Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Puskesmas Sudu Kecamatan Alla Kabupaten Enrekang

Authors

  • Friskayanti Friskayanti Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Abedneigo.C.Rambulangi Universitas Kristen Indonesia Toraja
  • Olivia.D.Y.Pompeng Universitas Kristen Indonesia Toraja

DOI:

https://doi.org/10.55606/jupiman.v2i4.2744

Keywords:

Quality Service, Satisfaction Patient, Patien

Abstract

Study This aim For disclose a number of big satisfaction patient on Public health center Blade Subdistrict Alla , District Enrekang . Benefit research This is can become material reference addition For add knowledge And understanding studies about quality service , and can become material consideration for researcher other in researching relevant stuff , so produce work write more scientific complete And quality . Type research used is study descriptive For analyze quality service to satisfaction patient . Population from study This that is patient Public health center Blade Subdistrict Alla , District Enrekang whereas sample taken with technique accidental sampling ( determination without intentionally / coincidentally ) so succeed collect data with as many as 81 respondents . Technique analysis used that is use CSI formula equipped with table customer satisfaction index (CSI). Results study show that quality service to satisfaction patient on Public health center Blade Subdistrict Alla , District Enrekang enter in category very satisfied .

 

References

Andi Riyanto. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Price Discount Terhadap Kepuasan Pelanggan.Kepuasan Pelanggan,10-27.

Aria Mulyapradana dan Atik Indah Lazulta, 2018, Tata kelola Administrasi untuk Di PT. BAM Kabupaten Tegal. Jurnal insitusi Politeknik Ganesha Medan. 1(2)

Arianto .N, (2018) Pengaruh Kualitas Kualitas Pelayanan dan Kepuasandankepuasan Dan loyalitas pengunjung dalam menggunakan jasa hotel tizen kedaton bogor1(2), 83-101.

Assuari, S. (2018). Manajemen Pemasaran (Dasar, konsep & Strategi). Depok: PTRaja Grafindo Persada.

Fandy Tjiptono. 2015. Strategi Pemasaran, Edisi 4, Andi offset, Yogyakarta.. Irawan. 2015. Prinsip kepuasan pelanggan, Elex Media komputpindo, Jakarta. Kasmir. (2017). Customer Servis Excellent Teori dan Praktik. Jakarta:

Kotler, P dan Amstrong. 2018. Prinsip-prinsip Marketing Edisi ke Tujuh.Penerbit Salemba Empat. Jakarta.

Kotler, P. and Keller, Kevin. 2016: Marketing Management, 15th Edition New Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. (2016). Manajemen Pemasaran edisi 12jilid 1& 2. Jakarta.

Pongtuluran, A. K., Mengga, G. S., & Ronal, M. (2021). Tingkat Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Di Sentra Pelayanan Kepolisian Terpadu (SPKT) Polres Tana Toraja. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Terapan (JESIT), 2(1), 99–116. https://doi.org/10.47178/jesit.v2i1.1230

Mey Enggane Limbongan*, W. O. (2022). Index Kepuasan Pengguna Layanan Terhadap Pelayanan Pada Kantor SAMSAT Makale Kabupaten Tana Toraja. 3(2), 217–228.

Pongtuluran, A. K., Mengga, G. S., & Ronal, M. (2021). Tingkat Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Di Sentra Pelayanan Kepolisian Terpadu (SPKT) Polres Tana Toraja. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Terapan (JESIT), 2(1), 99–116. https://doi.org/10.47178/jesit.v2i1.1230

Mey Enggane Limbongan*, W. O. (2022). Index Kepuasan Pengguna Layanan Terhadap Pelayanan Pada Kantor SAMSAT Makale Kabupaten Tana Toraja. 3(2), 217–228.

Pohan, I.S. (2015). Jaminan Mutu Pelayanan Kesehatan. Jakarta: EGC. Pohan, Imkalo S. (2013). Jaminan Mutu Layanan Kesehatan.Jakarta : EGC.

Sanusi Mulyo Widodo, Joko Sutopo. (2018). Metode Customer Satisfaction Index Untuk mengetahui pola kepuasan pelanggan pada E-commerce model business toCustomer.40.

Setyo, Purnomo Edwin. 2017. Pengaruh Kualitas Produk dan harga terhadap kepuasanKonsumen “Best Autoworks”. Jurnal manajemen dan start-UP bisnis.

Sudarsono, H. (2020). Buku ajar : Manajemen pemasaran. Jember : Pustaka Abadi

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&O. Bandung. Suparyanto & Rosad. 2015. Manajemen Pemasaran, In Media, Yogyakarta.

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran: Edisi 4. Yogyakarta: ANDI.

Zaenal dan Muhibudin Wijaya Laksana. Manajemen Pelayanan Publik. Bandung: CVPustaka Setia, 2015.

Downloads

Published

2023-10-19

How to Cite

Friskayanti Friskayanti, Abedneigo.C.Rambulangi, & Olivia.D.Y.Pompeng. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Puskesmas Sudu Kecamatan Alla Kabupaten Enrekang . Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 2(4), 158–180. https://doi.org/10.55606/jupiman.v2i4.2744