Peningkatan Kreativitas Siswa pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Sosial Melalui Sumber Belajar di Lingkungan Madrasah Ibtidaiyah Jauharul Ihsan Punti Kalo Muaro Tebo
DOI:
https://doi.org/10.55606/lencana.v3i2.5054Keywords:
Science, Creativity, EnvironmentAbstract
This study aims to enhance the creativity of fourth-grade students in learning Natural Sciences (IPA) through the application of science process skills based on the environment at Madrasah Ibtidaiyah Jauharul Ihsan, Punti Kalo. Creativity is an essential aspect of science learning as it helps students develop critical thinking skills, solve problems, and understand scientific concepts more deeply. The research method used is Classroom Action Research (CAR) with a qualitative and quantitative approach. This study was conducted in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. The results show that the application of science process skills based on the environment can significantly enhance students' creativity. This improvement is evident in students' active participation in conducting experiments, asking critical questions, and finding solutions to given problems. Additionally, the surrounding environment serves as an effective learning resource in helping students relate scientific concepts to real-life situations. The conclusion of this study is that the science process skills approach based on the environment can be an effective alternative to enhance students' creativity in science learning at Madrasah Ibtidaiyah.
Downloads
References
Afriani, B., & Salimi, H. (2020). Hubungan Tingkat Kreativitas Dengan Prestasi Belajar Pada Siswa SD Kelas V Min 10 Muara Enim Tahun 2020. Jurnal Kesehatan, 10(1), 9–12.
Afsas, Siti Khodijah, Sutikno Sutikno, & Fianti Fianti. (2023). Penerapan Pembelajaran Berbasis Praktikum untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP. Journal on Education, 6(1), 8913–8926.
Aisyara, N., Haryani, S., & Prihandono, A. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Dasar Pada Pembelajaran Kimia Model PJBL Berbantuan LKPD. Chemistry in Education, 9(2), 55–62. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/chemined
Ambarsari, W. (2012). Penerapan pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap keterampilan proses sains dasar pada pelajaran biologi siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Surakarta.
Andini, S. R., Putri, V. M., Devi, M. Y., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran PKn dan IPS yang Inovatif dan Kreatif dengan Menggunakan Model Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5671–5681.
Anwari, A. M., Kholik, N., S Pd I, M., Mainuddin, M. P. I., Umami, R., Putri, R., Rahayu, R., & others. (2021). Strategi Pembelajaran: Orientasi standar proses pendidikan. EDU PUBLISHER.
Chairunnissa, T., Kurratul’Aini, Riswanda, J., Agata, D. A., Tastin, & Alfriansyah.
Chasanah, A. R. U., Khoiri, N., & Nuroso, H. (2016). Efektivitas model project based learning terhadap keterampilan proses sains dan kemampuan berpikir kreatif siswa pada pokok bahasan kalor kelas X SMAN 1 Wonosegoro tahun pelajaran 2014/2015. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(1), 19–24.
Cholvistaria, M. (2012). Penerapan model pembelajaran berbasis lingkungan dalam upaya meningkatkan keterampilan proses sains siswa SMA Metro. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(1).
D. (2019). Review: Keterampilan Proses Sains. Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 44–48.
Dewi, P. Y. A., Kusumawati, N., Pratiwi, E. N., Sukiastini, I. G. A. N. K., Arifin, M. M., Nisa, R., Widyasanti, N. P., Kusumawati, P. R. D., & others. (2021). Teori dan aplikasi pembelajaran IPA SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
DEWI, Pramita Sylvia. (2016). Kemampuan proses sains siswa melalui pendekatan saintifik dalam pembelajaran IPA terpadu pada tema global warming. Edusains, 8(1), 18–26.
Fatmawati, E., Yalida, A., Jonata, Efendi, D., Wahab, A., Nisa’, R., Marlina, Riandy Agusta, A., Kusumawardani, R. N., Pratiwi, D. A., Mustika, D., Pratiwi, E. Y. R., & Dewanto, J. (2022). Pembelajaran Tematik. Pauddikdasmen Kemendikbud, iii–8.
Fatnah, N., Azizah, D., & Cahyani, M. D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Melalui Kegiatan Fun Chemistry Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains di SMK. Jurnal Zarah, 9(1), 15–21.
Fatonah, S., Djumhana, N., & Hendriani, A. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Brain Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 1–13.
Fitriah, E. (2013). Implementasi Model Creative Problem Solving Bervisi Sets Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Kreativitas Siswa SMA Berbasis Pesantren. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 2(2), 19–36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.