Kajian Sosiolinguistik Penggunaan Bahasa dalam Percakapan Mahasiswa Semester V Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP PGRI Trenggalek

Authors

  • Suprapti Suprapti STKIP PGRI Trenggalek

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i2.3503

Keywords:

language, dialect, code mixing

Abstract

The use of language in speech in everyday life has a big influence on the articulation of communication and interaction between humans. This interaction creates a unity that binds various differences. Therefore, linguistic diversity is unique in the field of communication. The important role of communication tools is to support clarity and the functioning of social life. The use of language in educational institutions is greatly influenced by the environment. As a result, the dialects used by Indonesian students are very unique and diverse. In general, this research aims to determine the diversity of languages ​​used by various students in educational institutions and their environments, especially Indonesian Language and Literature students.

References

Ahmad, Z. (2006). Kepelbagaian dialek dalam bahasa melayu: analisis tata tingkat kekangan. Jurnal E-Bangi, 1(1), 1–26.

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan validitas data melalui triangulasi pada penelitian kualitatif.

Edukasi Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2). KBBI, V. (2016). Kamus besar bahasa indonesia edisi v. Tersedia Di: Http://Kbbi. Kemdikbud. Go. Id.

Hana Maszein, Sarwiji Suwandi, dsn Sumarwati. (2019). Alih Kode dan Campur Kode Dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Negeri 7 Surakarta. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya Vol. 7 No. 2

Junaidi, Juli Yani, Rismayeti. (2016). Variasi Inovasi Leksikal Bahasa Melayu Riau di Kecamatan Pulau Merbau. Jurnal Pustaka Budaya Vol. 3 No. 1

Mustikawati, D. A. (2016). Alih kode dan campur kode antara penjual dan pembeli (analisis pembelajaran berbahasa melalui studi sosiolinguistik). Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 23–32.

Rahayu, N. P., Lestari, R. S., Anjani, C., & Firmansyah, D. (2019). Aspek kepribadian tokoh utama dalam cerpen cerita pendek yang panjang karya hasta indriyana, kajian psikologi sastra, dan implementasinya sebagai bahan ajar sastra di sma. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(2), 115–126.

Sudrajat, R T., & Kasupardi, E. (2018). Teori Belajar Bahasa (1st ed.). Bandung: Logoz Publishing.

Sumarsono, & Partana, P. (2007). Sosiolinguistik. Sabda bekerjasama dengan Pustaka Pelajar.

Tarigan, G. H. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa, Bandung: CV. Bandung: Angkasa.

Downloads

Published

2024-02-13

How to Cite

Suprapti Suprapti. (2024). Kajian Sosiolinguistik Penggunaan Bahasa dalam Percakapan Mahasiswa Semester V Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP PGRI Trenggalek. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(2), 01–07. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i2.3503

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.