Pengaruh Tangible dan Empathy Terhadap Kepuasan Konsumen pada PT.Trans Armada Indonesia, Jakarta Utara
DOI:
https://doi.org/10.55606/jupiman.v3i3.4133Keywords:
Tangible, Empathy, Customer SatisfactionAbstract
The car rental business in Indonesia is one kind of industry that can survive in the midst of the problems that exist even though it has experienced a decline in small cities to big cities as well. One of them is the Trans Fleet of Indonesia, North Jakarta, which is able to get out of the crisis of the Covid-19 pandemic to the present day. This research aims to identify and analyze the impact of Tangible and Empathy on consumer satisfaction with the object of research on consumers PT. Trans Armada Indonesia, North Jakarta. The study uses a quantitative approach with a questionnaire of 138 respondents using the SPSS Version 25 analytical tool. The results in this study showed that Tangible and Empathy influenced consumer satisfaction by 66.1% obtained from R Square results and the remaining 33.9% Consumer Satisfaction was affected by other variables not described in the study.
Downloads
References
Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, Masita, Ardiawan, K. N., & Sari, M. E. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. In Metodologi Penelitian Kuantitatif (Issue May).
Agarwal, R., & Dhingra, S. (2023). Factors influencing cloud service quality and their relationship with customer satisfaction and loyalty. Heliyon, 9(4). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15177
Agustina, C., Pranata, S., & Lukita, C. (2022). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan nasabah berdasarkan dimensi TERRA (tangible, empathy, reliability, responsiveness, dan assurance) pada PD. BPR Astanajapura Cabang Cirebon Selatan. Jurnal Digit, 12(1), 67. https://doi.org/10.51920/jd.v12i1.218
Anathasia, S., & Mulyanti, D. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi peningkatan kualitas pelayanan kesehatan di rumah sakit. Jurnal Ilmiah Kedokteran dan Kesehatan, 2(2), 145–151. https://doi.org/10.55606/klinik.v2i2.1289
Anggreni, D. (2022). Metodologi Penelitian Kesehatan.
Aquino, R., & Dhamar Kalih Alam, W. (2023). Efek mediasi nilai konsumen terhadap kepuasan konsumen. Fluralis, 2(2), 32–44.
Asi, L. L. (2019). Physical support technical core contact personnel. 1(3), 309–320.
Ayuningtas, K. (2020). Pengaruh kualitas layanan dan kepercayaan terhadap kepuasan nasabah (Studi pada Bank Mandiri Cabang Alam Sutera Tangerang). Universitas Singaperbangsa Karawang (UNSIKA).
Barus Yospita, Y., Sinaga Veronica, R., & Roslinda, S. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan, harga dan lokasi terhadap kepuasan konsumen (Studi kasus pada Milala Service Station Medan). Jurnal Manajemen dan Bisnis (JMB), 20(1), 141–150.
Chabachib, M., & Abdurrahman, M. I. (2022). Determinan nilai perusahaan dengan struktur modal sebagai variabel moderasi.
Hapsara, O., Wenny Desty Febrian, M., Nuzleha, M., Indra Sani, M., Lustono, S., Hj Nurna Yuni, M., Sos Abdurohim, S. M., Mila Karmila, M. S., Rahmi Utami Sos, M. S., Ahmad Dzul Ilmi, M. S., Liza Yuliana Ds, M. S., Eka Purnama Sari, M., Anne Lasminingrat, M., Sudung Simatupang, M., Ali Imron, M., & Shalfi Andri, Ms. (2021). Manajemen Pemasaran Jasa (Membangun Loyalitas Konsumen). http://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JIMB
Hardana, A., Nasution, J., & Damisa, A. (2022). Analisis pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap minat nasabah menabung pada PT. BSI Cabang Padangsidimpuan. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 7(2), 828–838. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Mas/index
Machali, I. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif: Panduan Praktis Merencanakan, Melaksanaka dan Analisis dalam Penelitian Kuantitatif. In Laboratorium Penelitian dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur.
Manalu, I. M., & Subadi, W. (2021). Analisis kualitas pelayanan publik ditinjau dari aspek tangible (berwujud) pada kantor desa Maburai kecamatan Murung Pudak. Jurnal Stiatabalong, 4(1), 1335–1347. http://jurnal.stiatabalong.ac.id/index.php/JAPB/article/view/517/424
Masili, V., Lumanauw, B., & Tielung, M. V. J. (2022). Pengaruh kualitas layanan terhadap loyalitas konsumen dengan kepuasan konsumen sebagai variabel intervening pada usaha toko bahan bangunan Mentari di desa Sea kecamatan Pineleng kabupaten Minahasa. Jurnal EMBA, 10(4), 44–51.
Matantu, R. N., Tampi, D. L., & Joane. V, M. (2020). Kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen Hotel Gran Puri Manado. Productivity, 1(4), 355–360.
Meutia, K. I., Hadita, H., & Widjarnarko, W. (2021). Dampak brand image dan harga terhadap keputusan pembelian produk Miniso. Journal of Technopreneurship on Economics and Business Review, 2(2), 75–87. https://doi.org/10.37195/jtebr.v2i2.68
Mira, Djunaedi, & Pangastuti, R. L. (2020). Analisis pengaruh kualitas pelayanan (pada dimensi reliability, responsiveness, assurance, empathy dan tangible) terhadap loyalitas konsumen dengan kepuasan konsumen sebagai variabel intervening. Risk: Jurnal Riset Bisnis dan Ekonomi, 1(2), 100–116.
Noor Rofian, W. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan apotik yang terdiri dari tangibles, reliability, responsiveness, assurance, empathy terhadap kepuasan pasien pada RSUD Pangeran Jaya Sumitra Kotabaru - Kalimantan Selatan. Kindai, 17(2), 260–270.
Paputungan, N., Dama, H., & Rasjid, H. (2022). Pengaruh strategi jasa transportasi Grab terhadap loyalitas konsumen (Studi penggunaan jasa Grab pada mahasiswa manajemen angkatan 2018). Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 5(1), 163–167. http://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JIMB
Pasharani, L. I. S. (2022). Menganalisa pasar bisnis dan pasar konsumen. 2(5), 1–11.
Pattisahusiwa, S. (2018). Modul Processing Data Penelitian Kuantitatif Menggunakan Eviews. Processing Data Penelitian Kuantitatif Menggunakan EVIEWS, 1–28.
Perkembangan bisnis sewa rental mobil di Indonesia dan tips bagi yang ingin memulainya. (2022). Diakses pada 25 Maret 2024 dari https://www.mpm-rent.com/id/news-detail/perkembangan-bisnis-sewa-rental-mobil-di-indonesia-dan-tips-bagi-yang-ingin-memulainya-1
Prihatini Endang, A., & Dewi Shinta, R. (2021). Azas-azas Manajemen.
Sea Fishabil, S., Purwohedi, U., & Hesty Utaminingtas, T. (2021). Faktor-faktor yang berpengaruh terhadap kualitas pelayanan di era new-normal Sahnaz. Jurnal Akuntansi, Perpajakan dan Auditing, 2(3), 679–694.
Setiawan, Z., Erwin., Purwoko., Riswanto, A., Hidayat., & Fahmi, A. M. (2023). Buku Ajar Manajemen Pemasaran. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 116-117.
Setyaningsih, F. (2021). Jurnal Manajemen Bisnis, 10(2), 221–230.
Siahaan, M., & Sianturi, H. (2017). Pengaruh pengalaman kerja dan motivasi kerja pegawai pajak terhadap kualitas pelayanan pajak. Jurnal Kajian Ilmiah, 17(3), 96–104. http://ojs.ubharajaya.ac.id/index.php/kajianilmiah/article/view/134
Sinaga, D. (2014). Statistik Dasar (Issue September 2016).
Sitorus, C., & Selamat, S. (2023). Analisis kualitas pelayanan dan kepuasan konsumen terhadap minat pembelian produk IndiHome pada PT. Telkom Indonesia Witel Medan. Jurnal Manajemen dan Bisnis Methofema, 1(1), 122–131.
Steven. (2022). Manajemen Pemasaran (Teori dan Implementasi).
Sumarsid, & Atik, P. B. (2022). Jurnal Ilmiah M-Progress, 12(1), 70–83.
Sutisna, N. W., & Effane, A. (2022). Fungsi manajemen sarana dan prasarana. 1, 226–233.
Tannady, H., Lestari, R., Renwarin, J. M. J., & Nurjanah, S. (2023). Service quality analysis on packaging terminal services at Tanjung Priok Port. AIP Conference Proceedings.
Tannady, H., Renwarin, J. M. J., Cora, A. N. D., & Purwanto, E. (2021). Production planning and inventory control of atonic fertilizer products using static lot sizing method. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science.
Volsuuri, E., Owusu-sekyere, E., & Imoro, A. Z. (2023). Quality analysis of solid waste management services in Ghana: A gap score approach. Cleaner Waste Systems, 4(December 2022), 100071. https://doi.org/10.1016/j.clwas.2022.100071
Widodo, S., Ladyani, F., Asrianto, L. O., Rusdi, Khairunnisa, Lestari, S. M. P., Wijayanti, D. R., Devriany, A., Hidayat, A., Dalfian, Nurcahyati, S., Sjahriani, T., Armi, Widya, N., & Rogayah. (2023). Metode Penelitian.
Winarni, E. (2022). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen pada bisnis jasa transportasi Gojek. 27(2).
Winarso, W., & Mulyadi. (2022). Manajemen Pemasaran. CV. Pena Persada.
Wuryano, G., Dewi, W., & Handoko, Y. (2023). Pengaruh tangible, empathy, reliability, responsiveness dan assurance terhadap kepuasan konsumen di swalayan Luwes Pati. 1.
Zainurossalamia, S. (2021). Manajemen Pemasaran Teori dan Strategi.
Zikri, A., & Harahap Ikhsan, M. (2022). Analisis kualitas pelayanan pengiriman barang terhadap kepuasan konsumen pada PT Pos Indonesia (Persero) Regional I Sumatera. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen (JIKEM), 2(1), 923–926.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.