Kemampuan Menyusun Recount Text Menggunakan Media Gambar Berseri Pada Siswa Kelas X Teknik Pemesinan
DOI:
https://doi.org/10.55606/jupensi.v1i2.1772Keywords:
classroom action research, learning English, media picture series, student learning outcomesAbstract
English lessons are very important for students, but most vocational students think that these subjects, especially in Compiling Recount Text material, are boring and very difficult. The purpose of this research is to improve student learning outcomes in compiling recount text using serial picture media. This research is a class action research with a total of 32 students in class X Mechanical Engineering at SMK Negeri 1 Cibeber, Lebak Regency, for the 2020/2021 academic year, all of whom are male. Based on the analysis in each cycle, it shows that the use of serial picture media can improve student learning outcomes in recount text material. This can be seen from the increase in the average student score and the large increase in the percentage of students who achieve the KKM score in each cycle.
References
Abusyairi, K. (2013). Pembelajaran bahasa dengan pendekatan budaya. Dinamika Ilmu, 13(2). https://doi.org/10.21093/di.v13i2.276
Hanafi, H. (2019). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Patuk. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 8(5), 358-366. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/fiptp/article/view/16260
Hastenti, W. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Drill and Practice Untuk Meningkatkan Kemampuan Speaking dan Vocabulary (Studi Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas XI) SMK Negeri 2 Lahat. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(2), 68-77. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i2.18267
Hersulastuti, H., Setiyadi, D. B. P., & Riyadi, I. (2019). Analisis Kebutuhan Pengembangan Model dan Perangkat Pembelajaran Bahasa Inggris Creative Problem Based Learning untuk Sekolah Menengah Kejuruan. In Prosiding University Research Colloquium (pp. 107-113). http://repository.urecol.org/index.php/proceeding/article/view/336
Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). Introducing critical participatory action research. The action research planner: Doing critical participatory action research, 1-31. https://doi.org/10.1007/978-981-4560-67-2_1
Mulyatiningsih, E. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan Laboratorium Maya dalam Pembelajaran Kompetensi Keterampilan Kimia pada Materi Sifat Koligatif Larutan. Jurnal Guru Indonesia, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.24127/jgi.v1i1.625
Rohimat, S. (2021). Pemanfaatan Slide Master Power Point untuk Pembelajaran Kimia pada Materi Penerapan Laju Reaksi. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 1(1), 9-16. https://doi.org/10.51878/strategi.v1i1.286
Setiawan, F. (2017). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Media Gambar Berseri. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1). http://dx.doi.org/10.30651/else.v1i1.867
Swabudanta, I. W. O. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menulis Bahasa Inggris. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2(3), 333-340. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i3.19281
Wibowo, D. C., Sutani, P., & Fitrianingrum, E. (2020). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 51-57. http://dx.doi.org/10.31942/mgs.v11i1.3457
Yusuf, M. (2019). Efektifitas Media Komputer Dengan Perangkat Lunak Powerpoint Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Materi Pronoun Pada Peserta Didik Kelas X Teknik Surveying Di Smk Negeri 3 Gorontalo Tahun Pelajaran 2018/2019. Klasikal: Journal Of Education, Language Teaching And Science, 1(1), 10-18. https://doi.org/10.52208/klasikal.v1i1.5