Evaluasi Kualitas Website Perpustakaan Universitas Muslim Nusantara Alwashliyah Menggunakan Metode Webqual 4.0
DOI:
https://doi.org/10.55606/lencana.v2i2.3660Keywords:
Website, Usability, Information Quality, Service Interaction QualityAbstract
This thesis discusses the Quality Evaluation of the UMN Al Washliyah library website using the webqual 4.0 method, where this research aims to ensure that library users use the website as a tool to search for information needs so that users no longer come directly to the library. This research uses a quantitative method with a comparative causal approach with sampling using the Accidental Sampling technique. The results from the research data that I obtained X1 has an average of 11.8 and has a percentage of 80%, the results are good, The percentage is 107% because users already understand and have good judgment, Y has an average value of 20.47 with a percentage value of 96%. So that the overall results show positive results received by the users of the UMN Al Washliyah library. The conclusion of the results of this research is quoted from the results of the coefficient of determination showing that the UMN Al Washliyah library website as an independent variable or variable that influences the quality of the UMN Al Washliyah library website is 78 % and the remaining 22% is caused by factors that are not related to the variables studied or other variables.
Downloads
References
Abdurahman, M., Somantri, A., & Muhidin, S. A. (2011). Dasar-Dasar Metode Statistika untuk Penelitian. Bandung: CV. Pustaka Setia
Creativity, java. (2014). Joomla 3: panduan cerdas membangun website super keren. Jakarta. Elex Media Komputindo.
De Lima, R., Padmowati, E., & Buditama, A. T. (2019b). Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS) Aplikasi Perangkat WebQual 4.0 Untuk Pengukuran Kualitas Sistem Informasi Student Portal Unpar. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS),715–719.https://seminar-id.com/semnas- sainteks2019.html
Djaali. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif . PT. Bumi Aksara.
Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif : Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis data dengan SPSS. Deepublish.
Fatmala, W. S., Suprapto, & Rachmadi, A. (2018). Analisis kualitas layanan website e-commerce berrybenka terhadap kepuasan pengunjung menggunakan metode webqual 4.0 dan importance performance analysis (ipa). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 2(1), 175–183.
Fatmawati, Endang. (2013). Mata Baru Penelitian Perpustakaan dari Servqual ke LibQUAL +. Sagung Seto, Jakarta.
Ghozali, Imam. (2009). “Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS “.
Semarang : UNDIP.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25.
Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Islamy, Muhammad Abdillah. (2016). Analisis Tingkat Kepuasan Pemustaka tentang Kualitas Layanan Perpustakaan dengan Menggunakan Metode LibQUAL+TM.(Studi Deskriptif di Perpustakaan Pusat Institut Teknologi Bandung)”. Artikel Jurnal Edulib 1.
Kusuma, H. B., Suprapto, & Az-Zahra, H. M. (2019). AKusuma, H. B., Suprapto, & Az-Zahra, H. M. (2019). Analisis Kualitas Layanan Website dengan menggunakan Metode Webqual 4.0 dan Importance and Performance Analysis (IPA) pada UPT Perpustakaan Proklamator Bung Karno. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 3(3), 2344–2353.
Lestari, D., Ilhamsyah, I., & Rusi, I. (2022). Pengukuran Kualitas Layanan Sistem Informasi Perpustakaan Universitas Tanjungpura Menggunakan Metode LibQual, WebQual 4.0, dan Importance Performance Analysis (IPA). Coding: Jurnal Komputer Dan Aplikasi, 10(01), 34–45.
Loanardo, R., Hidayat Koniyo, M., & Hadjaratie, L. (2022). Analisis kualitas website perpustakaan Fakultas Teknik Universitas Negeri Gorontalo. Diffusion: Journal of System and Information Technology, 2(1), 107–114.
Mohindra, Rakesh dan Anil Kumar. (2015). User satisfaction regarding Quality of library services of A.C. Joshi Library. Journal of Library & Information Technology, Vol 35 no. 1
Mustofa, Zainal EQ. (2013). Mengurai Variabel Hingga Implematasi. Ed.1.Yogyakarta: Graha Ilmu.
Nada, Noora Qotrun dan Setyoningsih wibowo. (2015). Pengukuran kualitas layanan sistem informasi akademik Menggunakan Metode Webqual 4.0, Jurnal Informatika UPGRIS Vol.1 No 2
Negara, Soraya Pandu. (2012). “Kepuasan Pemustaka terhadap Layanan Pemerintah Kota Administrasi Jakarta Barat”. Skripsi. Program Ilmu Perpustakaan Universitas Indonesia.
Paramita R. W. D., R. N. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Widya Gama Press. Priyatno, Duwi. (2013). Analisis Korelasi, Regresi dan Multivariate dengan SPSS. Yogyakarta : Gava Media.
Purwanto, S. (2018). Statisika untuk Ekonomi dan Keuangan Modern ( Rosidah (ed)) . Salemba Empat.
Rahayuningsih, Fransisca. (2015). Mengukur Kepuasan Pemustaka Menggunakan Metode LibQUAL+TM “ . Graha Ilmu. Yogyakarta.
Rahmadini, M. H., Faroqi, A., & Wulansari, A. (2022). Analisis Kualitas Website Perpustakaan Menggunakan Metode Webqual 4.0. Jutisi : Jurnal Ilmiah Teknik In
Ratna Wijayanti Daniar Paramita, N. R. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. WIDYA GAMA PRESS. Referensi : https://tafsirweb.com/1645-surat-an-nisa-ayat-113.html. (n.d.).
Ruminda, M. (2022). MEMBANGN PURCHASE INTENTION DARI PERSPEKTIF WEBQUAL 4.0,TRUST,LOGISTIC SERVICE (R. R. Rerung (Ed.)). Media Sains Indonesia.
Sarwono, Jonathan. (2012). Metode Riset Skripsi Pendekatan Kuantitatif Mengguakan Prosedur SPSS. Jakarta: Elex Media Komputindo,
Sawlani, dhiraj kelly. (2021). KEPUTUSAN PEMBELIAN ONLINE : KUALITAS
WEBSITE, KEAMANAN DAN KEPERCAYAAN ( dhiraj kelly Sawlani (Ed.); 1st ed.). scopindo media pustaka.
Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi Dengan Perbandingan Perhitungan Manual dan SPSS. Jakarta: Prenadamedia.
Setiawan, A. dan Saryono. (2010). Metodologi Penelitian Kebidanan. Nuha Medika. Jakarta.
Sudrajat, D. (2020). Pengantar Statistika Pendidikan (T.Budiharso (ed)). Center of Language and Culture Studies.
Sulistyo-Basuki. (2011). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Universitas Terbuka
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualiatif, dan R&B.” Alfabeta, Bandung.
Suwarno, Wiji. (2011). Perpustakaan dan Buku. Ar-Ruzz Media, Yogyakarta. Syafina, L. (2019). Metode Penelitian Akuntansi (Pendekatan Kuantitatif). Medan: FEBI UIN-SU Press.
Wahidin, Abbas. (2013). Analisa Kepuasan Mahasiswa Terhadap Website Universitas Negeri Yogyakarta (UNY).
Wibowo, S., Setyanto, A., & Nasiri, A. (2018). Analisis Kualitas Website Universitas Amikom Yogyakarta Berdasarkan Persepsi Pengguna Internal Menggunakan Metode Webqual Modifikasi. Semnasteknomedia Online, 6(1), 2-13–19.
Wicaksono, Hardian Yoga. (2018). Analisis Kualitas Layanan Perpustakaan Berdasrkan Metode LibQUAL +™ Analisis Kualitas Layanan Perpustakaan Berdasrkan Metode LibQUAL +™. Universitas Brawijaya. Malang.
Widarjono, Agus. (2010). Analisis Statistika Multivariat Terapan. Edisi pertama.
Yogyakarta: UPP STIM YKPN
Wirawan.(2011). Evaluasi : Teori, Model, Standar, Aplikasi dan Profesi. Rajawali Press. Jakarta
Wulandari, E. R., Rizal, E., & Lusiana, E. (2021). Pengaruh kualitas website Kandaga terhadap kepuasan pengguna Perpustakaan Pusat Universitas Padjadjaran. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 9(1), 79. https://doi.org/10.24198/jkip.v9i1.29146
Yuliara, I. M. (2016). Regresi Linier Sederhana. Bali: Fakultas Matematika dan Ilmu pengetahuan Alam Universitas Udayana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.