universitas Negeri Medan
  • Esra Silaban Universitas Negeri Medan
  • Fadilla Khoiri Universitas Negeri Medan
  • Mita Nalsalisa Br Barus Universitas Negeri Medan
  • Shika Andari Universitas Negeri Medan
  • Angelo Arevallo Simanullang Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4400

Keywords:

Social Studies, Constraints, Teacher

Abstract

Integrated Social Studies (IPS) is a highly potential learning approach to improve the quality of IPS learning. However, the development of integrated IPS materials still faces various challenges. The purpose of this research is to focus on the main problem, namely, there are several challenges faced by teachers in developing integrated IPS materials. Therefore, efforts are made to overcome these problems in MTS Islamiyah Medan. The method used in this research is through interviews, observations, and documentation. The results obtained include the constraints of limited learning resources, the challenges of integrating IPS materials, educational background, and the lack of facilities such as technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, A. (2019). Pengembangan Kurikulum Pendidikan IPS Terpadu di Sekolah Menengah Pertama. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.

Alimuddin, M., & Sari, R. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengembangan Materi IPS di MTS. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan, 9(1), 55–68.

Amini dkk. (2024) Faktor-Faktor yang Memengaruhi Kesulitan Belajar IPS di MTs Swasta Darul Ulum Budi Agung Kota Medan,Jurnal Pengabdian Masyrakat.

Amiruddin, M., & Yulianti, S. (2021). Kendala dalam Pengembangan Materi Pembelajaran di Sekolah Dasar: Analisis Kualitatif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 45–58.

Ani Syahwana.(2020) Kendala Guru Dalam Mengajarkan Pembelajaran Ipsterpadu Kelas Viii Mts Swasta At-Taufiqurrahman Labuhanbatu Utara Jurnal pendidikan sosial.

Dewi Hartika1, E. B. (2023). Analisis pengembangan materi IPS untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Journal of Educational Research and Humaniora (JERH).

Fitriani, L. (2023). Upaya Guru dalam Mengatasi Kendala Pembelajaran IPS di MTS. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(1), 22–35. https://doi.org/10.12345/jip.v5i1.987

Hidayah, N. (2020). Peran Guru dalam Pengembangan Materi IPS di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 100–110. https://doi.org/10.31258/jpbk.v6i2.123

Mustaqim, M. (2021). Strategi Pembelajaran IPS yang Efektif untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Edukasi dan Pembelajaran, 14(2), 90–102. https://doi.org/10.24252/jep.v14i2.6789

Nasution, A. (2018). Metode Pembelajaran IPS Terpadu. Jakarta: Kencana.

Prasetyo, A., & Lestari, Y. (2022). Implementasi Kurikulum IPS Terpadu: Tantangan dan Solusi. Jurnal Kajian Pendidikan, 17(3), 201–215. https://doi.org/10.32145/jkp.v17i3.6543

Rahman, F., & Wulandari, D. (2022). Upaya Mengatasi Kendala dalam Pengajaran IPS: Studi Kasus di MTS. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 75–88. https://doi.org/10.17509/jipp.v11i2.3456

Sari, D. (2022). Tantangan Guru dalam Mengembangkan Materi Ajar IPS Terpadu. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 40–55.

Suhendi, M. (2020). Kurikulum dan Pembelajaran IPS di Sekolah Menengah Pertama. Bandung: Alfabeta.

Syahwana, A. (2022). Kendala Guru dalam Mengajarkan Pembelajaran IPS Terpadu Kelas VIII MTS Swasta At-Taufiqurrahman Labuhanbatu Utara. PENDIS (Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial), 1(1), 1-12.

Wati, R. (2019). Analisis Kendala dalam Pengembangan Materi Ajar IPS di Sekolah Menengah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(3), 123–135. https://doi.org/10.5281/zenodo.3456789

Published

2024-10-18

How to Cite

Widya Khairunisa, Clarissa Oktoferin Sinaga, Elsy Nila Sari Situmeang, Esra Silaban, Fadilla Khoiri, Mita Nalsalisa Br Barus, … Angelo Arevallo Simanullang. (2024). Kendala Guru dalam Pengembangan Materi IPS Terpadu dan Upaya Mengatasinya di MTS Islamiyah Medan. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 3(1), 01–11. https://doi.org/10.55606/lencana.v3i1.4400

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.