Tinjauan Literatur: Integrasi Nilai Lokal dan Peran Pranata Sosial dalam Pendidikan di Madrasah

Authors

  • Rizqiani Nuraisyah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember, Jawa Timur
  • Mu’alimin Mu’alimin Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember, Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i6.4570

Keywords:

Local Values, Madrasah, Social Institution

Abstract

This article reviews various studies related to the application of local values in education based on social institutions, specifically in madrasahs and pesantren. It emphasizes how local value-based education, such as mutual cooperation and Islamic ethics, can shape students' character, strengthen social cohesion, and preserve local cultural identity. The literature discussed includes sociological and educational concepts related to social institutions as tools for cultural transformation in society. This finding highlights the importance of local value-based education in strengthening social identity, which serves not only as a medium for transferring knowledge but also as an agent of social change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, A. (2014). Pola asuh anak dalam keluarga berwawasan gender dalam perspektif sosiologis. Al-Ta’lim, 13(2), 183-197.

Damanhuri, & Yacub, J. (2024). Pranata-sosial pendidikan Islam di Indonesia: Sekolah, madrasah, dan pesantren. Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 2(1), 1-11.

Hafiz, A. (2014). Ciri-ciri pranata sosial: Implikasi terhadap pendidikan. Jurnal Sosiologi Pendidikan, 8(3), 101-110.

Halza, K. E., et al. (2024). Evaluasi pendidikan luar sekolah: Perspektif UU No. 2 Tahun 1989. Jurnal Kajian Pendidikan, 10(1), 35-50.

Hilalludin, H., & Haironi, A. (2024). Pendidikan dan pranata sosial: Membentuk masyarakat masa depan. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 2(5), 157-164. DOI: https://doi.org/10.61132/nakula.v2i5.1038.

Pristiwanti, D. (2022). Dampak pendidikan terhadap peningkatan kesejahteraan masyarakat. Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 15(4), 79-92.

Purwaningsih, S. (2020). Hubungan pendidikan dan pranata sosial: Perspektif sosiologis. Jurnal Pendidikan dan Masyarakat, 9(3), 89-97.

Said, U. (2017). Pendidikan dan pranata sosial: Kolaborasi dalam membentuk individu yang berkualitas. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 12(2), 123-134.

Syafitri, I. I. R., et al. (2023). Tujuan pendidikan nasional: Pendekatan filosofis. Jurnal Pendidikan dan Kebangsaan, 14(1), 12-24.

Taufiq, A. (2014). Pendidikan dan pranata sosial: Sinergi dalam mengembangkan individu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 11(2), 45-58.

Tilaar, H. A. R. (1992). Perubahan sosial dan pendidikan. Dalam Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 2(5), 157-164.

Widodo, C. S., & Jasmadi. (2008). Panduan menyusun bahan ajar berbasis kompetensi. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Yahya, H. (2014). Peranan pendidikan dalam perubahan masyarakat. Jurnal Komunikasi dan Sosial Keagamaan, XVI(1), 99-106.

Downloads

Published

2024-12-02

How to Cite

Rizqiani Nuraisyah, & Mu’alimin Mu’alimin. (2024). Tinjauan Literatur: Integrasi Nilai Lokal dan Peran Pranata Sosial dalam Pendidikan di Madrasah. Journal of Creative Student Research, 2(6), 63–70. https://doi.org/10.55606/jcsr-politama.v2i6.4570

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.