Kunci Sukses Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta: Mengungkap Peran Fasilitas Belajar dan Motivasi dalam Meningkatkan Prestasi Akademik

Authors

  • Tarida Alfiah Caniago Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/lencana.v2i1.3062

Keywords:

Learning Facilities, Learning Motivation, Learning Achievement

Abstract

Learning facilities refer to the physical and technological resources that students use to support learning, while learning motivation refers to the internal drive and passion that students have to learn. The purpose of this study is to determine how the influence of learning ability on the development of motivation and learning achievement of Jakarta State University students. In this study, we conducted ex post facto research and used quantitative research methods. In data collection, a sample of 110 active students of Universitas Negeri Jakarta can be obtained using the Likert scale (1-5). Data analysis techniques are generated by calculating multiple linear regression models and External Models with Convergent Reliability, Discriminant Validity, Composite Reliability, Alpha and Inner Cronbach models with statistical calculations of T, R-Square, f-Square, and VIF. The data obtained and combined from respondents' research will then be transformed with the help of SmartPLS statistical application version 4.0.9.2. From the results of the study, it can be concluded that learning facilities (Xl) and learning motivation (X2) have a significant effect on learning outcomes (Y) in Jakarta State University students.

References

Anggrayani, N. K. T., Parwati, N. W. M., & Indriana, N. P. R. K. (2023). Gambaran Kejadian Abortus Inkomplit di Rumah Sakit Umum Daerah Wangaya Kota Denpasar. Malahayati Nursing Journal, 5(11), 3768-3785.

Haerul, H., Agustang, A., Idhan, A. M., & Rifdan, R. (2021). Online Learning Challenges in School. Jurnal Office, 7(2), 215-224.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal penelitian pendidikan, 12(1), 90-96.

IRA, M. (2022). KAJIAN FASILITAS PENYELENGGARAAN PENDIDIKAN SEKOLAH SMPN 3 PERBATASAN INDONESIA-MALAYSIA KECAMATAN SAJINGAN BESAR KABUPATEN SAMBAS (Doctoral dissertation, IKIP PGRI PONTIANAK).

Mukaffie, L., Kurniawan, T., & Maulida, S. (2023). PENGARUH KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH, KEMAMPUAN MENGAJAR GURU, FASILITAS BELAJAR SISWA, DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA, TERHADAP KEPUASAN SISWA MELALUI MUTU PENDIDIKAN SEBAGAI VARIABEL INTERVENING DI YAYASAN ALDIANA KOTA TANGERANG SELATAN. Jurnal Manajemen Bisnis Almatama, 2(1), 01-13.

Ndirangu, M., & Udoto, M. O. (2011). Quality of learning facilities and learning environment: Challenges for teaching and learning in Kenya's public universities. Quality Assurance in Education, 19(3), 208-223.

Nisa, A. (2017). Pengaruh perhatian orang tua dan minat belajar siswa terhadap prestasi belajar ilmu pengetahuan sosial. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 1-9.

Poniyatun, D. (2010). Penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe nht untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran IPS Kelas IV SDN 02 Doplang Karangpandan Tahun Pelajaran 2009/2010.

Purwono, F. H., Ulya, A. U., Purnasari, N., & Juniatmoko, R. (2019). Metodologi Penelitian (Kuantitatif, Kualitatif dan Mix Method). GUEPEDIA.

Rizki, K. (2022). PERAN ORANG TUA TERHADAP KUALITAS BELAJAR JARAK JAUH DI MASA PANDEMI PADA SISWA SD NEGERI 1 KOBER KECAMATAN PURWOKERTO BARAT KABUPATEN BANYUMAS (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri).

Rukin, S. P. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Sahita, N. A., & Rachmawati, L. (2018). Pengaruh motivasi dan fasilitas belajar di rumah terhadap hasil belajar ekonomi Kelas X IIS SMA Hang Tuah 1 Surabaya. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen dan Keuangan, 2(2), 97-106.

Sajali, M. (2018). Pelaksanaan Qanun Aceh Nomor 6 Tahun 2014 tentang hukum jinayat terhadap peminum khamar (studi kasus di Wilayah Kota Banda Aceh (Bachelor's thesis).

Sunadi, L. (2013). Pengaruh motivasi belajar dan pemanfaatan fasilitas belajar terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas XI IPS di SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 1(3).

Supardi U. S. (2015). Peran berpikir kreatif dalam proses pembelajaran matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3).

Downloads

Published

2023-12-06

How to Cite

Tarida Alfiah Caniago. (2023). Kunci Sukses Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta: Mengungkap Peran Fasilitas Belajar dan Motivasi dalam Meningkatkan Prestasi Akademik. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(1), 89–98. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i1.3062

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 

You may also start an advanced similarity search for this article.