Peran Usaha Air Minum Isi Ulang dalam Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Kota Padang Panjang Ditinjau dari Perspektif Ekonomi Islam

Authors

  • Riska Aulia Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Sandra Dewi Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.55606/jekombis.v3i4.4326

Keywords:

Role of Business, Community Economy, Refillable Drinking Water Business

Abstract

The author's observations show that at Venus Depot, a drinking water refill business, there are frequent employment changes; within two months, two to three employees are replaced, and replacements are often taken by employees from outside the business area. Ini mengakibatkan kontribusi bisnis yang minimal untuk meningkatkan peluang kerja di lingkungan sekitar. Bisnis manajer masih belum memahami konsep sharia. The objective of this study is to determine the role of the Venus Ferill drinking water company in improving the economy of the people of the city of Padang Panjang from an Islamic economic point of view. Research is qualitative with a field approach, and it uses primary and secondary data. It uses data collection, reduction, presentation, and drawing conclusions as data analysis techniques. Menurut hasil penelitian, Venus refill drinking water company in Padang Panjang plays a significant role in providing affordable drinking water, reducing household costs. Affordable drinking water can reduce axpenses and improve a family's financial health. Bisnis penjualan air minum Venus adalah bisnis yang bagus dan halal untuk dikonsumsi. Owner dan karyawan Venus Refill Drinking Water Company bekerja sebagai traders. Dengan bekerja sebagai trader, Anda akan memiliki kemampuan untuk membuat barang yang dapat memenuhi kebutuhan pribadi dan keluarga Anda.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaruq, M. (2019). Analisis sistem ekonomi Islam pada produksi air minum kemasan biofir di UD sumber mubarokah sidoarjo. Skripsi Sarjana. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Chaudhry, M. S. (2012). Sistem Ekonomi Islam: Prinsip Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Effendi, B. (2022). Asas akad ekonomi Islam perspektif KHES. Jurnal Alwatzikhoebillah, 8(2), 70-81.

Hamdani. (2019). Mengenal Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Lebih Dekat. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Hidayah, D. N. (2019). Strategi pemasaran dalam meningkatkan penjualan depot air mineral Zadova Lambah Tangah Kec. Ampek Angkek. Skripsi Sarjana. Institut Agama Islam Negeri Bukittinggi.

Hidayat, M. (2010). Pengantar Ekonomi Syari’ah. Jakarta: Zikrul Hakim.

Huda, C. (2015). Ekonomi Islam. Semarang: CV Karya Abadi Jaya.

Kurniawan, et al. (2022). Perlindungan hukum konsumen pengguna air minum isi ulang. Jurnal Ilmu Hukum, 1(2), 41-48.

Naqvi, S. N. H. (2009). Menggagas Ilmu Ekonomi Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Purwanti, T., et al. (2022). UMKM Membangun Ekonomi Kreatif. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi.

Pusat Pengkajian dan Pengembangan Ekonomi Islam (P3EI). (2011). Ekonomi Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sugiyono, Prof. Dr. (2014). Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif Dan R&D). Bandung: ALFABETA.

Torang, S. (2018). Organisasi & Manajemen (Perilaku, Struktur, Budaya & Perubahan Organisasi). Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2024-09-26

How to Cite

Riska Aulia, & Sandra Dewi. (2024). Peran Usaha Air Minum Isi Ulang dalam Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Kota Padang Panjang Ditinjau dari Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 3(4), 208–221. https://doi.org/10.55606/jekombis.v3i4.4326