Perancangan Dan Implementasi Media Pembelajaran Gerbang Logika Berbasis Augmented Reality Menggunakan Standar ISO 25010

Authors

  • Taufiq Ombai Ombai Tidak ada
  • Putri Mandarani Putri
  • Eko Kurniawanto Putra Eko
  • Anna Syahrani Anna
  • Anisya Anisya

DOI:

https://doi.org/10.55606/jutiti.v4i1.2944

Keywords:

Augmented Reality (AR), Application Evaluation, Development Life Cycle (SDLC), ISO 25010, Learning Media

Abstract

This research discusses the use of Augmented Reality (AR) based learning media with the aim of building learning applications in the field of Digital Electronics Engineering with a focus on the topic of Logic Gates. The application was built using the Software Development Life Cycle (SDLC) method which refers to the ISO 25010 standard to ensure the quality and desirability of the application. The application has gone through a series of tests which include evaluation of 5 (five) different aspects, namely Functional Suitability, Performance Efficiency, Usability, Compatibility and Portability. The test results show that the application has an average response time of around 00.03.26 seconds in displaying AR objects. In addition, the app achieved a usability rate of 80% for users who had never studied the material before, so it can be classified as 'Fine'. Positive evaluation results on the usability aspect show that this application has the potential to improve the learning experience for users who do not have prior knowledge of the material.

References

Alexandra, w., Putra, A. D., Puspanigrum, A. S. (2022) A Penerapan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android Untuk Pembelajaran Rantai Makanan Pada Hewan. Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), 3(1), 1- 24.

Amin, S. (2020) Perancangan Aplikasi Pengenalan Alat-Alat Praktik Laboratorium Kimia Berbasis Augmented Reality. Jurnal Ilmiah Indonesia, 5(8), 681-694.

Andika, G. (2018) Analisis Evaluasi Aplikasi Augmented Reality Untuk Informasi Kebudayaan Bali Berdasarkan Standar ISO 25010. Jurnal Rekayasa Sistem Komputer (Resistor), 1(1), 34-40.

Arikunto, s. (2009) Dasar-dasar evaluasi pendidikan (edisi revisi).

Bahrun, S., Alifah, S., Mulyono, S. (2018). Rancangan Bangun Sistem Informasi Survey Pemasaran Dan Penjualan Berbasis Web. TRANSISTOR Elektro Dan Informatika, 2(2), 81-88.

Casandra, A., Mandarani, P. (2019) Aplikasi Logic Gate Menggunakan Augmented Reality. In Seminar Nasional Peranan Iptek Menuju Industri Masa Depan (PIMIMD-5), 77-83.

Harun, M. (2020) Evaluasi Kualitas Perangkat Lunak Pada Aplikasi Zoom Cloud Meetings Untuk Pembelajaran Elearning. Jurnal Akbar Pekanbaru, 5(3), 102- 112.

Haryani, P., Ustyannie, W., Sari, T. W. (2021) Analisis Kualitas Aplikasi Augmented Reality Untuk Museum Sandi Berdasarkan Standar ISO 25010. In Seminar nasional Multimedia & Artificial Intelligence (SMAI), 4, 1-9.

Kustiawan, I. (2009) Perancangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality.

Seminar nasional Electrical, Informatics, and It`s Educations.

Mandarani, P., Wilis, A. P., Swara, G. Y. (2021) Pengaruh Point Vuforia Object scanner Terhadap Karakteristik 3D Object Untuk Menampilkan Informasi Berbasis Augmented Reality. Journal Of Computer System and Informatics (JoSYC), 2(4), 304-309.

Mustaqim, I., Kurniawan, N. (2017) Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis

Augmented Reality. Jurnal Edukasi Elektro, 1(1), 36 – 48.

Parinduri, I., Hutagalung, S. N. (2018) Perangkaian Gerbang Logika dengan

Mengunakan Matlab (SIMULINK). Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi (JURTEKSI), 5(1), 63-70.

Ramadhan, A. F., Putra, A. D., Surahman, A. (2021) Aplikasi Pengenalan Perangkat Keras Komputer Berbasis Android Menggunakan Augmented Reality (AR). Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi (JTSI), 2(2), 24-31.

Rianto, N., Sucipto, A., Gunawan, R. D. (2021) Pengenalan Alat Musik Tradisional Lampung Mengunakan Augmented Reality Berbasis Android (Studi Kasus: SDN

Rangai Tri Tunggal Lampung Selatan), Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), 2(1), 64-72.

Rohim, I. A., Jaya, P. (2019) Perancangan dan Pembuatan Media Pembelajaran Augmented Reality Pada Pengajaran Teknik Elektronika. Votetenika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 7(3), 128-135.

Rusliyawati, R., Putri, T. M., Darwis, D. (2021) Penerapan Metode Garis Lurus Dalam Sistem Informasi Akuntansi Perhitungan Penyusutan Aktiva Tetap Pada Po Puspa Jaya. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi Akuntansi, 1(1), 1-13.

Saputra, P. A., Nugroho, A. (2017). Perancangan Dan Implementasi Survei Kepuasan Pengunjung Berbasis Web Di Perpustakaan Daerah Kota Salatiga. JUTI: Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi, 15(1), 63-71.

Siregar, H. F., Parinduri, I. (2017) Prototype Gerbang Logika (AND, OR, NOT, NAND, NOR) Pada Laboratorium Elektronika STMIK Royal Kisaran. Jurnal Teknologi Informasi (JURTI), 1(1), 38-47.

Wahyudi, E., Suharso, W., Umalasari, R. (2022) Pembobotan Kualitas Aplikasi Vidio Conference Berbasis Iso 25010 Menggunakan metode Hierarchy Process Method. Jurnal Smart Teknologi, 3(3), 321-329.

Downloads

Published

2024-01-19

How to Cite

Ombai, T. O., Putri, P. M., Eko, E. K. P., Anna, A. S., & Anisya, A. (2024). Perancangan Dan Implementasi Media Pembelajaran Gerbang Logika Berbasis Augmented Reality Menggunakan Standar ISO 25010. Jurnal Teknik Informatika Dan Teknologi Informasi, 4(1), 65–74. https://doi.org/10.55606/jutiti.v4i1.2944

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.