Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Menangani Kasus Ketidakhadiran Siswa Di SMA Negeri 8 Medan, Kec. Medan Area, Kota Medan

Authors

  • Rimma Anisa Siagian Universitas Negeri Medan
  • Roslin Naiborhu Universitas Negeri Medan
  • Sintia Harianti
  • Ridha Nababan Universitas Negeri Medan
  • Rio Onasis Pangaribuan Universitas Negeri Medan
  • Roma Nanda Girsang Universitas Negeri Medan
  • Santa A. Murni Situmorang Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3759

Keywords:

Role, Guidance Teacher, Student Absence

Abstract

The problem of student absenteeism is the main problem faced by teachers at SMA Negeri 8 Medan, Kec. Medan Area, Medan City. This problem is caused by several factors, namely internal and external factors. Therefore, the role of educators is needed in efforts to overcome this problem. The aim of the research conducted by the author is to find out the role of guidance and counseling teachers in handling cases of student absenteeism at SMA Negeri 8 Medan, Kec. Medan Area, Medan City. The research method used is descriptive qualitative research. In this research, the author conducted interviews with teachers to obtain information regarding the role of guidance and counseling teachers in handling cases of student absenteeism at SMA Negeri 8 Medan, Kec. Medan Area, Medan City. Interviews are carried out by asking questions that focus on the problem being studied. So, based on research that the author has conducted, the effective and efficient efforts and strategies that guidance and counseling teachers carry out at SMA Negeri 8 Medan are to carry out home visits or direct visits to students' homes and establish good interactive relationships between teachers and students' parents

References

Alzizah, E. H. (2022). Pengelolaan ketidakhadiran siswa berbasis aplikasi di SMK 1 Muhammadiyah Sangatta. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 4, 190-200.

Aryanto, H. M. D. (2021). Inovasi tujuan pendidikan di Indonesia. Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(10), 1430-1440.

Faizah, S. N. (2017). Hakikat belajar dan pembelajaran. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidayah, 1(2), 1-11.

Fitriadi, R. N. (2019, September). Analisis faktor-faktor penyebab ketidakhadiran siswa di sekolah dan upaya guru BK dalam mengatasinya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 4(3), 8-17.

Fitriyah, S. (2010). Peranan guru pembimbing dalam meningkatkan kehadiran siswa di Sekolah Menengah Atas Negeri 12 Pekanbaru. Pekan Baru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru.

Lubis, W. (2024). Profesi kependidikan. Medan: UNIMED.

Nasution, F. L. Y. (2022). Pengertian pendidikan, sistem pendidikan sekolah luar biasa dan jenis-jenis sekolah luar biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 422-427.

Rahman, A. A. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan, dan unsur-unsur pendidikan. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 2, 1-8.

Setiawan, R. A. (2023). Pengertian dan hakikat belajar & pembelajaran bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1, 1-5.

Simanjuntak, J. P. (2023). Analisis tingkat toleransi dan menghargai perbedaan dalam konteks pendidikan kewarganegaraan di SMPN 35 Medan. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2, 272-282.

Sinambela, S. M. (2023). Analisis gaya mengajar dan fasilitas yang digunakan oleh guru dalam proses pembelajaran PPKN di SMP Negeri 35 Medan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 1, 156-162.

Sudrajat, H. (2022, October-December). Profil kehadiran siswa di kelas dalam mewujudkan kedisiplinan siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar dan Ibtidaiyah, 1(2), 83-92.

Sujana, I. W. (2019, April). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.

Wandini, R. R., & Rakhmawati, M. (2018). Games Pak Pos membawa surat pada sintax model pembelajaran tematik. Jurnal Raudha, 6(1), 1-12.

Yudiawan, A. (2019, September). Analisis korelasi tingkat absensi dengan hasil belajar siswa MTs. Sains al-Gebra Kota Sorong Papua Barat. Jurnal Kependidikan, 11(2), 353-373.

Published

2024-05-28

How to Cite

Rimma Anisa Siagian, Roslin Naiborhu, Sintia Harianti, Ridha Nababan, Rio Onasis Pangaribuan, Roma Nanda Girsang, & Santa A. Murni Situmorang. (2024). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Menangani Kasus Ketidakhadiran Siswa Di SMA Negeri 8 Medan, Kec. Medan Area, Kota Medan. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 158–165. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i3.3759

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.