Tantangan Dan Strategi Pendidikan Kebencanaan Dalam Kurikulum Merdeka
DOI:
https://doi.org/10.55606/jupiman.v3i1.3274Keywords:
Kurikulum Mereka, Education Disaster, QualitativeAbstract
Disaster education is an important focus in implementing the kurikulum merdeka in Indonesia. This research examines the challenges and strategies related to integrating disaster education into the curriculum. A survey was conducted at several schools in the Daerah Istimewa Yogyakarta. This area is vulnerable to disasters, and to understand the dynamics of disaster education at the school level. The main challenges include integrating disaster material into existing curriculum substance, the readiness of educators to deliver the material effectively, and the availability of adequate resources. In addition, public awareness, the lack of emphasis on disaster education, and the need for continuity in educational programs are also the focus of this research. The results of this research can provide in-depth insight into the challenges faced as well as strategies that can be adopted to overcome obstacles in integrating disaster education into the kurikulum merdeka. The implications of these findings can help improve and develop more effective disaster education strategies in the Indonesian educational environment.
Downloads
References
Akbari, I. H., & Wiyatmo, B. (2023). Keefektifan Media Pembelajaran Fisika SMA Terintegrasi Pendidikan Kebencanaan Tsunami Ditinjau dari Peningkatan Penguasaan Materi dan Kesiapsiagaan Bencana Alam. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(02), 36–47. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pfisika/index
Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149
Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 399–407. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i3.55749
Firmansyah, A., Kurniawan, R., Wisanto, M., & Sunan Kalijaga Yogyakarta, U. (2023). Pendidikan Kebencanaan perspektif Kisah Yusuf: Telaah Ayat 46-60. In Jurnal Studi Islam Interdisipliner (Vol. 2, Issue 1). http://journal.amorfati.id/index.php/amorti||ISSN2962-92091https://journal.amorfati.id/index.php/amorti
Hadiyati, S., & Hafida, N. (2018). Urgency Pendidikan Kebencanaan Bagi Siswa Sebagai Upaya Mewujudkan Generasi Tangguh Bencana. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(2), 1–10.
Hamid, N. (2020). Urgensi Pendidikan Kebencanaan Kepada Masyarakat. Equlibrium: Jurnal Pendidikan, 7(2), 232–240. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrium/index
Mustofa, M., & Handini, O. (2020). Pendidikn Kebencaan Berbasis Kearifan Lokal dalam Penguatan Karakter Siapsiaga Bencana. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 4(2), 200–209. https://doi.org/10.29408/geodika.v4i2.2776
Nasution, F. A. (2020). Pendidikan Kebencanaan Wisatawan di Sumatera Utara. Jurnal Media Sosiologi Bidang Ilmu Sosial, 23(2), 141–155. http://jms.fisip.unsri.ac.id
Nurfalaq, A., Manrulu, R. H., Ramli, I., Jusmi, F., & Illing, I. (2023). Pendidikan Kebencanaan di SMA Negeri 11 Luwu Kecamatan Lamasi Kabupaten Luwu. Madaniya, 4(1), 142–149. https://madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/360
Permana, S. A., & Hartanto, D. S. (2019). Mitologi sebagai Pendidikan Kebencaan dalam Memahami Erupsi Gunung Merapi. Refleksi Edukakita: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2), 121–128. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237
Rahmat, H. K., & Kurniadi, A. (2020). Integrasi dan Interkoneksi antara Pendidikan Kebencanaan dan Nilai-Nilai Qur’ani dalam Upaya Pengurangan Risiko Bencana di Sekolah Menengah Pertama. Prosiding Konferensi Integrasi Interponessi Islam Dan Sains, 2, 455–461.
Retnaningsih, L. E., & Rosa, N. N. (2023). Pentingnya Pendidikan Kebencanaan Bagi Satuan PAUD di Provinsi Kepulauan Riau. Journal of Childhood Education, 7(1), 28–34. http://journalfai.unisla.ac.id/index.php/JCE
Rohaendi, N., Setiawan, I. F., Suwargana, H., & Herlinawati. (2023). Strategi Pengurangan Risiko bencana Gerakan Tanah Melalui Pendidikan dan Pelatihan Tentang Kebencanaan Bagi Masyarakat. Bernas; Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 2337–2348.
Sahab, A., & Soegiono, A. N. (2021). Disaster Risk Reduction Pendidikan Kebencanaan untuk Membangun Kesadaran, Kewaspadaan, dan Kesiapsiagaan Masyarakat di Kota Surabaya. Jurnal Layanan Masyarakat (Journal of Public Services), 5(1), 19–26. https://doi.org/10.20473/jlm.v5i1.2021.19-25
Septikasari, Z., & Ayriza, Y. (2018). Strategi Integrasi Pendidikan Kebencanaan Dalam Optimalisasi Ketahanan Masyarakat Menghadapi Bencana Erupsi Gunung Merapi. Jurnal Ketahanan Nasional, 24(1), 47. https://doi.org/10.22146/jkn.33142
Sudrajad, B., & Napitupulu, D. (2022). Pengintegrasian Pendidikan Kebencanaan ke dalam Mata Pelajaran Fisika untuk Meningkatkan Kesadaran dan Kesiapsiagaan Siswa SMA Terhadap Risiko Bencana Alam di Kota Jayapura. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(6), 618–626. https://doi.org/10.25008/altifani.v2i6.307
Tahmidaten, L., Krismanto, W., Pendidikan, K., & Ri, K. (2019). Implementasi Pendidikan Kebencanaan di Indonesia (Sebuah Studi Pustaka tentang Problematika dan Solusinya). In Lectura: Jurnal Pendidikan (Vol. 10, Issue 2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.